• Różnice między zasięgiem WLTP, czyli tym deklarowanym przez producentów, a testowym potrafią sięgać nawet 40 proc.
  • Chłodne temperatury panujące podczas testów mają wpływ na wynik, szczególnie jeśli samochód nie jest wyposażony w pompę ciepła
  • Wyniki średniego zużycia testowego sczytujemy z komputera pokładowego – nie uwzględniają strat przy ładowaniu
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Do danych katalogowych samochodów elektrycznych należy podchodzić z pewnym dystansem. Owszem, cykl pomiarowy WLTP daje porównywalność wyników i ma lepiej symulować rzeczywiste warunki jazdy niż wcześniej stosowany NEDC. Wymaga też uwzględniania takich zmiennych, jak rozmiar opon czy dodatkowe wyposażenie. Jednak deklarowane przez producentów aut elektrycznych zasięgi i zużycie prądu okazują się czasem trudne do osiągnięcia w codziennym użytkowaniu.

Wiele marek słusznie przyznaje, że to, ile faktycznie pokonamy danym modelem na jednym ładowaniu, zależy od wielu czynników: prędkości, stylu jazdy, temperatury, użycia klimatyzacji i ogrzewania czy obciążenia i topografii. Producenci aut zamieszczają na swoich stronach internetowych kalkulatory zasięgu z „suwakami” pozwalającymi określić wiele parametrów – warto z tego skorzystać, by mieć obraz sytuacji przed zakupem.

Nasze testy także mają pomagać ocenić, jakie możliwości oferują elektryki w codziennym użytkowaniu. Poniżej prezentujemy wybrane średnie wyniki zużycia i zasięgu dla testowanych aut elektrycznych w odniesieniu do danych WLTP. W naszych testach podajemy też szczegółowe zakresy dla poszczególnych odcinków drogi naszej trasy testowej – zasięg na autostradzie będzie diametralnie krótszy niż w mieście i podczas spokojnej jazdy podmiejskiej.

Wyniki, które podajemy sczytujemy z komputerów pokładowych testowanych aut. Dane WLTP natomiast uwzględniają też straty ładowania (ok. 12 proc.).

Jak testujemy zasięg samochodów elektrycznych?

Nasze pomiary przeprowadzamy w rzeczywistym ruchu, zawsze na tej samej trasie i według takich samych zasad. Te warunki nie dają oczywiście laboratoryjnej powtarzalności, ale już zmienność pór roku i temperatur stanowi cenną okoliczność pomiarową. W końcu samochodem jeździ się przez cały rok, a nie tylko w 23 st. C i 14 st. C, które symuluje się w procedurze WLTP.

Test zasięgu i zużycia prądu – tak testujemy Foto: Auto Świat
Test zasięgu i zużycia prądu – tak testujemy

Testy w zimowych warunkach stanowią dla pewnych modeli wyzwanie – tu różnice między fabrycznym a testowym zużyciem potrafią być bardzo duże (mimo podgrzania baterii i kabiny przed jazdą, jeszcze w momencie ładowania). Ale zdarza się też, że w sprzyjających okolicznościach samochód zużywa nieco mniej niż w katalogu.

Z naszych obserwacji często wynika jednak, że osiągnięcie lub przebicie fabrycznego zasięgu wymaga już dość defensywnej jazdy, z prędkością nie wyższą niż ok. 120 km/h. Raczej jednak znacznie niższą, w warunkach, które dają wiele okazji do efektywnej rekuperacji (miasto) bądź utrzymywania stałej, umiarkowanej prędkości (droga krajowa/wojewódzka).

Ranking samochodów elektrycznych

Samochody uszeregowaliśmy według długości zasięgu uzyskanego w naszym teście, od najkrótszego do najdłuższego. Dogłębne testy prezentowanych modeli znajdziecie w linkach.

