Auto Świat EV Testy Jeździliśmy nowym Renault Megane E-Tech. Tak, jest elektryczne!

Jeździliśmy nowym Renault Megane E-Tech. Tak, jest elektryczne!

Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak

Francuski producent podjął odważną decyzję i zaprojektował elektryczny pojazd, któremu dał nazwę jednego ze swoich najpopularniejszych modeli ostatnich dekad — Megane. To jasna deklaracja. Od teraz przyszłość jest elektryczna. Czy to dobrze? Sprawdziliśmy.

Renault Megane E-Tech
Zobacz galerię (20)
Krzysztof Kaźmierczak / Auto Świat
Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech jest zupełnie nowym, elektrycznym modelem
  • W sumie to już piąta generacja popularnego Renault Megane
  • Megane E-Tech to kompakt segmentu C — tym sposobem Renault chce zaskarbić sobie przychylność konserwatywnej klienteli
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Renault Megane E-TECH piątej generacji to nowoczesna interpretacja pojazdu z klasycznego segmentu C, czyli hatchbacka. I tak, nowe Ranault to nie crossover, ani żadna inna mutacja segmentów — to po prostu hatchback, tyle że napędzany energią odnawialną.

Nowe Renault Megane E-Tech - silnik z przodu, przestrzeń z tyłu

Do napędu Megane służy 220-konny silnik elektryczny umieszczony pod maską. Cała elektronika jest skupiona pod przednią pokrywą. Nie ma tam miejsca na bagaż, za to tylny kufer ma 440 l. Z kolei podłoga wypełniona jest przez 60-kilowatogodzinowy akumulator. Do wyboru jest też auto z mniejszą baterią (ok. 40 kWh) i słabszym 130-konnym silnikiem, ale różnica w cenie wynosi mniej więcej tyle, co dopłata rządowa z programu Mój Elektryk, dlatego sugerujemy wybrać "60-kę". Zasięg auta z większą baterią to 450 km, z kolei mniejszy akumulator powinien wystarczyć na przejechanie 300 km. Tylko większy pakiet baterii można ładować z maksymalną prędkością 130 kWh na godzinę, do mniejszego musi wystarczyć 22 kWh na godzinę.

Nowe Renault Megane E-Tech - osiągi i wrażenia z jazdy

Nowy model bazuje na platformie CMF-EV Aliansu Renault-Nissan. Elektryk przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i ma elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 160 km/h. Inżynierowie Renault zapewniają, że Megane to znacznie więcej niż tylko liczby. Ich zdaniem w to auto wszczepili całe mnóstwo DNA znanego z konwencjonalnych aut koncernu, a jednym z największych atutów jest świetnie zestrojone zawieszenie. Potwiedzamy, Megane jeździ naprawdę dobrze. Układ kierowniczy jest bardzo bezpośredni, a auto z gracją łączy komfortową jazdę, ze stabilnością w zakrętach. To wynik m.in. korzystnie umiejscowionego środka ciężkości, który jest o 9 cm niżej niż w klasycznej Megance. Rozkład mas pomiędzy osiami to 53 proc. na przód i 47 proc. na tył — są to wartości godne auta sportowego.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-TechKrzysztof Kaźmierczak / Auto Świat

Nowe Renault Megane E-Tech - komfortowy i sportowy. Czy to możliwe?

W dopracowywanie zawieszenia zaangażowali inżynierowie z działu Renault Sport. Chodziło o stworzenie auta jednocześnie komfortowego oraz dającego radość z jazdy — wyszło całkiem nieźle, bo kręte drogi andaluzji Megane pokonywało z lekkością i precyzją hot-hatch'a. Problemy pojawiły się, gdy spadł deszcz. Auto zaczęło wykazywać niewielką podsterowność, ale Renault zapewnia, że produkcyjna odmiana będzie pozbawiona tego problemu. Średnie spalanie podczas jazd testowych wynosiło 17,5 kWh na każde 100 KM. Renault zdecydowało, że jazda Megane będzie wymagała użycia hamulca do zatrzymania się. Zdaniem inżynierów o braku funkcji "one pedal" zadecydowały względy bezpieczeństwa.

Nowe Renault Megane E-Tech - zupełnie nowe nadwozie

Rozstaw osi w Megane wynosi 2685 mm i przy łącznej długości nadwozia 4199 mm oznacza, że zwisy przedni i tylny są bardzo małe. Pozwoliło to na zmianę proporcji nadwozia, ale także na zwiększenie miejsca w kabinie w stosunku do poprzednich generacji. Nam bardzo spodobało się horyzontalne świetlenie LED z przodu i z tyłu (dostępne w standardzie) oraz elektryczne klamki przednich drzwi — jeszcze niedawno takie rozwiązania stosowano tylko w supersamochodach.

