• Hyundai Bayon z instalacją gazową kosztującą 5536 zł występuje wyłącznie z wolnossącym benzyniakiem 1.2 generującym 84 KM
  • Koreański crossover zwraca uwagę nietuzinkową stylistyką nadwozia, w którym wyróżnia się przód z reflektorami o ciekawym kształcie
  • Zaletami Hyundaia Bayona są przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, jak również dopracowane zawieszenie, które świetnie tłumi nierówności, a jednocześnie pozwala na precyzyjne prowadzenie pojazdu
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Cena benzyny osiągnęła astronomiczną wysokość i średnio wynosi 6,03 zł za litr. Dlatego kierowcy szukają sposobów, na jak najtańszą jazdę. Jednym z nich może być instalacja LPG. Taką wersję można mieć w przypadku Hyundaia Bayona. Pytanie tylko, czy inwestowanie w gaz opłaca się w dalszym ciągu, skoro zdrożał jeszcze bardziej niż benzyna – z 2,20 zł na średnio 3,38 zł.

Hyundai Bayon to typowy crossover, który z racji niewielkich wymiarów sprawdza się przede wszystkim w mieście. Jednocześnie ma wystarczająco przestronne wnętrze, żeby czworo dorosłych pasażerów miało wygodne warunki podczas dalszych podróży. Jak na wielkość samochodu zaletą nadwozia okazuje się również pojemny bagażnik – 411-1205 l.

Za to żadnych zastrzeżeń nie mieliśmy do miejsca kierowcy. Pozycja do prowadzenia okazuje się wygodna, a obsługa za pomocą tradycyjnych przycisków i pokręteł oraz za pośrednictwem 8-calowego ekranu łatwa. Pochwały należą się również za czytelność cyfrowego zestawu wskaźników (standard w wersji Smart).

Hyundai Bayon 1.2 LPG – dobrze prowadzi się, świetnie resoruje

Mocną stroną Hyundaia Bayona okazało się również sprężyste zawieszenie. Zestrojono je w taki sposób, żeby zapewnić, jak najwyższy komfort resorowania przy precyzyjnym prowadzeniu. Ta ostatnia zaleta to dodatkowo zasługa bezpośredniego układu kierowniczego. Mniej entuzjastycznie podeszliśmy do działania hamulców. Auto jadące 100 km/h zatrzymuje się dopiero po 37,4 m lub po 37,1 m po rozgrzaniu tarcz.

Hyundai Bayon 1.2 LPG – silnik dla cierpliwych kierowców

Hyundai Bayon z LPG, a zatem pod maską musi być wolnossące 1.2 o mocy 84 KM, bo tylko z taką jednostką łączona jest instalacja. To raczej propozycja dla osób, które spokój podczas prowadzenia przedkładają nad dynamikę.

W teście samochód osiągał setkę dopiero po 14,4 s. To o niemal sekundę gorzej niż obiecuje producent (13,5 s). Przyspieszenie na gazie okazuje się nieodczuwalnie gorsze. Za to jadąc na LPG, silnik działa ciszej.

Nie da się ukryć, że dla osób decydujących się na zakup pojazdu z LPG na pierwszym miejscu są, jak najniższe koszty użytkowania pojazdu. W przypadku Hyundaia Bayona oszczędzanie zaczyna się od wydania 5536 zł na instalację LPG.

Podczas sprawdzianu na naszej trasie testowej (miasto, trasa szybkiego ruchu, autostrada) Hyundasi Bayon potrzebował średnio 6,3 l/100 km benzyny. To tylko 0,6 l więcej niż obiecuje producent i o 0,2 l więcej niż wskazał komputer. Przy średniej cenie litra benzyny 6,03 zł koszt 100 km to 38 zł.

Hyundai Bayon 1.2 LPG – z LPG opłaca się, ale…

Tymczasem podczas jazdy przy wykorzystaniu instalacji LPG Hyundai Bayon potrzebował 7,2 l/100 km gazu i 0,5 l benzyny. Tym samym przy średniej cenie litra gazu 3,38 zł koszt przejechania 100 km to ok. 27,35 zł (24,35 zł – gaz, 3,01 zł – benzyna).

Jak łatwo policzyć kierowca Hyundaia Bayona pokonujący rocznie 10 tys. km podczas jazdy na benzynie wyda na paliwo 3800 zł, a przy użyciu gazu – 2735 zł. Różnica 1065 zł sprawia, że koszt zakupu instalacji zwróci się po ok. 5 latach.

Zatem wybranie tej opcji to propozycja dla osób, które rocznie pokonują duże dystanse. Hyundai Bayon nie jest wprawdzie wybierany przez kurierów, przedstawicieli handlowych czy taksówkarzy, ale dla nich 50 tys. km w ciągu roku nie jest niczym nadzwyczajnym, a w takim przypadku instalacja zamortyzuje się po ok. roku.

Hyundai Bayon 1.2 LPG – nasza opinia

To prawda, że tak jak benzyna, tak i gaz znacznie zdrożał w ostatnim czasie. Jednak w dalszym ciągu jest on o około połowę tańszy niż benzyna. Tym samym kierowcom Hyundaia Bayona, którzy rocznie przejeżdżają kilkadziesiąt tys. km, inwestycja w instalację może okazać się opłacalna. I to pomimo tego, że zużycie gazu jest większe niż benzyny i, że podczas jazdy na gazie nadal spalamy minimalne ilości benzyny.

Niezależnie od używanego paliwa Hyundai Bayon to przeciętnie dynamiczny, ale za to wygodny crossover z przestronnym wnętrzem. Jego zaletą jest też wysoki komfort resorowania i dobre prowadzenie. Tylko hamulce powinny być nieco lepsze.

Hyundai Bayon 1.2 LPG – wyniki testu

Pomiary na benzynie Pomiary na gazie
0-50 km/h 4,6 s 4,8 s
0-100 km/h 14,4 s 14,6 s
0-130 km/h 25,6 s 25,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (4. bieg) 11,4 s 12,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (5. bieg) 18,0 s 18,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1170/410 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,0/10,9 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,4 m
gorące 37,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,3 l/100 km 7,2 l LPG + 0,5 l PB95/100 km
Rzeczywisty zasięg 635 km 485 km

Hyundai Bayon 1.2 LPG – dane producenta

Rodzaj silnika benz./R4/16
Pojemność skokowa 1197 ccm
Moc maksymalna 84 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd man. 5/przedni
Prędkość maksymalna 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s
Zużycie paliwa (WLTP) 5,7 l/100 km
Emisja CO2 129 g/km
Dł./szer./wys. 4180/1775/1500 mm
Rozstaw osi 2580 mm
Pojemność bagażnika 411-1205 l
Pojemność zbiornika benzyny/gazu 40/35 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4
Rozmiar opon (przód i tył) 195/55 R 16

Hyundai Bayon 1.2 LPG – wyposażenie

6 airbagów/ledowe reflektory S/2500 zł (pakiet Design)
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat S/S
Awaryjne hamowanie/eCall S/S
Podgrzewane fotele i kierownica 1000 zł (pakiet Winter)
Klimatyzacja man./aut. S/1200 zł (pakiet Winter)
Dach w kontrastowym kolorze 1700 zł
Lakier metalik/16-calowe alufelgi 2100 zł/S

Hyundai Bayon 1.2 LPG – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 77 700 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat, b.o.
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 91 735 zł (z instalacją LPG)