Honda e

Honda e Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Honda e
  • Zasięg wg WLTP: 210 km
  • Zasięg w teście: 124 km (test przy 7 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 17,8 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 22,9 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 154 KM, tylny napęd, akumulator 28,5 kWh netto (35,5 kWh brutto)
  • Nasz test Hondy e znajdziesz pod tym linkiem

Mazda MX-30 e-Skyactiv

Mazda MX-30 Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Mazda MX-30
  • Zasięg wg WLTP: 200 km
  • Zasięg w teście: 170 km (test przy 15 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 19,0 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 18,8 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 145 KM, przedni napęd, akumulator 32,0 kWh netto (35,5 kWh brutto)
  • Nasz test Mazdy MX-30 znajdziesz pod tym linkiem

MINI Cooper SE

MINI Cooper SE Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
MINI Cooper SE
  • Zasięg wg WLTP: 200 km
  • Zasięg w teście: 182 km (test przy 25 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 18,0 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 15,9 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 184 KM, przedni napęd, akumulator 28,9 kWh netto (32,6 kWh brutto)
  • Nasz test MINI Coopera SE znajdziesz pod tym linkiem

Opel Mokka-e

Opel Mokka-e 136 KM Foto: Janusz Borkowski/Opel / Auto Świat
Opel Mokka-e 136 KM
  • Zasięg wg WLTP: 324 km
  • Zasięg w teście: 199 km (test przy 6 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 17,8 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 22,6 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 136 KM, przedni napęd, akumulator 45 kWh netto (50 kWh brutto)
  • Nasz test Opla Mokki-e znajdziesz pod tym linkiem

Fiat 500

Fiat 500 BEV 118 KM Icon Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Fiat 500 BEV 118 KM Icon
  • Zasięg wg WLTP: 320 km
  • Zasięg w teście: 210 km (test przy 9 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 14,3 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 17,8 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 118 KM, przedni napęd, akumulator 37,3 kWh netto (42 kWh brutto)
  • Nasz test Fiata 500 znajdziesz pod tym linkiem

Volkswagen e-up!

Volkswagen e-up! Foto: Auto Świat
Volkswagen e-up!
  • Zasięg wg WLTP: 258 km
  • Zasięg w teście: 223 km (test przy 18 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 14,4 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 14,5 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 83 KM, przedni napęd, akumulator 32,3 kWh netto (36,8 kWh brutto)
  • Nasz test Volkswagena e-up! znajdziesz pod tym linkiem

Peugeot e-208

Peugeot e-208 GT Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Peugeot e-208 GT
  • Zasięg wg WLTP: 340 km
  • Zasięg w teście: 243 km (test przy 31 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 16,9 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 18,5 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 136 KM, przedni napęd, akumulator 45 kWh netto (50 kWh brutto)
  • Nasz test Peugeota e-208 znajdziesz pod tym linkiem

Mercedes e-Vito Tourer

Mercedes eVito Tourer – pod prąd trendom Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mercedes eVito Tourer – pod prąd trendom
  • Zasięg wg WLTP: 359 km
  • Zasięg w teście: 247 km (test przy -7 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 27,8 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 36,4 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 204 KM, przedni napęd, akumulator 90 kWh netto (100 kWh brutto)
  • Nasz test Mercedesa e-Vito Tourera znajdziesz pod tym linkiem

Porsche Taycan Turbo S

Porsche Taycan Turbo S Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche Taycan Turbo S
  • Zasięg wg WLTP: 388 km
  • Zasięg w teście: 305 km (test przy 6 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 25,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 27,4 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 761 KM, napęd 4x4, akumulator 83,7 kWh netto (93,4 kWh brutto)
  • Nasz test Porsche Taycana Turbo S znajdziesz pod tym linkiem

Volkswagen ID.3 1st Plus (obecnie Pro Performance)

Volkswagen ID.3 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen ID.3
  • Zasięg wg WLTP: 420 km
  • Zasięg w teście: 309 km (test przy 11 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 15,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 18,8 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 204 KM, tylny napęd, akumulator 58 kWh netto (62 kWh brutto)
  • Nasz test Volkswagena ID.3 znajdziesz pod tym linkiem

Ford Mustang Mach-E AWD

Ford Mustach Mach-E AWD 98 kWh Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ford Mustach Mach-E AWD 98 kWh
  • Zasięg wg WLTP: 540 km
  • Zasięg w teście: 326 km (test przy 4 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 18,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 27,0 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 351 KM, napęd 4x4, akumulator 88 kWh netto (98 kWh brutto)
  • Nasz test Forda Mustanga Mach-E AWD znajdziesz pod tym linkiem