Nowe Renault Megane E-Tech - pierwsze "Renault 2.0"

Renault skrzętnie rozwiązało też sprawę przedniego grilla. Poprzednie "Meganki" potrzebowały go do chłodzenia silnika. Tutaj grill nie musi już spełniać tej funkcji i zmienił się w pokaźne logo z cienkim czarnym pasem, który płynnie przechodzi w reflektory. Te dodatki, wraz z czarnymi listwami progowymi maskującymi grubą podłogę (bateria ma grubość 11 cm) oraz czarnym dachem sprawiają, że auto wygląda nowocześnie i lekko, a co najważniejsze — przystępnie. Nowe auto to pierwsze "Renault 2.0", ale, co ważne, nie powinno odstraszać od siebie konserwatywnej klienteli.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-TechKrzysztof Kaźmierczak / Auto Świat

Nowe Renault Megane E-Tech - wnętrze

Po zajęciu miejsca w Megane kierowca zostaje nieomalże zabrany do wirtualnego świata. Dziś ogromne ekrany to już standard, ale trzeba przyznać, że 12,3-calowy pionowy wyświetlacz OpenR robi wrażenie. W nim znajdziemy opracowany przy współpracy z Google system operacyjny Android Automotive. Czy jest dobry? Moje pierwsze spotkanie z tym OS-em w Volvo nie było zbyt udane, ale Google szybko odrabia lekcje — w Renault wszystko działa płynnie i wygląda nowocześnie.

Nowe Renault Megane E-Tech - dobry design, to funkcjonalny design

Francuzi pozazdrościli konkurencyjnemu Peugeotowi fikuśnej kierownicy i ster w Megane również został ścięty od góry i od dołu. Świetnie leży w dłoniach, ale dolne ramie kierownicy jest pokryte poddanym na zarysowania lakierem piano black. Na szczęście wyświetlacz zegarów został w klasycznej pozycji (a nie nad kierownicą, jak w Peugeocie) i jest bardzo czytelny, choć biorąc pod uwagę jego wielkość i możliwości, to przy wyborze trybów jazdy niewiele tam się zmienia — szkoda. Największy minus tego Renault to obecność aż 3 gałek po prawej stronie kierownicy. Jest klasyczna do wycieraczek, jest druga do obsługi audio (rozwiązanie stosowane przez markę od lat) i trzecia — do przełączania między jazdą do przodu, do tyłu oraz pozycją P.

W efekcie, gdy spadł deszcz, to po prostu gubiłem się w tym gąszczu, próbując włączyć wycieraczki. Szkoda, bo po lewej stronie jest tylko jedna gałka. Inne, mniej istotne, estetyczne niedociągnięcia dotyczą przycisku Start/Stop i łopatek przy kierownicy — są szare i bardzo plastikowe. Za to pozostałe elementy deski rozdzielczej aż kipią od ciekawych wykończeń — np. półka na telefon obszyta jest eko-skórą, a kabina standardowo ma oświetlenie ambientowe Living Lights, które reaguje na porę dnia. Miejsca w obu rzędach jest pod dostatkiem, ale nie oczekujmy też zbyt wiele — to hatchback, nie minivan. Za przednimi fotelami podłoga jest płaska na całej szerokości, a bagażnik ma wspomniane 440 l pojemności.

Nowe Renault Megane E-Tech - ceny i dostępność

Najnowsze Renault Megane E-Tech można już zamawiać w Polsce od 1 lutego 2022 r. Producent przewiduje pierwsze dostawy na kwiecień 2022 r. Do wyboru są trzy wersje wyposażenia. Najtańsze auto w konfiguracji z małym akumulatorem i słabszą jednostką napędową kosztuje 154 390 zł. My sugerujemy wybrać auto z większą, 60-kilowatogodzinową baterią, 220-konnym motorem i wyposażeniem Techno. Takie auto kosztuje 189 390 zł. Cennik zamyka odmiana Iconic za 202 390 zł.

CENY Renault Megane E-TechEquilibreTechnoIconic
40 kwh 130 KM154 390 zł167 390 zł-
60 kwh 220 KM176 390 zł189 390 zł202 390 zł

Nowe Renault Megane E-Tech - naszym daniem

Najbardziej odważnym posunięciem przy okazji prezentacji nowego elektrycznego modelu jest użycie nazwy Megane. Do tej pory producenci wdrażali auta zasilane prądem z nowymi nazwami. Renault odważyło się pokazać, że tak wcale nie musi być. Zdaniem francuskiej firmy elektryfikacja może dotyczyć dobrze znanych modeli jak Megane. W kontekście elektrycznych pojazdów nowej generacji Megane ma duże szanse zaskarbić sobie przychylność klientów, którzy do tej pory zawsze wybierali hatchbacki segmentu C, czy tak będzie? Czas pokaże.

Nowe Renault Megane E-Tech - dane techniczne

Dane TechniczneEV40 130 KMEV60 220 KM
SilnikElektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiemElektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem
Moc maksymalna (kW/KM)96/130160/220
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250300
AkumulatorLitowo-jonowy; 400VLitowo-jonowy; 400V
Pojemność energetyczna (kWh)4060
Prędkość maksymalna (km/h)150160
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s)107,4
Prędkość ładowaniado 22 kWh na godzinędo 130 kWh na godzinę
Masa własna samochodu gotowego do jazdy (kg)15411636
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) (kg)20502158
Długość pojazdu (mm)41994199
Wysokość bez relingów dachowych (mm)15051505
Rozstaw osi (mm)26852685
Pojemność bagażnika (l)440440
Autor Krzysztof Kaźmierczak
Krzysztof Kaźmierczak