- W teście sprawdziliśmy przyspieszenie Porsche Taycana GTS Sport Turismo – nie jest to najszybszy model w gamie, ale osiągi wgniatają w fotel
- Według Porsche zasięg Taycana GTS wynosi ponad 500 km – w testowej specyfikacji i na naszej pętli pomiarowej okazał się on jednak sporo niższy
- Wersja Sport Turismo ma o 39 l pojemniejszy i bardziej ustawny bagażnik, ale w tym kombi bardziej chodzi o styl niż o pakowność
- Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz
Podczas serwisu Iga Świątek rozpędza piłkę do prawie 190 km/h – i trafia przy tym jeszcze w karo. Rozstawiając w ten sposób przeciwniczki po korcie, 21-latka wygrała w Stuttgarcie... Porsche Taycana GTS Sport Turismo. Ten osiąga maksymalnie 250 km/h, co plasuje go w światowej czołówce elektryków, ale na przyspieszenie 0-100 km/h potrzebuje nieco dłużej niż nasza posyłaczka asów – w teście zmierzyłem 3,6 s, czyli o 0,1 s lepiej niż podaje Porsche. W trybie launch control Taycan potrafi to robić raz za razem, nie "puchnąc", a dwa silniki generują wówczas 598 KM i 850 Nm.
Bez procedury startowej i związanej z tym funkcji overboost w trybie Sport Plus zajmuje mu to 3,9 s (wówczas działa 517 KM), a w programie Normal – 4,1 s, Taycan GTS Sport Turismo rusza bowiem z drugiego biegu tylnej przekładni. Przy starcie z launch control przełącza z "jedynki" na "dwójkę" przy ok. 90 km/h, co podkreśla bzyknięciem w syntetycznym brzmieniu napędu. Z kolei przy redukcji słychać burknięcie "międzygazu".
Oczywiście, Taycan Turbo S jest jeszcze szybszy i mocniejszy, natomiast korzystający z jego silników GTS poświęca część mocy dla zasięgu – w najkorzystniejszej pod tym względem konfiguracji osiąga nawet ponad 500 km wg WLTP. Testowy egzemplarz, z 21-calowymi kołami i innymi elementami zwiększającymi masę czy opory, legitymuje się fabrycznym zasięgiem 443 km, ale w teście osiągnął tylko 347 km.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – ile prądu zużywa jak się go "pociśnie"?
Na naszej pętli w trybie Normal i temperaturze powietrza 12°C Taycan GTS Sport Turismo zużył średnio 24,1 kWh na 100 km. W mieście w czasie spokojnej jazdy potrzebuje 22 kWh/100 km, na drodze krajowej 22,7, na ekspresówce 24,5, a na autostradzie – już 27,3 kWh/100 km. Okazjonalne wystrzelenie spod świateł szybko winduje średnią do 30 kWh/100 km, a wykorzystując możliwości Taycana na autostradzie – ok. 45 kWh/100 km.
Mimo udoskonalenia elektroniki sterującej przepływem energii i silników potrafiących rekuperować z mocą do aż 275 kW trzeba by "głaskać gaz" i korzystać z trybu Range, by zbliżyć się do fabrycznej obietnicy zasięgu. Przy małym obciążeniu działa tylko tylny, a nie przedni silnik, jak jeszcze do niedawna miało to miejsce w innych Taycanach. Tylko w Sport i Sport Plus cały czas aktywne są oba silniki, przy czym oczywiście dominuje ten tylny.
