- Testowana Dacia Duster ma 150-konny, benzynowy silnik, a jego moment obrotowy (250 Nm) dostarczany jest do przednich kół za pośrednictwem 6-stopniowej, dwusprzęgłowej przekładni
- Zastosowany silnik pozwala na rozpędzenie auta do setki po 9,7 s, a maksymalna prędkość wynosi 199 km/h
- Samochód ma przestronne wnętrze i wygodne siedzenia, a do tego okazuje się funkcjonalny dzięki bagażnikowi o pojemności 411-1444 l
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Dacia Duster to typowy, kompaktowy SUV. Jednak w przeciwieństwie do konkurentów auto ma atut w postaci korzystniejszej ceny. Pytanie tylko z czego wynikają niższe koszty zakupu. Czy w czasie, gdy samochody znacznie podrożały, można jeszcze za atrakcyjną cenę nabyć w pełni nowoczesne auto z wyposażeniem gwarantującym komfortową i bezpieczną podróż?
Dacia Duster perfekcyjnie wpisuje się w obowiązującą modę na SUV-y i, co istotne prezentuje się przy tym efektownie. To zasługa liftingu z września 2021 r., podczas którego z przodu zmieniono atrapę chłodnicy, reflektory oraz zderzak.
Dzięki tej modyfikacji auto nie tylko zyskało na urodzie, lecz także wygląda nowocześniej. Z tyłu pojawiły się nowe światła, na których znalazła się litera Y w poziomej orientacji.
Jak przystało na SUV-a Dacia Duster ma powiększony prześwit (214 mm), a pod zderzakami znalazły się osłony w srebrnym kolorze. Całość sprawia pozytywne wrażenie i powoduje, że zmodernizowany, rumuński model prezentuje się atrakcyjnie na tle klasowej konkurencji.
Dacia Duster TCe 150 EDC – przestronny SUV
Pozytywnie oceniliśmy również wnętrze auta. Wprawdzie po liftingu nie zmieniło się tu wiele, bo w wybranych wersjach dodano 8-calowy, dotykowy ekran i inny jest podłokietnik, ale też nie było potrzeby większych modyfikacji. Dacia Duster to wystarczająco przestronny model, w którym wygodnie poczują się zarówno osoby podróżujące z przodu, jak i pasażerowie tylnego rzędu siedzeń.
Co istotne podróż odbywa się na fotelach, których wyprofilowanie zapewnia wysoki komfort nawet podczas długiej jazdy, a boczne podparcie w zadowalającym stopniu powstrzymuje przechylanie się ciała w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. Istotną zaletą Dacii Duster okazuje się dodatkowo wygodna pozycja za kierownicą.
Dacia Duster TCe 150 EDC – intuicyjna obsługa
Kolejną mocną stroną okazuje się wyjątkowo łatwa obsługa urządzeń pokładowych. W testowanej Dacii Duster znalazł się 8-calowy, dotykowy ekran o wyrazistej grafice, ale za jego pomocą ustawia się funkcje, które nie mają pierwszorzędnego znaczenia podczas jazdy. Te najważniejsze (czytaj: najczęściej wybierane) nadal obsługuje się za pomocą dużych pokręteł i przycisków umieszczonych na środkowej konsoli oraz przy kierownicy.
Radio, klimatyzacja, siła czy kierunek działania nawiewów obsługiwane w ten sposób mniej absorbują uwagę kierowcy podczas prowadzenia Dacii Duster niż konieczność przeklikiwania się przez skomplikowane menu, jak ma to miejsce u wielu konkurentów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dacia Duster TCe 150 EDC – poprosimy o lepsze materiały wykończeniowe
Ogólnie wnętrze Dacii Duster sprawia przytulne wrażenie, choć jest jeden element, który chcielibyśmy zmienić – materiały wykończeniowe. Plastiki na desce rozdzielczej są twarde i nie wyglądają, niestety efektownie.
Słabością jest także sztuczna skóra, którą wykończono kierownicę. Jej niska jakość odczuwalna jest przede wszystkim podczas chłodnych dni, bowiem długo pozostaje zimna i nieprzyjemnie się ją trzyma. Ewidentnie przydałoby się podgrzewanie kierownicy.
Dacia Duster sprawdzi się w rodzinnej roli i to nie tylko ze względu na przestronne wnętrze, lecz także z racji dobrze zaprojektowanego bagażnika. Jego zaletami są: zadowalająca pojemność – 411-1444 l oraz foremny kształt, który ułatwia ułożenie bagażu. W części ładunkowej dopatrzyliśmy się także jednej niedogodności – po powiększeniu kufra na podłodze powstaje duży próg utrudniający transport długich przedmiotów.
Dacia Duster TCe 150 EDC – cieszy dobrą dynamiką
Testowana Dacia Duster pod maską ma topowy, benzynowy silnik o mocy 150 KM. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu współpracująca z jednostką napędową dwusprzęgłowa skrzynia sprawnie zmienia przełożenia, a samochód startuje z impetem. W efekcie już po 9,7 s na szybkościomierzu mamy setkę (pomiary potwierdziły obietnice producenta), a maksymalnie można autem podróżować nawet 199 km/h.
Zastosowana jednostka ma jeszcze inne zalety. Nawet podczas dynamicznego zwiększania prędkości czy w trakcie szybkiej jazdy jej dźwięk nie atakuje nadmiernymi decybelami uszu jadących. Atutem okazało się również umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo.
