- Opel Combo-e to elektryczny model napędzany silnikiem o mocy 136 KM i z akumulatorem o pojemności 46,2 kWh
- Zasięg pojazdu oraz dynamikę podróżowania można wykorzystać na trzy sposoby, w zależności od wybranego trybu jazdy: Eco, Normal, Power
- Opel Combo-e Life to pojazd, którym maksymalnie może podróżować siedem osób, a do tego bagażnik pomieści bardzo dużo walizek
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata", które do sprzedaży trafi w poniedziałek 11 kwietnia. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześnie
Opel Combo to samochód, który pod względem gamy silnikowej łączy tradycję z nowoczesnością. Z jednej strony mamy spalinowe odmiany – 110-konnego diesla lub benzyniaki generujące 102 KM bądź 131 KM, a z drugiej Combo-e, w którym pracuje 136-konny elektryczny silnik. Tym razem skupmy się na nowoczesności i przekonajmy się, jak podczas codziennego użytkowania sprawdza się elektryczna odmiana.
Opel Combo-e Life ma nadwozie, które robi wrażenie wymiarami. Nie ma się co dziwić, bo testowany egzemplarz to wersja XL, której nadwozie ma długość 4753 mm (wersja Standard ma dł. 4403 mm). Imponujące są także pozostałe wymiary: szerokość –1848 mm, wysokość – 1880 mm oraz rozstaw osi wynoszący 2977 mm.
Przekłada się to na rozplanowanie wnętrza. Ilość przestrzeni na wysokości kolan oraz nad głowami jest wręcz olbrzymia – nawet rośli koszykarze będą czuli się tutaj swobodnie. Samochód jest tak duży, że swobodnie mieści trzy rzędy siedzeń (dopłata za miejsca 6. i 7. to 3900 zł).
Opel Combo-e Life – praktyczny na co dzień
Opel Combo-e Life okazale prezentuje się także pod transportowym względem. Już bazowa pojemność bagażnika (850 l) robi wrażenie i w zupełności wystarczy do spakowania urlopowego ekwipunku całej familii. Jeżeli natomiast indywidualne fotele 2. rzędu (dopłata 1900 zł) złożymy, a siedzenia z 3. rzędu wyjmiemy to uzyskamy kubaturę małego dostawczaka (2693 l).
Opel Combo-e Life ma część pasażerską, o której komforcie przekonuje nie tylko świetna przestronność, lecz także odpowiednie wyprofilowanie siedzeń – dobrze zabezpieczają z boku podczas jazdy na zakrętach, a po odbyciu dłuższej podróży nie odczuwa się zmęczenia. Pochwały należą się również za wygodną pozycję za kierownicą oraz łatwą obsługę urządzeń pokładowych.
Opel Combo-e Life – niezbyt mocny, ale też niepowolny
Opel Combo-e Life napędzany jest 136-konnym silnikiem elektrycznym. Nie jest to dużo, jak na samochód o masie 1738 kg. Jednak podczas testu przekonaliśmy się, że nie musi to wcale oznaczać powolnej jazdy. Owszem, w trybie Eco, gdy ograniczona jest moc (zmniejsza się także komfort termiczny w części pasażerskiej) tempo zwiększania prędkości jest raczej spacerowe.
Kiedy jednak skorzystamy z trybu Normal, a najlepiej Power Opel Combo-e Life zaczyna na tyle dynamicznie przyspieszać, iż ma się wrażenie lepszego uzyskiwania 100 km/h niż obiecywane przez producenta 11,7 s.
Opel Combo-e Life – zasięg nie zachwyca
Mniej entuzjastycznie jawi się zasięg testowanego Opla Combo-e Life. Wprawdzie producent obiecuje, że po naładowaniu na 100 proc. akumulatorów o pojemności 46 kWh (netto) autem pokonamy 280 km (wg cyklu WLTP), ale podczas testu przekonaliśmy się, że jest to możliwe, ale w trakcie miejskiej jazdy i tylko wtedy, gdy wykorzystujemy tryb Eco.
To, jak już wiadomo, ogranicza dynamikę, a w dodatku w zimowe dni trzeba podróżować w kurtce, bo przy ograniczonym w tym ustawieniu komforcie termicznym, we wnętrzu jest zwyczajnie zimno. Wyjazd poza miasto i jazda z większą prędkością (maksymalna to 130 km/h) powoduje wzrost zużycia energii, a tym samym ogranicza zasięg do ok. 200 km. Tym samym, pomimo praktycznego wnętrza auto przeciętnie nadaje się na długie trasy i urlopowe wyjazdy całą rodziną.
