• W teście sprawdziliśmy przyspieszenie Porsche Taycana GTS Sport Turismo – nie jest to najszybszy model w gamie, ale osiągi wgniatają w fotel
  • Według Porsche zasięg Taycana GTS wynosi ponad 500 km – w testowej specyfikacji i na naszej pętli pomiarowej okazał się on jednak sporo niższy
  • Wersja Sport Turismo ma o 39 l pojemniejszy i bardziej ustawny bagażnik, ale w tym kombi bardziej chodzi o styl niż o pakowność
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Podczas serwisu Iga Świątek rozpędza piłkę do prawie 190 km/h – i trafia przy tym jeszcze w karo. Rozstawiając w ten sposób przeciwniczki po korcie, 21-latka wygrała w Stuttgarcie... Porsche Taycana GTS Sport Turismo. Ten osiąga maksymalnie 250 km/h, co plasuje go w światowej czołówce elektryków, ale na przyspieszenie 0-100 km/h potrzebuje nieco dłużej niż nasza posyłaczka asów – w teście zmierzyłem 3,6 s, czyli o 0,1 s lepiej niż podaje Porsche. W trybie launch control Taycan potrafi to robić raz za razem, nie "puchnąc", a dwa silniki generują wówczas 598 KM i 850 Nm.

Bez procedury startowej i związanej z tym funkcji overboost w trybie Sport Plus zajmuje mu to 3,9 s (wówczas działa 517 KM), a w programie Normal – 4,1 s, Taycan GTS Sport Turismo rusza bowiem z drugiego biegu tylnej przekładni. Przy starcie z launch control przełącza z "jedynki" na "dwójkę" przy ok. 90 km/h, co podkreśla bzyknięciem w syntetycznym brzmieniu napędu. Z kolei przy redukcji słychać burknięcie "międzygazu".

Oczywiście, Taycan Turbo S jest jeszcze szybszy i mocniejszy, natomiast korzystający z jego silników GTS poświęca część mocy dla zasięgu – w najkorzystniejszej pod tym względem konfiguracji osiąga nawet ponad 500 km wg WLTP. Testowy egzemplarz, z 21-calowymi kołami i innymi elementami zwiększającymi masę czy opory, legitymuje się fabrycznym zasięgiem 443 km, ale w teście osiągnął tylko 347 km.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – ile prądu zużywa jak się go "pociśnie"?

Na naszej pętli w trybie Normal i temperaturze powietrza 12°C Taycan GTS Sport Turismo zużył średnio 24,1 kWh na 100 km. W mieście w czasie spokojnej jazdy potrzebuje 22 kWh/100 km, na drodze krajowej 22,7, na ekspresówce 24,5, a na autostradzie – już 27,3 kWh/100 km. Okazjonalne wystrzelenie spod świateł szybko winduje średnią do 30 kWh/100 km, a wykorzystując możliwości Taycana na autostradzie – ok. 45 kWh/100 km.

Mimo udoskonalenia elektroniki sterującej przepływem energii i silników potrafiących rekuperować z mocą do aż 275 kW trzeba by "głaskać gaz" i korzystać z trybu Range, by zbliżyć się do fabrycznej obietnicy zasięgu. Przy małym obciążeniu działa tylko tylny, a nie przedni silnik, jak jeszcze do niedawna miało to miejsce w innych Taycanach. Tylko w Sport i Sport Plus cały czas aktywne są oba silniki, przy czym oczywiście dominuje ten tylny.

Iga Światek ze swoją nagrodą za zwycięstwo w finale turnieju w Stuttgarcie. Foto: Porsche
Iga Światek ze swoją nagrodą za zwycięstwo w finale turnieju w Stuttgarcie.

