Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia e-Niro 64 kWh - udany elektryk

Kia e-Niro 64 kWh - udany elektryk

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Kia e-Niro wygląda niepozornie, ale ma temperament i na zachodzie Europy jest rozchwytywana. Teraz nareszcie trafiła do Polski. Przetestowaliśmy e-Niro z mocniejszym, 204-konnym silnikiem i akumulatorem o pojemności 64 kWh

Kia e-Niro
Zobacz galerię (29)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Kia e-Niro
  • W mieście e-Niro teoretycznie przejedzie nawet 500 km na ładowaniu
  • Akumulator można ładować z mocą do nawet 100 kW
  • Auto występuje także w tańszej wersji, z akumulatorem 39,2 kWh i silnikiem o mocy 136 KM

Duży zasięg wymaga pojemnego akumulatora, a to pociąga za sobą kilogramy. Większa masa wymusza mocniejszy silnik, który zużywa przy tym więcej prądu... Spirala się nakręca, a wraz z nią cena. Gdzie jest złoty środek? Producenci go szukają i liczą na przełom w technologii akumulatorów. Tymczasem Kii udał się w e-Niro całkiem sensowny kompromis.

Akumulator mieszczący pokaźne 64 kWh pozwala żyć bez ciągłej obawy o zasięg. Po naładowaniu do pełna komputer pokładowy wyświetli 400 km zasięgu i nawet więcej. Pomocne mogą być w tym tryby Eco i Eco+ (redukują moc, dezaktywują nawiew itd.), jednak naszą pętlę pomiarową e-Niro pokonało w trybie Normal z aktywną klimą, w sprzyjających 18°C na zewnątrz. W mieście, w warunkach płynnego ruchu potrzebowało 12,7 kWh/100 km, co daje teoretyczny zasięg aż 504 km.

Przeczytaj też:

Jazda drogą krajową wysysa z baterii 17,3 kWh co 100 km, na ekspresówce jest to już 19, a na autostradzie 20-23 kWh. Ze średniej z testu (17,1 kWh/100 km) wynika, że Kia przejedzie na ładowaniu 374 km. Ładnie!

Przez seryjne złącze CCS e-Niro potrafi przyjąć moc ładowania do 100 kW. Większość szybkich ładowarek w Polsce daje tylko połowę tego, ale to wystarcza, by podczas godzinnego postoju podładować się z 10 do 80 proc. „Dobicie” do pełna trwałoby w takiej sytuacji kolejne 50 min (na ostatnich 20 proc. moc ładowania stopniowo spada do 14 kW). Mając w garażu wallboxa 7,2 kW, prąd da się spokojnie uzupełnić przez noc. W przypadku domowego gniazdka 230 V robi się z tego operacja na 30 godz., ale tu wracamy do punktu wyjścia: duża bateria to też dłuższe ładowanie.

Kia e-Niro 64 kWh – naprawdę duży akumulator

Akumulator stanowi tu ponad 1/4 masy auta (453 kg), a umieszczenie w podłodze sprzyja pewnemu prowadzeniu. Biorąc pod uwagę 7,3-sekundowy sprint do „setki”, można by podejrzewać, że e-Niro ma sportowe ambicje, ale ono po prostu dobrze jeździ, przyjemnie skręca, a okazjonalnie pozwala się pobudzić, gdy rusza się błyskawicą spod świateł albo wykonuje zrywny i cudownie płynny manewr wyprzedzania. Kąciki ust wędrują do góry i analiza stylu jazdy na komputerze pokładowym już grozi nam palcem: rosną procenty w rubryce „Agresywny”. Parę takich wybryków w trybie Sport i miejska średnia skacze do nadal zupełnie akceptowalnych 15 kWh/100 km. Złoty środek?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na plus zaliczamy e-Niro to, że niewiele różni się od swoich hybrydowych braci. Bagażnik ma nominalnie nawet większy (choć w dużej części wypakowany styropianem...), a podłoga w kabinie jest minimalnie wyższa. Progi spowalniające e-Niro pokonuje sztywniej, za to z innymi nierównościami radzi sobie świetnie. Czasem daje się we znaki krótki skok zawieszenia.

Odczuwa się też różnicę w cenie. Kia e-Niro z bazowym silnikiem 136 KM i baterią 39,2 kWh kosztuje 146 990 zł. Testowy wariant, który miał o 68 KM i 24 kWh więcej, jest o 21 000 zł droższy. Tymczasem hybrydowe Niro startuje od 95 990 zł.

Kia e-Niro 64 kWh – to nam się podoba

  • Sensowny zasięg
  • Bogate wyposażenie
  • Długa gwarancja
  • Solidne wykonanie
  • Ładowanie do 100 kW
  • Efektywna rekuperacja
  • Czucie hamulców

Kia e-Niro 64 kWh – to nam się nie podoba

  • Realnie niewielki bagażnik
  • Wysoka cena jak na kompaktowego crossovera, choć uzasadniona jak na realnie oferowany zasięg

Kia e-Niro 64 kWh – nasza opinia

Europejska konkurencja ma Kii czego zazdrościć – e-Niro to przemyślany i wart polecenia elektryk. Na rynkach, na których można liczyć na kilka tysięcy euro subwencji i pensje są wyższe, wysoka cena przestaje nawet być tak istotnym minusem – nic dziwnego, że dobrze sprzedaje się w Niemczech, Holandii czy Norwegii. W Polsce niestety e-Niro nie kwalifikuje się do programu rządowych dopłat., nawet w wersji z mniejszym akumulatorem.

Kia e-Niro 64 kWh – wymiary

Kia e-Niro wymiary
Kia e-Niro wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Kia e-Niro 64 kWh – nasze pomiary testowe

0-50 km/h2,9 s
0-100 km/h7,3 s
0-130 km/h11,7 s
60-100 km/h3,7 s
80-120 km/h4,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1757/473 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)11,3/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)36,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)36,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)
przy 100 km/h63 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Średnie zużycie w teście17,1 kWh/100 km
Zasięg (teoretyczny)374 km

Kia e-Niro 64 kWh – dane techniczne

Silnik, typelektryczny, synchroniczny z magnesami stałymi
Umieszczeniez przodu poprzecznie
Moc maksymalna (KM/obr./min)204/3800~8000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)395/0~3600
Skrzynia biegów1-biegowa, redukcyjna
Napędprzedni
Akumulatorlitowo-jonowy
Pojemność netto (kWh)64
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8
Prędkość maksymalna (km/h)167
Średnie zużycie prądu wg WLTP (kWh/100 km)15,9
Zasięg (km)455
Pojemność bagażnika (l)451-1405
Marka i model opon test. autaMichelin Primacy 3 A0
Rozmiar opon test. auta215/55 R 17

Kia e-Niro 64 kWh – wyposażenie

Wersja64 kWh L
7 airbagówS
Reflektory LEDS
Ekran 10,25 calaS
NawigacjaS
Kluczyk zbliżeniowyS
Adaptacyjny tempomatS
Czujnik martwego pola2500 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele/kierownicaS/S
Lakier metalik2800 zł
17-calowe alufelgiS

Kia e-Niro 64 kWh – Ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji177 990 zł
Gwarancja mechaniczna7 lat lub 150 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat
Gwarancja na akumulator7 lat lub 150 tys. km
Przeglądyco 15 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza183 290 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy: