- Testowana Kia e-Niro ma 204-konny silnik, który pozwala rozpędzić samochód do setki po 7,3 s
- Na pokładzie pojazdu znalazły się akumulatory o pojemności 64 kWh, a realny zasięg w cyklu mieszanym to 374 km
- Kia e-Niro dobrze prowadzi się, a poza tym ma skuteczne hamulce, które pozwalają zatrzymać auto jadące 100 km/h na odcinku 36,4 m
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kia Niro to w pełni zelektryfikowany model. W ofercie jest zarówno klasyczna hybryda, jak i wersja plug-in – obie o mocy układu 141 KM. Jednak to jeszcze nie koniec, bowiem szczytem elektrycznego zaawansowania jest Kia e-Niro napędzana wyłącznie silnikiem na prąd. Do wyboru są dwie wersje mocy – 136 KM bądź 204 KM. W teście mieliśmy okazję przekonać się o walorach mocniejszej odmiany.
Kia e-Niro jest samochodem, który pod względem stylistycznym nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle klasowej konkurencji. Jednocześnie łatwo odkryjemy elektryczne geny tej wersji. To przede wszystkim zasługa przedniej części, gdzie typowa dla koreańskiej marki atrapa chłodnicy o stylistyce tygrysiego nosa została zabudowana, a ponadto znalazła się w niej klapka zasłaniająca dostęp do gniazda ładowania (w wersji plug-in jest ono na przednim błotniku od strony kierowcy).
Kia e-Niro ma wnętrze wykończone materiałami wysokiej jakości i, co ważne zapewnia ono wygodną podróż czterem dorosłym pasażerom. To zasługa odpowiednio wyprofilowanych foteli oraz dużej ilości miejsca na nogi oraz nad głowami w obu rzędach siedzeń.
Kia e-Niro – komfortowe wnętrze
Zaletą wnętrza Kii e-Niro okazuje się również wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych. Jest ona możliwa za pośrednictwem 10,25-calowego, dotykowego ekranu, jak i logicznie rozmieszczonych przełączników oraz pokręteł.
Znajdziemy je nie tylko na konsoli środkowej czy kierownicy, lecz także na tunelu pomiędzy fotelami. Jednak niezależnie od ich umiejscowienia sięganie do nich podczas prowadzenia pojazdu nie stanowi najmniejszego problemu.
Kia e-Niro ma wprawdzie wymiary miejskiego crossovera co pozwala na łatwe manewrowanie w korkach i parkowanie w ciasnych miejscach, ale jednocześnie konstruktorom udało się wygospodarować bagażnik o pojemności 451-1405 l. To więcej niż w pozostałych wersjach silnikowych – kufer hybrydy mieści 356-1354 l, a odmiany plug-in 324-1322 l.
Kia e-Niro – tak jeździ
Kia e-Niro w mocniejszej wersji ma silnik generujący 204 KM oraz 395 Nm. Można go wykorzystać w jednym z czterech trybów: Normal, Sport, Eco lub Eco+. Warto przy tym pamiętać, że w ustawieniach Eco i Eco+ ograniczona zostaje moc pojazdu. Jednak bez obaw, koni mechanicznych nadal wystarczy do sprawnej jazdy, a gdy mocno wciśnie się pedał gazu auto zaczyna dynamicznie przyspieszać.
Na największe wrażenia można oczywiście liczyć w ustawieniu sportowym. Wówczas po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto startuje z impetem (na mokrej nawierzchni trzeba uważać, bo przednie koła szybko tracą przyczepność) i już po 7,3 s na liczniku mamy setkę. To bardzo dobry wynik, który okazał się nawet o pół sekundy lepszy od zapewnień producenta.
Kia e-Niro – tryb Normal optymalny na co dzień
Znaczny dystans testu pokonaliśmy w optymalnym do codziennej jazdy trybie Normal. To rozsądny kompromis pomiędzy osiągami i zużyciem energii. Właśnie w takim ustawieniu, przy włączonej klimatyzacji i temperaturze 18 stopni Celsjusza sprawdziliśmy rzeczywisty zasięg pojazdu po naładowaniu do pełna akumulatorów o pojemności 64 kWh. Według producenta po uzupełnieniu prądu na 100 proc. w cyklu mieszanym (miasto, trasa) samochód powinien pokonać 455 km. A jak jest naprawdę?
Po uzupełnieniu energii komputer pokładowy Kii e-Niro pokazywał zasięg ponad 400 km. Pierwsza część testu przebiegała wyłącznie miejskimi arteriami i na tym odcinku silnik potrzebował 12,7 kWh/100 km, a to oznacza, że autem można pokonać nawet 504 km.
Kia e-Niro ma duży zasięg
Na krajowej drodze zapotrzebowanie na energię wzrosło do 17,3 kWh/100 km, na ekspresówce do 19 kWh, a na autostradzie wyniosło 20-23 kWh/100 km. Wreszcie średnia z całego testu wyniosła 17,1 kWh/100 km (według producenta powinno być 15,9 kWh/100 km), a to oznacza zasięg 374 km.
To wprawdzie o 81 km mniej niż deklaruje Kia, ale i tak uznaliśmy to za dobry wynik. Co ważne taki dystans pozwala traktować Kię e-Niro jako pojazd do dalszych, rodzinnych wycieczek.
Kia e-Niro – różne sposoby uzupełniania prądu
Podczas użytkowania elektrycznej Kii e-Niro ważne są nie tylko osiągi, lecz także czas ładowania akumulatorów. Jest on oczywiście zależny od rodzaju użytej ładowarki. Jeżeli korzystamy z 230-woltowego gniazdka to musimy liczyć się, że zajmie to około 29 godz.
Wystarczy jednak założyć wallboxa żeby znacznie skrócić ten czas – przy urządzeniu o mocy 7,2 kW bateria jest w pełni naładowana po około 9,5 godz., a o mocy 11 kW po 7 godz. Z kolei uzupełnianie prądu w zakresie 10-80 proc. w publicznym punkcie wynosi 75 min. (moc ładowania 50 kW) lub 55 min, gdy moc ładowania to 100 kW.
Kia e-Niro jest crossoverem, który sprawia frajdę nie tylko z racji świetnej dynamiki, lecz także za sprawą dobrego prowadzenia. W trakcie pokonywania zakrętów nie odczuwa się nadmiernych przechyłów nadwozia, a jednocześnie za precyzyjne wpisywanie się w każdy łuk odpowiada bezpośredni układ kierowniczy.
Kia e-Niro – dobrze się prowadzi
Dobre prowadzenie to także zasługa nisko położonego środka ciężkości, a do tego przyczyniają się akumulatory umieszczone w podłodze. Powody do zadowolenia daje jednocześnie skuteczne tłumienie nierówności. Tym samym nikt nie powinien narzekać na niski poziom komfortu resorowania.
Kia e-Niro wykazuje się jeszcze jednym talentem – potrafi zatrzymać się równie szybko, jak umie przyspieszać. Zarówno na zimno, jak i po rozgraniu tarcz samochód zatrzymuje się już po 36,4 m.
Kia e-Niro – jest drogo, ale…
Kia e-Niro to udany, ale jednocześnie drogi crossover. Ceny 136-konnej wersji startują od 152 990 zł, a 204-konnej odmiany od 173 990 zł. Jednak koszty zakupu można ograniczyć, a wówczas słabsza wersja kosztuje od 134 240 zł (18 750 zł) lub 125 990 zł, gdy możemy skorzystać z dofinansowania dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny.
W przypadku 204-konnej Kii e-Niro te liczby wynoszą odpowiednio 155 240 zł lub 146 990 zł. Jednak te rozważania odnoszą się do bazowej odmiany wyposażeniowej L, a testowany samochód występował z topową specyfikacją XL.
Tak skonfigurowana Kia e-Niro wyceniona została na 183 990 zł. Po uwzględnieniu dopłat cena obniża się do 165 240 zł lub do 156 990 zł w przypadku dopłat obowiązujących osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny.
Kia e-Niro – nasza opinia
Kia e-Niro z 204-konnym silnikiem i baterią o pojemności 64 kWh sprawdzi się nie tylko w mieście, lecz także na długich trasach. Pozamiejskie trasy to oczywiście zasługa realnego zasięgu dochodzącego w cyklu mieszanym do 374 km. Auto cieszy także dobrą dynamiką, wysokim komfortem jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Jedynym poważnym mankamentem jest wysoka cena, ale koszty zakupu można, na szczęście zminimalizować dzięki rządowym dopłatom do elektrycznych aut.