Z opcjonalnym układem aktywnych stabilizatorów i skrętną tylną osią zwinność Taycana GTS i szybkość reakcji na ruchy kierownicy można śmiało porównywać ze zręcznością ruchów naszej pierwszej rakiety świata. Ważące prawie 2,4 tony Porsche składa się w zakręty z gracją i precyzją, jakiej oczekuje się od wersji GTS, ale na pewno nie od tak ciężkiego wozu.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – perfekcyjny szpagat zawieszenia
Płynność napędu idealnie harmonizuje z zachowaniem Taycana w zakrętach. Poczuciu zwartości sprzyjają: niski środek ciężkości, korzystny międzyosiowy balans masy, wysoka sztywność skrętna nadwozia i czułe zespolenie kierowcy z autem, które zapewniają sportowe fotele. Pneumatyczne zawieszenie da się usztywnić lub lekko podnieść. Jego charakterystyka dokonuje perfekcyjnego szpagatu między kontaktem z jezdnią a wybieraniem jej niedoskonałości.
U sportowców kluczowa jest właściwa regeneracja po wysiłku. Porsche Taycan GTS Sport Turismo potrafi to robić błyskawicznie, ale musi mieć do tego właściwe warunki. akumulatory można ładować z mocą do aż 270 kW. W Polsce działa już kilka ładowarek, które są w stanie dostarczyć taką moc i uzupełnić zapas energii 5-80 proc. w 22,5 min. W najczęściej spotykanych w naszym kraju ładowarkach 50 kW zajmie to jednak 1,5 godziny – nieco dłużej niż Iga Świątek potrzebowała, by rozprawić się z Coco Gauff w finale French Open.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – nasza opinia
Rakieta dla rakiety? Wobec obecnych sukcesów Idze Świątek pewnie bardziej pasowałby Taycan Turbo S. A czy GTS to złoty środek palety Taycana? Jest niesamowicie zwinny, wystarczająco mocny i wyrywny, by robić wrażenie, ale w teście nie spełnił obietnicy zasięgu na tyle, bym wolał go zamiast "4S-a", czy nawet znacznie słabszej bazowej odmiany. I choć to 4,96-metrowe kombi pakownością też nie błyszczy, to bez wątpienia wybrałbym odmianę Sport Turismo zamiast sedana – ze względu na styl.
OCENA: 5
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 3,6 s |
0-130 km/h | 5,3 s |
0-160 km/h | 7,6 s |
0-200 km/h | 11,8 s |
60-100 km/h | 1,6 s |
80-120 km/h | 2,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2385/490 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 11,3/11,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 35,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 35,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie prądu w teście | 24,1 kWh/100 km |
Zasięg | 347 km |
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – dane techniczne (producenta)
Silniki, typ | 2 elektryczne, synchroniczne |
Umieszczenie | z przodu i z tyłu |
Łączna moc maksymalna | 598 KM (launch control) |
Maks. łączny moment obrotowy | 850 Nm (launch control) |
Skrzynia biegów | 1b. z przodu, 2b. z tyłu |
Napęd | 4x4 |
Pojemność akumulatora brutto/netto | 93,4/83,7 kWh |
0-100 km/h | 3,7 s |
Prędkość maks. | 250 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 23,2 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 443 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11 kW (22 kW w opcji)/270 kW |
Min. czas ładowania AC (0-100 proc.) | 9 godz. (4,5 godz. z opcjonalną ładowarką 22 kW) |
Min czas ładowania DC 50/270 kW | 93/22,5 min |
Poj. bagażnika (przód | tył) | 84 | 446-1212 l |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 265/35 ZR 21 | 305/30 R 21 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania |
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wyposażenie
Wersja | GTS Sport Turismo |
LED-y matrycowe | S |
8 airbagów | S |
Klimatyzacja aut. 2-/3-stref. | S/3561 zł |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Szyby akustyczne | 7973 zł |
Adapt. tempomat | 13 316 zł |
Elektr. ster. fotele/podgrzewane | S/S |
Pakiet wnętrza GTS | 17 289 zł |
Kluczyk zbliż. | 4748 zł |
Ładowarka pokładowa AC 22 kW | 7226 zł |
Pneumatyczne adapt. zawieszenie | S |
Skrętna tylna oś/stabilizatory PDCC | 10 115/14 193 zł |
Lakier Crayon | 10 323 zł |
Felgi 21-calowe | 11 407 zł |
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – cena i gwarancja
Cena podstawowa test. wersji | 578 000 zł |
Cena testowanego auta | 823 980 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Taycan GTS porusza się w niezwykle zwarty sposób, jest superzwinny, ale zapewnia też bardzo wysoki komfort na nierównościach.
