Renault Koleos drugiej generacji na rynku jest od 2016 r. W 2019 auto poddano delikatnemu liftingowi, a pod koniec 2020 r. w ofercie pojawił się 184-konny diesel. W tej postaci samochód ma w standardzie napęd na wszystkie koła. W teście sprawdzamy, jak spisuje się pojazd w topowej specyfikacji Initiale Paris.
Renault KoleosŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
W testowanej wersji Renault Koleos ma pod maską silnik Diesla generujący 184 KM i 380 Nm, a moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni X-Tronic
Zastosowany silnik pozwala na rozpędzenie auta do setki po 9,8 s, a średnie spalanie w teście wyniosło 7,4 l/100 km
Opisywany egzemplarz występował w bogato wyposażonej, topowej odmianie Initiale Paris, a cena pojazdu wraz z opcjami to 191 000 zł
Renault Koleos to potężny SUV, który za sprawą przestronnego wnętrza i pojemnego bagażnika sprawdzi się jako rodzinny pojazd. Z kolei w topowej wersji Initiale Paris ma bogate wyposażenie i wykończenie szlachetnymi materiałami, a to daje nam poczucie luksusu. Jakby tego było mało to ze 184-konnym dieslem pod maską auto ma napęd 4x4, a to pozwala ze spokojem myśleć o zimowych wyjazdach na narty czy przedzieraniu się przez błotniste dukty w drodze na działkę.
Renault Koleos ma wprawdzie masywne nadwozie, ale z racji łagodnych linii i wyobleń prezentuje się ono elegancko. Taka stylistyka współgra z nowocześnie wyglądającym przodem, w którym dominują wąskie reflektory podparte zaciekami dziennych lamp. Do tego dochodzą terenowe atrybuty w postaci czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach oraz srebrnych osłon pod zderzakami.
Duże wymiary nadwozia Koleosa nie zostały zmarnowane, bowiem przekładają się na przestronność wnętrza. W obu rzędach siedzeń jest mnóstwo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami, a kierowca ma wygodną pozycję za kierownicą.
Renault Koleos – priorytetem był komfort
Zaletą części pasażerskiej są również wygodne siedzenia, które w wersji Initiale Paris wykończono skórą o ciekawym wzorze (w testowanym aucie była czarna, ale bez dopłaty może być jasnoszara). Mają one także seryjnie funkcje podgrzewania (przód i tył) i wentylacji, a kierowca może dodatkowo cieszyć się z masażu (standard).
Renault Koleos ma bagażnik o pojemności 498 l. Taka wielkość w zupełności wystarczy na zapakowanie urlopowego ekwipunku całej rodziny, ale trzeba też oddać sprawiedliwość konkurencji, która potrafi być lepsza pod tym względem.
Przykładowo Ford Kuga ma kufer o pojemności 475 l, ale dzięki przesuwanej kanapie można go zwiększyć do nawet 645 l i nadal do dyspozycji będą wszystkie miejsca siedzące. Dopiero po złożeniu kanapy Koleos okazuje się lepszy, bo jego kufer mieści 1706 l względem 1478 l w Kudze.
Renault Koleos – diesel zawsze z 4x4
Renault Koleos dostępny jest z dwoma silnikami do wyboru – benzyniakiem o mocy 158 KM lub 184-konnym dieslem. Jeżeli jednak potrzebujecie SUV-a z napędem 4x4, to nie macie wyboru, bo tylko jako diesel auto występuje w tej konfiguracji i to już w standardzie.
W tej odmianie auto nie jest demonem szybkości, bowiem setkę uzyskuje po 9,8 s (0,4 s lepiej niż obiecuje producent). Jednak to wystarczy do sprawnej jazdy po mieście czy na autostradzie.
Przeciętna dynamika to częściowo wina zastosowanej, bezstopniowej przekładni, która nie działa zbyt szybko. Na jej plus należy za to zaliczyć fakt, że ma sztucznie wygenerowane biegi. Dzięki temu podczas dynamicznego przyspieszania nie słychać nieprzyjemnego wycia silnika utrzymywanego na wysokich obrotach, a prowadzący ma odczucie jazdy autem z tradycyjną skrzynią biegów.
Renault Koleos – nie potrzebuje dużo paliwa
Renault Koleos ze 184-konnym dieslem nie jest paliwożernym modelem, bo w teście spalił średnio 7,4 l/100 km. To wprawdzie o 0,5 l więcej niż obiecuje producent, ale wziąwszy pod uwagę masę auta (1854 kg) oraz napęd 4x4 taka nadwyżka nie jest odstraszająca.
Rodzinne talenty testowanego SUV-a nie wynikają wyłącznie z przestronnego wnętrza czy pojemnego bagażnika. Familia polubi także zestrojenie zawieszenia, które bardzo dobrze radzi sobie z amortyzowaniem wszelkich niedoskonałości nawierzchni.
Choć komfort jazdy był priorytetem, to konstruktorzy nie zapomnieli o prowadzeniu i nie przesadzili z miękkością układu jezdnego. Dzięki temu nadwozie pojazdu nie przechyla się nadmiernie w trakcie dynamicznego pokonywania łuków.
Renault Koleos – hamulce powinny być lepsze
Za to układowi hamulcowemu nie należy się jednoznaczna ocena. Z jednej strony cieszy możliwość zatrzymania auta po 35,7 m. Tyle tylko, że taka wartość dotyczy zimnych hamulców. Druga strona medalu jest mniej przyjazna, bowiem po rozgrzaniu elementów ciernych Renault Koleos zatrzymuje się po 37,1 m.
Renault Koleos w testowanej wersji Initiale Paris nie jest, niestety tanim samochodem, ale z ceną 179 900 zł koszty zakupu kształtują się na poziomie konkurencji. Ford Kuga ze 190-konnym dieslem, automatyczną skrzynią i napędem 4x4 w topowej wersji ST Line-X kosztuje wprawdzie 163 730 zł, ale taka kwota obowiązuje w promocji. Bez zniżki SUV Forda wyceniony został na 179 730 zł.
Renault Koleos w wersji Initiale Paris to idealny SUV dla kierowców, którzy poszukują praktycznego modelu dla rodziny, a jednocześnie cenią luksusowy charakter. Napęd 4x4 oczywiście nie czyni z tego auta terenówki, ale daje pewność podczas jazdy po zaśnieżonych trasach. Z kolei 184-konny diesel to propozycja dla kierowców, którzy liczą na umiarkowane spalanie, a spokój podczas prowadzenia przedkładają nad dynamiczne starty spod świateł.
Renault Koleos – wyniki testu
0-50 km/h
3,3 s
0-100 km/h
9,8 s
0-130 km/h
16,3 s
0-160 km/h
27,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
5,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h
7,1 s
Masa rzeczywista/ładowność
1854/479 kg
Rozdział masy (przód/tył)
60/40 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
12,0/12,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne
35,7 m
gorące
37,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
56 dB (A)
przy 100 km/h
65 dB (A)
przy 130 km/h
69 dB (A)
Spalanie testowe
7,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg
800 km
Renault Koleos – dane producenta
Rodzaj silnika
t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa
1997 ccm
Moc maksymalna
184 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
380 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd
bezstopniowa/4x4
Prędkość maksymalna
198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Zużycie paliwa (WLTP)
6,9 l/100 km
Emisja CO2
182 g/km
Dł./szer./wys.
4672/1813/1667 mm
Rozstaw osi
2704 mm
Pojemność bagażnika
498-1706 l
Pojemność zbiornika benzyny
60 l
Marka i model opon testowanego auta
Continental Premium Contact 6
Rozmiar opon (przód i tył)
225/55 R 19
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.