Kia e-Niro – wyniki testu
0-50 km/h | 2,9 s |
0-100 km/h | 7,3 s |
0-130 km/h | 11,7 s |
60-100 km/h | 3,7 s |
80-120 km/h | 4,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1757/473 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 36,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 36,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie zużycie w teście | 17,1 kWh/100 km |
Zasięg (teoretyczny) | 374 km |
Kia e-Niro – dane techniczne
Silnik, typ | elektryczny, synchroniczny z magnesami stałymi |
Umieszczenie | z przodu poprzecznie |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 204/3800~8000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 395/0~3600 |
Skrzynia biegów | 1-biegowa, redukcyjna |
Napęd | przedni |
Akumulator | litowo-jonowy |
Pojemność netto (kWh) | 64 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 167 |
Średnie zużycie prądu wg WLTP (kWh/100 km) | 15,9 |
Zasięg (km) | 455 |
Pojemność bagażnika (l) | 451-1405 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 3 A0 |
Rozmiar opon test. auta | 215/55 R 17 |
Kia e-Niro – wyposażenie
Wersja | XL |
7 airbagów | S |
Ledowe reflektory/utrzymanie pasa ruchu | S/S |
Ekran 10,25 cala | S |
Nawigacja | S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Adaptacyjny tempomat/awaryjne hamowanie | S/S |
Indukcyjna ładowarka telefonu | S |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S |
Lakier metalik | 2800 zł |
17-calowe alufelgi | S |
Kia e-Niro – ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 183 990 zł |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Gwarancja na akumulator | 7 lat lub 150 tys. km |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 186 790 zł |
Zaletą pojazdu są materiały wykończeniowe wysokiej jakości oraz wygodna pozycja za kierownicą
Komfortowa jazda to m.in. zasługa optymalnie wyprofilowanych siedzeń
Pasażerowie tylnego rzędu siedzeń mają wystarczającą ilość miejsca na wysokości kolan oraz nad głowami
W standardowym wyposażeniu pojazdu znalazły się dachowe relingi w srebrnym kolorze
Bagażnik ma pojemność 451-1405 l
Pod podłogą kufra znalazła się skrytka, w której można schować np. kabel do ładowania akumulatorów
Kia e-Niro ma zawieszenie, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni
Na pokładzie samochodu znalazły się 17-calowe alufelgi
Producent obiecuje zasięg na poziomie 455 km, ale test wykazał, że w mieszanym cyklu realnie można pokonać 374 km
Elektryczna regulacja fotela kierowcy to standard w wersji XL
Łopatkami przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji energii
Tryb jazdy ustawia się wygodnie dużym pokrętłem umieszczonym na tunelu pomiędzy fotelami. Testowana Kia e-Niro ma w standardzie podgrzewane fotele i kierownicę
Nad tylną szybą znalazł się duży spoiler
Duże pokrętła i przyciski ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
Na pokładzie nie zabrakło asystenta martwego pola oraz utrzymania pasa ruchu
Silnik o mocy 204 KM pozwala rozpędzić auto do 100 km/h po 7,3 s. To wynik lepszy od obietnic producenta o 0,5 s
W porównaniu z hybrydowymi wersjami Kia e-Niro ma bardziej zabudowaną atrapę chłodnicy
Zaletą auta okazują się czytelne, cyfrowe wskaźniki
Mapa seryjnej nawigacji satelitarnej wyświetlana jest na dotykowym ekranie o przekątnej 10,25 cala
Na najlepsze osiągi można liczyć w sportowym trybie jazdy. Jednak uwaga! Podczas gwałtownego startu przednie koła szybko tracą przyczepność
W ustawieniu Eco Kia e-Niro ma ograniczoną moc i osiągi
Tryb Normal to optymalny wybór do codziennej jazdy
Kia e-Niro prezentuje się efektownie, ale jej stylistyka nie wyróżnia się niczym charakterystycznym na tle rynkowej konkurencji
Kompaktowe wymiary sprawiają, że Kia e-Niro sprawdza się podczas jazdy w miejskich korkach oraz w trakcie parkowania w ciasnych miejscach