Audi e-tron S

Audi e-tron S (2021) Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi e-tron S (2021)
  • Zasięg wg WLTP: 343 km
  • Zasięg w teście: 330 km (test przy 27 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 28,4 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 26,1 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 3 silniki, 503 KM, napęd 4x4, akumulator 86,5 kWh netto (95 kWh brutto)
  • Nasz test Audi e-trona S znajdziesz pod tym linkiem

Mercedes EQA 250

Mercedes EQA 250 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Mercedes EQA 250
  • Zasięg wg WLTP: 426 km
  • Zasięg w teście: 343 km (test przy 24 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 17,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 19,4 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 190 KM, przedni napęd, akumulator 66,5 kWh netto (79,8 kWh brutto)
  • Nasz test Mercedesa EQA znajdziesz pod tym linkiem

Hyundai Kona Electric 64 kWh

Hyundai Kona Electric Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Hyundai Kona Electric
  • Zasięg wg WLTP: 484 km
  • Zasięg w teście: 347 km (test przy 5 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 14,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 18,4 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 204 KM, przedni napęd, akumulator 64 kWh netto (67,5 kWh brutto)
  • Nasz test Hyundaia Kony Electric znajdziesz pod tym linkiem

Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi RS e-tron GT
  • Zasięg wg WLTP: 451 km
  • Zasięg w teście: 353 km (test przy 10 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 21,7 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 23,7 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 646 KM, napęd 4x4, akumulator 83,7 kWh netto (93,4 kWh brutto)
  • Nasz test Audi RS e-trona GT znajdziesz pod tym linkiem

Porsche Taycan 4S (Performance)

Porsche Taycan 4S Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Porsche Taycan 4S
  • Zasięg wg WLTP: 386 km
  • Zasięg w teście: 365 km (test przy 17 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 26,2 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 22,9 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 571 KM, napęd 4x4, akumulator 83,7 kWh netto (93,4 kWh brutto)
  • Nasz test Porsche Taycana 4S znajdziesz pod tym linkiem

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Audi e-tron Sportback 55 quattro Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi e-tron Sportback 55 quattro

Kia e-Niro 64 kWh

Kia e-Niro Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kia e-Niro
  • Zasięg wg WLTP: 455 km
  • Zasięg w teście: 374 km (test przy 18 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 15,9 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 17,1 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 204 KM, przedni napęd, akumulator 64 kWh netto (67,1 kWh brutto)
  • Nasz test Kii e-Niro 64 kWh znajdziesz pod tym linkiem

Jaguar I-Pace EV400

Jaguar i-Pace - czy jest lepszy od Tesli? Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Jaguar i-Pace - czy jest lepszy od Tesli?
  • Zasięg wg WLTP: 470 km
  • Zasięg w teście: 376 km (test przy 18 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 21,2 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 22,5 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 400 KM, napęd 4x4, akumulator 84,7 kWh netto (90 kWh brutto)
  • Nasz test Jaguara I-Pace'a znajdziesz pod tym linkiem

Skoda Enyaq iV 80

Skoda Enyaq iV 80 2021 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Enyaq iV 80 2021
  • Zasięg wg WLTP: 534 km
  • Zasięg w teście: 418 km (test przy 25 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 15,2 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 18,4 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 1 silnik, 204 KM, tylny napęd, akumulator 77 kWh netto (82 kWh brutto)
  • Nasz test Skody Enyaq iV 80 znajdziesz pod tym linkiem

Tesla Model 3 Dual Motor Long Range

Tesla Model 3 Long Range AWD Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Tesla Model 3 Long Range AWD
  • Zasięg wg WLTP: 560 km
  • Zasięg w teście: 471 km (test przy 25 st. C)
  • Średnie zużycie wg WLTP: 13,2 kWh/100 km
  • Średnie zużycie w teście: 15,6 kWh/100 km
  • Dane techniczne: 2 silniki, 367 KM, napęd 4x4, akumulator 73,5 kWh netto (79 kWh brutto)
  • Nasz test Tesli Model 3 znajdziesz pod tym linkiem