- Volkswagen ID.3 Pro S Tour wykazał się w naszym teście relatywnie niskim zapotrzebowaniem na prąd – zużył średnio 15,9 kWh/100 km
- W mieście zadowala się między 13,3 a 15 kWh na 100 km, czyli w takich warunkach mówimy o zasięgu 513-579 km
- ID.3 da się ładować z mocą do 125 kW, czyli uzupełnienie od 10 do 80 proc. trwa w najlepszym przypadku nieco ponad pół godziny
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pro S Tour ma akumulator o użytecznej pojemności 77 kWh – największy wśród wersji Volkswagena ID.3. Jednocześnie 4,26-metrowy model jest najmniejszym elektrykiem w Grupie VW z tak dużą baterią. Co z tego wynika?
Nie tylko największy zasięg wśród modeli zbudowanych na volkswagenowskiej platformie MEB, lecz także jeden z najlepszych stosunków ceny do zasięgu, i to w ogóle na rynku. Choć tanio nie jest: za 187 990 zł dostajecie sensownie wyposażony wóz, który według WLTP ma przejeżdżać do 555 km na ładowaniu. Testowy egzemplarz miał opcje za 37 450 zł, które według VW zmniejszają ten dystans o... 9 km. Ale czy to w ogóle jest realnie osiągalne?
Tak, pod warunkiem spokojnej i niezbyt szybkiej jazdy, np. w mieście lub na drodze krajowej, i sprzyjających warunków atmosferycznych – nie może być ani za zimno, ani zbyt gorąco. Panujące podczas naszego pomiaru 26°C pomogło ID.3 i średnio na naszej pętli zużyło ono tylko 15,9 kWh na 100 km – to aż o 2,9 kWh mniej niż ID.3 Pro Performance (to z akumulatorem 58 kWh), które sprawdzaliśmy w chłodniejszych, ale wcale nie dramatycznych 11°C na tej samej trasie. Te zmienne warto mieć na uwadze w kontekście planowania swoich tras, ale to oczywiście niejedyny czynnik wpływający na zasięg.
Wyliczony na podstawie testowego zużycia zasięg VW ID.3 Pro S Tour wyniósł 484 km, czym przebił nawet najlepszą w naszym rankingu Teslę Model 3 Long Range AWD (zasięg 471 km, test w 25°C). Póki się nie wyjedzie na autostradę, napędzający tylne koła 204-konny silnik VW potrzebuje stosunkowo mało prądu.
W mieście zadowala się między 13,3 a 15 kWh na 100 km, czyli w takich warunkach mówimy o zasięgu 513-579 km, i podobnie wygląda to na drodze krajowej, jeśli poruszamy się nie szybciej niż 90 km/h. Przy 120 km/h ID.3 potrzebowało 16,4 kWh (czyli wówczas przejechać można ok. 470 km).
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – nie opłaca się jechać szybciej niż 120 km/h
Natomiast na autostradzie, jeśli nie przekracza się 140 km/h i jest mało okazji do rekuperacji, zużycie rośnie do 23,3 kWh/100 km, a zasięg spada do ok. 330 km. Z tego wyraźnie wynika, że w dalekiej podróży, wymagającej po drodze kilku przystanków na ładowanie, nie opłaca się jechać szybciej niż 120 km/h.
Ale z takimi możliwościami i właściwą infrastrukturą o podróżowaniu już można myśleć – topową wersję ID.3 da się bowiem ładować z mocą do 125 kW, czyli ładowanie do 80 proc. trwa w najlepszym przypadku nieco ponad pół godziny; godzinę i kwadrans, jeśli stacja dostarcza tylko 50 kW.
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – bardziej komfortowy z zawieszeniem DCC
W porównaniu z poprzednio testowanym ID.3 ta wersja dała się też poznać jako bardziej komfortowa – na pokładzie było bowiem opcjonalne zawieszenie DCC, które w moim odczuciu lepiej sobie radzi z tłumieniem nierówności, na które trafiają przednie koła. Miło zaskoczony byłem też faktem, że ID.3 Pro S Tour mimo baterii pojemniejszej o 19 kWh niż w Pro Performance wcale nie sprawia wrażenia o wiele cięższego, choć waży tłuściutkie 1883 kg.
Z opcjonalnym układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu porusza się całkiem zwinnie i prowadzi się je pewnie. Do dobrego zachowania na drodze przyczyniają się niski środek ciężkości i korzystny rozkład masy (49/51 proc.). Absolutnym hitem jest zwrotność – dzięki temu, że przednie koła nie są „skrępowane” półosiami napędowymi, średnica zawracania wynosi 10,1 m. Parkowanie i zawracanie są bardzo łatwe.
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – plastiki i obsługa rozczarowują
Cieniem na pozytywnych cechach ID.3 kładą się obsługa i wrażenie jakości – minimalistyczne wnętrze wygląda estetycznie, jest przestronne i ma dużo schowków, ale obsługa przez tablet za bardzo absorbuje uwagę, a plastiki są dalekie od tego, czego można wymagać od VW i tej ceny.