Podczas testu auto potrzebowało średnio 7,4 l/100 km, a zatem o 1,2 l więcej niż obiecuje producent (6,2 l/100 km). Mogłoby się wydawać, że taka nadwyżka jest za duża, ale jeżeli uwzględnimy dobre osiągi, to możemy ją autu wybaczyć.
Dacia Duster TCe 150 EDC – komfortowa i bezpieczna
Dacia Duster okazuje się SUV-em, który ma optymalnie dobrane zawieszenie. Dlaczego? Ponieważ rodziny polubią jego dobre tłumienie nierówności. Niezależnie czy pokonujemy poprzeczne, czy wzdłużne wyboje pasażerowie nie odczuwają obniżenia komfortu resorowania.
Na szczęście projektanci nie przesadzili z miękkością podwozia i, choć Dacia Duster nie jest wzorcem w klasie, to okazuje się autem, które dobrze prowadzi się na zakrętach. Niezależnie czy pokonujemy długie łuki czy ciasne zawroty samochód wpisuje się w nie precyzyjnie, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Jedyne o co poprosimy to nieco precyzyjniejszy układ kierowniczy.
Dacia Duster TCe 150 EDC – skuteczna także podczas hamowania
Dacia Duster nie tylko dobrze prowadzi się, lecz także potrafi zatrzymać się sprawnie. Podczas testu okazało się, że autem jadącym 100 km/h można zahamować do zera już po 35,1 m (zimne hamulce). Po rozgrzaniu elementów ciernych układ hamulcowy jest niemal tak samo sprawny, bo pojazd zatrzymuje się po 35,4 m.
W porównaniu z konkurentami Dacia Duster ma jeden niezaprzeczalny atut – korzystne warunki zakupu. W testowanej konfiguracji (150 KM, wersja Prestige, automatyczna skrzynia) auto kosztuje minimum 88 300 zł. Nawet po doliczeniu opcji cena pojazdu nie jest wygórowana, bo wynosi 93 500 zł.
Dacia Duster TCe 150 EDC – naszym zdaniem
Dacia Duster z topowym benzyniakiem i automatyczną skrzynią biegów okazuje się nie tylko dynamicznym, lecz także komfortowym SUV-em. Ta druga zaleta to zasługa dopracowanego zawieszenia oraz dobrze wyprofilowanych siedzeń. Samochód sprawdzi się zarówno podczas jazdy w mieście, jak i w trakcie dalekich, rodzinnych podróży. Mankamenty w postaci nieciekawych materiałów czy progu powstającego po powiększeniu kufra można wybaczyć. Konkurencja też nie obywa się bez wad, a do tego jest droższa.
Dacia Duster TCe 150 EDC – wyniki testu
0-50 km/h | 3,7 s |
0-100 km/h | 9,7 s |
0-130 km/h | 15,3 s |
0-160 km/h | 27,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,0 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1315/463 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,1/10,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,1 m |
gorące | 35,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,4 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 670 km |
Dacia Duster TCe 150 EDC – dane producenta
Rodzaj silnika | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1332 ccm |
Moc maksymalna | 150 KM przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm przy 1700 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 6/przedni |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 6,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 141 g/km |
Dł./szer./wys. | 4341/1804/1682 mm |
Rozstaw osi | 2673 mm |
Pojemność bagażnika | 411-1444 l |
Pojemność zbiornika benzyny/gazu | 50 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 215/60 R 17 |
Dacia Duster TCe 150 EDC – wyposażenie
Ledowe reflektory/6 airbagów | S/S |
Monitorowanie martwego pola/kamera Multiview | S/1100 zł |
Automatyczna klimatyzacja/bezkluczykowy dostęp | S/1000 zł |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Podgrzewane fotele | 700 zł |
Radio/wielofunkcyjna kierownica/nawigacja | S/S/S |
Lakier pomarańczowy Arizona/17-calowe alufelgi | 2400 zł/S |
Dacia Duster TCe 150 EDC – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 88 300 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata/100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego egzemplarza | 93 500 zł |
Pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, ale materiały wykończeniowe powinny być lepsze
Zaletą samochodu okazują się wygodne fotele z wystarczającym bocznym podparciem
Z tyłu wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca na nogi oraz nad głowami
W testowanej wersji Prestige Dacia Duster ma w standardzie m.in. dachowe relingi
Terenowy charakter to m.in. zasługa srebrnych osłon pod zderzakami
Foremnie ukształtowany bagażnik ma pojemność 411-1444 l
Po powiększeniu kufra na podłodze powstaje duży próg utrudniający załadunek długich przedmiotów
Dacia Duster w testowanej odmianie wraz z opcjami kosztuje 93 500 zł
Za podgrzewanie foteli trzeba zapłacić 700 zł
Sterowanie radiem odbywa się m.in. za pośrednictwem dżojstika umieszczonego przy kierownicy
Duże pokrętła znacznie upraszczają obsługę urządzeń pokładowych
Na pokładzie znalazły się wejścia USB
Dacia Duster ze 150-konnym benzyniakiem i dwusprzęgłową skrzynią uzyskała w teście setkę po 9,7 s czyli w takim samym czasie, jaki obiecuje producent
Topowy benzyniak w teście spalił średnio 7,4 l/100 km, a według producenta przeciętne zużycie paliwa powinno wynieść 6,2 l/100 km
Porządne, analogowe wskaźniki nie wyglądają może uroczo, ale są wyjątkowo czytelne
W standardzie wersji Prestige jest m.in. monitorowanie martwego pola
Zawieszenie nie jest przesadnie miękkie, a dzięki temu Dacia Duster dobrze prowadzi się na zakrętach
Po liftingu auto zyskało 8-calowy, dotykowy ekran o wyrazistej grafice