Opel Combo-e Life – różna szybkość ładowania
Opel Combo-e w standardzie ma ładowarkę do uzupełniania prądu z 230-woltowego gniazdka, ale przy jego użyciu bateria jest naładowana w pełni po ok. 30 godz. Jeżeli użyjemy 3-fazowej, 11-kilowatowej ładowarki (taka była w naszym aucie testowym, dopłata 1500 zł) to czas ładowania skrócimy do ok. 5 godz. Korzystając z publicznej ładowarki o mocy 100 kW, prąd uzupełniony jest w 80 proc. po ok. 30 min.
Opel Combo-e Life ma zawieszenie, które spełni oczekiwania kierowców liczących na wysoki komfort jazdy. Układ jezdny dobrze radzi sobie z pokonywaniem nierówności nawierzchni, a podczas przejeżdżania przez nie nadwozie nie buja się nadmiernie.
Także prowadzenie nie pozostawia wiele do życzenia – auto zawsze podąża precyzyjnie za kierunkiem wybranym przez kierowcę. Poza tym dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, wysokie nadwozie nie ma przesadnej tendencji do mocnego przechylania się.
Opel Combo-e Life – duże gabaryty utrudniają manewrowanie
Nieciekawie robi się także podczas jazdy zakorkowanymi ulicami – potężne nadwozie utrudnia przeciskanie się pomiędzy innymi autami. Ponadto kłopot sprawia znalezienie odpowiednio dużej luki parkingowej i manewrowanie w trakcie zajmowania w niej miejsca. Tym bardziej, że widoczność do tyłu nie jest najlepsza – dobrze, że w standardzie jest kamera cofania.
Jeszcze mniej przyjemnie robi się po zajrzeniu w cennik. Koszty zakupu Opla Combo-e Life zaczynają się od 165 250 zł (wersja Standard), a już to jest dużo. Tymczasem za testowaną odmianę XL Opel życzy sobie 170 350 zł, a nasz egzemplarz, z racji dodatkowych opcji kosztuje 177 650 zł.
Opel Combo-e Life – nasza opinia
Opel Combo-e Life nie do końca udanie łączy przeciwieństwa. Z jednej strony mamy przestronne wnętrze i wyjątkowo pojemny bagażnik, które sugerują, że mamy do czynienia z autem świetnym na dalekie rodzinne podróże. Z drugiej strony mamy ograniczony zasięg, który nie pozwala ze spokojem planować tego typu eskapad. Zatem Opel Combo-e Life to raczej propozycja dla tych, którzy w kilka osób lub z dużym bagażem jeżdżą przede wszystkim po mieście.
Opel Combo-e Life – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Zużycie energii (WLTP) średnie | 19,8-22,5 kWh/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg | 280 km |
Opel Combo-e Life – dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Pojemność akumulatora (netto/brutto) | 46,2/50,0 kWh |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 1 |
Dł./szer./wys. | 4753/1848/1880 mm |
Rozstaw osi | 2977 mm |
Masa własna | 1738 kg |
Ładowność | 540 kg |
Pojemność części ładunkowej | 850-2693 l |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 170 350/177 650 zł |
Pozycja za kierownicą jest wygodna a obsługa urządzeń pokładowych – intuicyjna
Optymalnie wyprofilowane fotele zapewniają wysoki komfort jazdy
W obu rzędach siedzeń miejsca jest pod dostatkiem, a poza tym zaleta to wygodne wsiadanie
Zawieszenie samochodu dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
Za 3. rząd składanych foteli trzeba zapłacić 3900 zł
Fotele 3. rzędu są nie tylko składane, lecz także wyjmowane
Bagażnik ma pojemność 850-2693 l
Maksymalny zasięg wg producenta to 280 km
W testowanej wersji samochód kosztuje 177 650 zł
Pasażerowie drugiego rzędu mają do dyspozycji składane stoliki
Na pokładzie nie zabrakło dużych schowków
Nad przednią szybą wygospodarowano miejsce na pokaźnych rozmiarów półkę
Przyciskiem z napisem Drive Mode wybiera się tryby: Eco, Normal lub Power
Nisko położony środek ciężkości sprawia, że samochód zachowuje się stabilnie w każdych warunkach