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – nasza opinia
Gratulacje dla VW: jak na razie wskoczył na szczyt naszego rankingu testowego zasięgu – ciekawe, jak długo się tam utrzyma... Czy Volkswagen ID.3 Pro S Tour to idealny elektryk? Ma wiele wzorowych rozwiązań: jest przestronne, dobrze się je prowadzi, pozwala dość prędko uzupełniać zasięg, ale gorzko rozczarowuje twardymi plastikami we wnętrzu, przesadnie minimalistyczną, absorbującą uwagę koncepcją obsługi oraz innymi oszczędnościami. Szkoda też, że nie ma przedniego schowka na kable, droga hamowania także mogłaby być lepsza. Choć relacja ceny do zasięgu jest dobra, zakup pozostaje kosztowny.
OCENA KOŃCOWA: 5-
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
0-100 km/h | 7,5 s |
0-130 km/h | 12,4 s |
60-100 km/h | 3,9 s |
80-120 km/h | 5,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1883/397 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 49/51 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/prawo) | 10,1/10,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 38,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 38,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie prądu w teście | 15,9 kWh/100 km |
Zasięg | 484 km |
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – dane techniczne (producenta)
Silnik: typ | elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi |
Ustawienie silnika | z tyłu |
Maksymalna moc | 204 KM |
Maks. moment obrotowy | 310 Nm |
Skrzynia biegów | 1b. aut, redukcyjna |
Napęd | tylny |
0-100 km/h | 7,9 s |
Prędkość maks. | 160 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 16,0 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 546 km |
Poj. akumulatora (brutto/netto) | 82/77 kWh |
Czas ładowania (0-100%) AC 2,3/11 kW | 39 h 30 min/8 h 15 min |
Czas ładowania (10-80%) DC 50/125 kW | 1 h 16 min/34 min |
Pojemność bagażnika | 385-1267 l |
Marka i model opon | Goodyear Efficient Grip Performance |
Rozmiar opon | 215/45 R 19 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania |
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – wyposażenie
Wersja | Pro S Tour |
Reflektory LED/matrycowe | S/7940 zł |
Klima aut. 2-stref. i podgrzewane fotele | 3380 zł |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Head-up i 7 głośników | 4720 zł |
Pakiet systemów asystujących | 8910 zł |
Adaptacyjne zawieszenie | 5070 zł |
Pompa ciepła | 4370 zł |
Lakier szary | S |
Alufelgi 19 cali | S (220 zł za miedziane akcenty kolorystyczne) |
Volkswagen ID.3 Pro S Tour 77 kWh – cena i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 187 990 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 225 440 zł* |
Gwarancja mechaniczna/na akumulator | 2 lata/8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 2 lata |
*Bez dofinansowania z NFOŚiGW
W mieście, poza możliwością jazdy buspasami, szczególnie dużo satysfakcji dają zrywność silnika i płynność rozpędzania, a także bardzo mała średnica zawracania.
Świetne poczucie przestrzeni, dobra widoczność i dużo schowków. Białe i pomarańczowe elementy dodają oryginalności, liczne twarde tworzywa psują efekt. Dotykowe przyciski na kierownicy działają niepłynnie.
Pedały oznaczone symbolami „pause” i „play” to zabawny gadżet, przejęty z koncepcyjnych aut. W tej wersji w serii.
Mały ekran wirtualnych zegarów wskazuje tylko podstawowe parametry i wskazówki nawigacji. Brakuje procentowego wskaźnika naładowania akumulatora.
Dokładny procent naładowania akumulatora znajdziemy tylko w menu na głównym ekranie – trzeba to „wyklikać”.
Ogrzewanie szyby tylnej i odparowanie przedniej są włączane z panelu po lewej od kierownicy, razem ze światłami.
System multimedialny ma generalnie dobry interfejs, z estetyczną grafiką, ale gromadzi dużo funkcji, czasem się też zawiesza – zbyt często podczas jazdy jest się skupionym na klikaniu na ekranie. Dotykowe przyciski może i wyglądają nowocześnie, ale ergonomicznie są kiepskie.
Zawieszenie i układ kierowniczy można stroić w 2 poziomach, charakterystykę napędu – w 3.
Klimatyzację można ustawiać przy pomocy menu z klasycznymi funkcjami lub „zadaniowego” Smart Climate.
Świetna pozycja za kierownicą, obszerne i komfortowe fotele. Elektryczne sterowanie w pakiecie za 4560 zł.
Środkowe miejsce i pasy kosztują 700 zł ekstra. Dużo przestrzeni i płaska podłoga.
Tylni pasażerowie mają do dyspozycji dwa gniazda USB-C, ale brakuje nawiewów klimatyzacji.
W elektryku o takim zasięgu otwór na narty (czy inne długie przedmioty) zaczyna już mieć sens.
ID. 3 Pro S Tour można ładować z mocą do 125 kW, czyli uzupełnienie poziomu prądu od 10 do 80 proc. trwa w najlepszym przypadku nieco ponad pół godziny. Godzinę i kwadrans, jeśli stacja dostarcza tylko 50 kW. Przy domowym wallboksie ładowanie do pełna zajmuje 8 godzin i 15 minut, natomiast jeśli podepniemy się do zwykłego gniazdka 230V: 39,5 godziny.
Chowana kamera pozostaje zawsze czysta – super.
Szkoda, że pod maską nie ma dodatkowego schowka na kable.
Regulowana podłoga pozwala wygospodarować przestrzeń na kable – w podróży jednak trzeba wyjmować bagaże, by się do nich dostać.