- Opel Astra Electric ma na pokładzie akumulatory o pojemności 54 kWh i po naładowaniu ich do pełna maksymalny zasięg według cyklu WLTP wynosi 418 km
- Przy wykorzystaniu punktu szybkiego ładowania energię w zakresie 20-80 proc. można uzupełnić po około 26 min
- Jeszcze latem zostaną podane polskie ceny samochodu i od tego czasu klienci będą mogli zamawiać elektryczną odmianę Astry
Samochody elektryczne pod względem stylistyki dzielą się na dwa rodzaje – futurystycznie ukształtowane oraz zwykłe, wyglądające niemal identycznie jak ich koncernowe rodzeństwo ze spalinowym napędem. Opel Astra Electric należy do tej drugiej kategorii. To samochód, który jeździ wyłącznie na prądzie, ale pod względem stylistyki nadwozia czy wykończenia wnętrza jest niemal identyczny jak wersje spalinowe. Czy to oznacza, że jest równie praktyczny?
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Opel Astra Electric niewiele różni się od spalinowej wersji
Opel Astra Electric został zbudowany na tej samej platformie co spalinowe odmiany (Modular Multi-Energy Platform). Pod względem przestronności części pasażerskiej wszystkie odmiany silnikowe prezentują się tak samo. To oznacza wystarczającą ilość miejsca na nogi oraz nad głowami, zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Pod względem pojemności bagażnika nie jest już tak dobrze. Podczas gdy spalinowy Opel Astra ma kufer mieszczący 422-1339 l, to wariant Electric ma przestrzeń ładunkową mieszczącą 352-1268 l. Zatem różnica na niekorzyść elektrycznej odmiany jest duża. Dziwi to, tym bardziej że akumulatory umieszczono pod przednim i tylnym rzędem siedzeń.
Jazda Oplem Astrą Electric możliwa jest na dwa sposoby. Włączamy tryb jazdy D, samochód sprawnie zwiększa prędkość, a po odjęciu gazu swobodnie ją wytraca. Można też wykorzystać tryb B, w którym zwiększa się siła hamownia po odpuszczeniu gazu, a tym samym poprawia się rekuperacja energii.
W tym ustawieniu można jeździć głównie za pomocą pedału gazu, po odjęciu go pojazd na tyle mocno zwalnia, że niekonieczne jest używanie hamulca. Jest to tak zwana jazda przy użyciu jednego pedału.
Przy masie nieco poniżej 1,7 t Opel Astra Electric waży o dobre 100 kg mniej niż porównywalny Volkswagen ID.3. Może nie brzmi to spektakularnie, ale jest natychmiast zauważalne podczas jazdy. Samochód prowadzi się lekko w porównaniu z wieloma innymi elektrykami. Do tego dochodzi wysoki komfort resorowania, który może być pogorszony tylko na krótkich, poprzecznych wybojach.
Opel Astra Electric ma zasięg do 418 km
Według cyklu WLTP po naładowaniu baterii na 100 proc. możliwe jest pokonanie zasięgu do 418 km. Jednak trzeba liczyć się z tym, że realny dystans jest o ok. 20 proc. mniejszy. Za pomocą szybkiej ładowarki prąd w akumulatorze o poj. 54 kWh można uzupełnić w zakresie 20-80 proc. w ciągu ok. 26 min. Oprócz tego da się wykorzystać Wallbox o maksymalnej mocy 11 kW.
Opel Astra Electric nie należy do elektrycznych modeli, które podczas gwałtownego przyspieszania powodują wbijanie pleców w oparcia foteli. Nie oznacza to jednak, że samochód jest powolny. Silnik produkujący 156 KM i 270 Nm wystarczy, żeby zapewnić autu przyspieszenie do 100 km/h po zadowalających 9,2 s.
Opel Astra Electric – naszym zdaniem
Opel Astra Electric to propozycja dla kierowców, którzy chcą jeździć autem elektrycznym, a jednocześnie nie zamierzają wyróżniać się na tle spalinowych samochodów. Zaletą jest przestronne wnętrze, ale bagażnik powinien być większy. Niemiecki kompakt nie jest mocnym pojazdem na tle konkurencyjnych elektryków, ale i tak zapewnia wystarczające osiągi i ma duży zasięg.
Opel Astra Electric – dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 156 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 1b |
Dł./szer./wys. | 4374/1860/1488 mm |
Masa własna | 1679 kg |
Poj. bagażnika | 352–1268 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Prędkość maks. | 170 km/h |
Średnie zużycie prądu (WLTP) | 14,8-15,5 kWh/100 km |
Poj. akumulatora | 54 kWh |
Maksymalny zasięg (WLTP) | 418 km |