Zderzak Sport Design jest w GTS seryjny,...
...podobnie jak detale w błyszczącej czerni.
Pas świetlny z napisem "PORSCHE" w kolorze "Glacier Iceblue" pochodzi z oferty Porsche Exclusive, ale o dziwo nie wymaga dopłaty...
21-calowe felgi bez aerotarczy obniżają zasięg wg WLTP o 31 km. Ceramiczne hamulce za 38 760 zł, przednie tarcze mają aż 420 mm średnicy.
Gniazda AC są po obu stronach auta, DC tylko z prawej. Elektrycznie odsuwane klapki za 2709 zł.
Wykończenie mikrofibrą Race Tex dodaje sportowego klimatu, ekstra ekran po stronie pasażera (4439 zł) to plus 100 punktów do szpanu. Multimedia z przejrzystym interfejsem, ale dotykowe sterowanie wymagają precyzji.
Ekran po stronie pasażera nie musi służyć tylko pasażerowi, można na nim wyświetlać m.in. aplikację pogodową i inne funkcje, na które chce się mieć stały podgląd.
Włącznik układu napędowego – tradycyjnie w Porsche po lewej.
Tryby jazdy zmienia się wygodnym pokrętłem, ale PSM (ESP), sztywność amortyzacji, prześwit i programowalną funkcję można też dostrajać osobnymi guzikami dotykowymi.
Na ekranie zegarów można wyświetlić duży widok mapy.
Wskazania dają się konfigurować, pośrodku może być np. obraz z kamery noktowizyjnej.
Przełącznik trybów jazdy na kierownicy, jak w spalinowych Porsche, ale tu bez przycisku Sport Response. Przy tak mocnym elektrycznym napędzie jest on bowiem zbędny, wystarczy mocno nacisnąć „gaz” i auto błyskawicznie wyrwie do przodu, bez konieczności przestawiania skrzyni biegów w tryb sportowy jak w spalinowym aucie.
Tryb "Range" limituje prędkość maksymalną do 120 km/h, wówczas działa tylko tylny silnik.
Charakterystykę rekuperacji można zmieniać przyciskiem na kierownicy lub w menu. Porsche nie wyznaje jednak zasady „one-pedal-driving”, czyli po zdjęciu nogi z „gazu” auto nie hamuje tak mocno silnikami, jak to potrafią inne elektryki.
System multimedialny jeszcze z ikonami monochromatycznymi, niedawny update je ubarwił. Obsługa jest logiczna, ale często pochłania sporo uwagi, bo ekran wymaga precyzji.
Dolny ekran jest responsywny, czyli stuka po naciśnięciu. Po wyłączeniu napędu pojawia się panel do otwierania pokryw i klapek.
Fotele idealnie pasują – są komfortowe, wystarczająco obszerne nawet dla wysokich, boczki się zacieśniają.
Pedał hamulca został wykonany z kompozytu.
Z tyłu więcej miejsca nad głową niż w zwykłym Taycanie, na kolana – OK, wokół stóp trochę ciasnawo.
4-strefowa klimatyzacja za dopłatą 3561 zł, podgrzewanie tylnych siedzeń – 3768 zł.
"Frunk" ma 84 l pojemności – mniej niż w 911,...
...ale wystarczająco dużo, by zmieścić torbę z przewodami ładowania.
Sport Turismo mieści w bagażniku o 39 l więcej od zwykłego Taycana: 446-1212 l. Próg ze stali nierdzewnej, elektryczna klapa w serii, półka obszyta materiałem Race Tex.