Z opcjonalnym układem aktywnych stabilizatorów i skrętną tylną osią zwinność Taycana GTS i szybkość reakcji na ruchy kierownicy można śmiało porównywać ze zręcznością ruchów naszej pierwszej rakiety świata. Ważące prawie 2,4 tony Porsche składa się w zakręty z gracją i precyzją, jakiej oczekuje się od wersji GTS, ale na pewno nie od tak ciężkiego wozu.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – perfekcyjny szpagat zawieszenia

Płynność napędu idealnie harmonizuje z zachowaniem Taycana w zakrętach. Poczuciu zwartości sprzyjają: niski środek ciężkości, korzystny międzyosiowy balans masy, wysoka sztywność skrętna nadwozia i czułe zespolenie kierowcy z autem, które zapewniają sportowe fotele. Pneumatyczne zawieszenie da się usztywnić lub lekko podnieść. Jego charakterystyka dokonuje perfekcyjnego szpagatu między kontaktem z jezdnią a wybieraniem jej niedoskonałości.

U sportowców kluczowa jest właściwa regeneracja po wysiłku. Porsche Taycan GTS Sport Turismo potrafi to robić błyskawicznie, ale musi mieć do tego właściwe warunki. akumulatory można ładować z mocą do aż 270 kW. W Polsce działa już kilka ładowarek, które są w stanie dostarczyć taką moc i uzupełnić zapas energii 5-80 proc. w 22,5 min. W najczęściej spotykanych w naszym kraju ładowarkach 50 kW zajmie to jednak 1,5 godziny – nieco dłużej niż Iga Świątek potrzebowała, by rozprawić się z Coco Gauff w finale French Open.

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – nasza opinia

Rakieta dla rakiety? Wobec obecnych sukcesów Idze Świątek pewnie bardziej pasowałby Taycan Turbo S. A czy GTS to złoty środek palety Taycana? Jest niesamowicie zwinny, wystarczająco mocny i wyrywny, by robić wrażenie, ale w teście nie spełnił obietnicy zasięgu na tyle, bym wolał go zamiast "4S-a", czy nawet znacznie słabszej bazowej odmiany. I choć to 4,96-metrowe kombi pakownością też nie błyszczy, to bez wątpienia wybrałbym odmianę Sport Turismo zamiast sedana – ze względu na styl.

OCENA: 5

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wymiary

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wymiary Foto: Auto Świat
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s
0-100 km/h 3,6 s
0-130 km/h 5,3 s
0-160 km/h 7,6 s
0-200 km/h 11,8 s
60-100 km/h 1,6 s
80-120 km/h 2,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 2385/490 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie prądu w teście 24,1 kWh/100 km
Zasięg 347 km

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – dane techniczne (producenta)

Silniki, typ 2 elektryczne, synchroniczne
Umieszczenie z przodu i z tyłu
Łączna moc maksymalna 598 KM (launch control)
Maks. łączny moment obrotowy 850 Nm (launch control)
Skrzynia biegów 1b. z przodu, 2b. z tyłu
Napęd 4x4
Pojemność akumulatora brutto/netto 93,4/83,7 kWh
0-100 km/h 3,7 s
Prędkość maks. 250 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 23,2 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 443 km
Maks. moc ładowania AC/DC 11 kW (22 kW w opcji)/270 kW
Min. czas ładowania AC (0-100 proc.) 9 godz. (4,5 godz. z opcjonalną ładowarką 22 kW)
Min czas ładowania DC 50/270 kW 93/22,5 min
Poj. bagażnika (przód | tył) 84 | 446-1212 l
Marka i model opon test. auta Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Rozmiar opon test. auta (p | t) 265/35 ZR 21 | 305/30 R 21
Masa przyczepy z hamulcem/bez brak możliwości holowania

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wyposażenie

Wersja GTS Sport Turismo
LED-y matrycowe S
8 airbagów S
Klimatyzacja aut. 2-/3-stref. S/3561 zł
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Szyby akustyczne 7973 zł
Adapt. tempomat 13 316 zł
Elektr. ster. fotele/podgrzewane S/S
Pakiet wnętrza GTS 17 289 zł
Kluczyk zbliż. 4748 zł
Ładowarka pokładowa AC 22 kW 7226 zł
Pneumatyczne adapt. zawieszenie S
Skrętna tylna oś/stabilizatory PDCC 10 115/14 193 zł
Lakier Crayon 10 323 zł
Felgi 21-calowe 11 407 zł

Porsche Taycan GTS Sport Turismo – cena i gwarancja

Cena podstawowa test. wersji 578 000 zł
Cena testowanego auta 823 980 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata