• EQS podobnie jak jego benzynowy odpowiednik zapewnia luksus i wygodę
  • O komfort jazdy dba pneumatyczne zawieszenie i fotele z funkcją masażu
  • Bazowy silnik w EQS-ie ma 330 KM i pozwala przyspieszać 0-100 km/h w 6,2 s

Teraz zachwycam się autami sportowymi lub ogromnymi SUV-ami, ale gdy byłem nastolatkiem mieszkającym w latach 90. w 50-tysięcznym mieście w Lubelskiem, autem wzbudzającym mój podziw był Mercedes klasy S (W140). A że w okolicy był jeden, to gdy tylko pojawiał się na ulicach miasta, po którym wówczas poruszały się głównie Fiaty 125p, Łady 2107 i co najwyżej VW Golfy II, rzucał się w oczy. Ponad 5,1-metrowa limuzyna o masie zbliżonej do 2 ton z benzynowym V12 o mocy ok. 400 KM była symbolem nie tylko luksusu, lecz także bogactwa. Pieprzyku dodawało to, że za jej kierownicą siedział miejscowy mafioso, wielokrotny bywalec zakładu karnego.

Mercedes EQS 450+ – bazowy wariant z napędem na tylną oś

Taka była polska rzeczywistość lat 90. Teraz co prawda klasa S nadal jest w ofercie (najmocniejsza z silnikiem V8 503 KM wspomaganym 20-konnym elektrykiem), ale Mercedes – podobnie jak większość producentów – stawia na pojazdy elektryczne. W styczniu tego roku mieliśmy okazję jeździć EQS-em w wersji 580 4MATIC (523 KM), a tym razem do testu trafił tylnonapędowy wariant 450+ (330 KM). Za kierownicą bazowego EQS-a sprawdzę, czy elektryczna limuzyna potrafi wywołać u mnie tyle silnych emocji, co benzynowa.

Miękka poduszka w zagłówku zapewnia poczucie luksusu i komfortu. Wzmaga je dodatkowo wydajny masaż z możliwością regulacji intensywności. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Miękka poduszka w zagłówku zapewnia poczucie luksusu i komfortu. Wzmaga je dodatkowo wydajny masaż z możliwością regulacji intensywności.

Mercedes EQS 450+ – wygodniej niż w domowym fotele, ale...

Gabaryty (długość ponad 5,2 m) oraz masa (niemal 2,5 t) nadal robią wrażenie. Podobnie jak stylistyka, choć EQS na tle kanciastego W140 wygląda jak pojazd z kosmosu. We wnętrzu nikt nie będzie narzekał na brak prestiżu, nadal jest w nim luksusowo. Wszechobecne ekrany (wirtualne zegary, multimedialny i niewielki tablet znajdujący się w środkowym oparciu kanapy) przekonują mnogością funkcji i łatwością obsługi. Wielokonturowe przednie fotele, wyposażone w miękką poduszkę umieszczoną w zagłówku, i niezwykle intensywny masaż sprawiają, że w zimowe dni chętnie ruszę się z fotela ustawionego obok kominka.

Z tyłu jest dużo przestrzeni na nogi i nad głową, ale nisko osadzone siedzisko nie przystoi klasie S. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu jest dużo przestrzeni na nogi i nad głową, ale nisko osadzone siedzisko nie przystoi klasie S.

Teoretycznie jeszcze więcej wygody w elektrycznej limuzynie należałoby oczekiwać po zajęciu miejsca na kanapie. Niestety, czekało mnie tam małe rozczarowanie. Co prawda, siedząc na niej, miałem mnóstwo przestrzeni na stopy, kolana i nad głową, a regulowany fotel i oddzielnie sterowana klimatyzacja były źródłem znacznie większego komfortu niż w przepastnej Škodzie Superb, ale wiem, że nisko osadzone siedzisko kanapy nie zapewniłoby mi wygodnej podróży w dalekiej trasie.

Mercedes EQS – wymiary Foto: Auto Świat
Mercedes EQS – wymiary

Mercedes EQS 450+ – niskie zużycie prądu

Złośliwi zapewne od razu spuentują: nie zapewniłoby, bo to elektryk, długich tras nie będzie, niepotrzebna więc z tyłu wygodna kanapa. Zmartwię ich jednak, że nie jest to do końca prawda. Gdy wsiadłem do naładowanego EQS-a 450+, "optymistyczny wskaźnik" pokazał zasięg 664 km. Realnie jednak na naszej pętli pomiarowej w temperaturze otoczenia 11 st. C auto zużyło średnio 20,6 kWh/100 km (śr. wg WLTP to 16,5 kWh), co pozwala na jednym ładowaniu pokonać ponad 520 km. Nawet gdybym "wypuścił się" EQS-em na autostradę, to mógłbym przejechać nim aż 470 km. Całkiem dużo jak na 2,5-tonową limuzynę!

Dzięki dużym akumulatorom o poj. 108,4 kWg i rozsądnym gospodarowaniu energią EQS 450+ bez trudu osiąga zasięg ponad 500 km. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Dzięki dużym akumulatorom o poj. 108,4 kWg i rozsądnym gospodarowaniu energią EQS 450+ bez trudu osiąga zasięg ponad 500 km.

Mercedes EQS 450+ – naszym zdaniem

EQS 450+ w zasadzie daje wszystko to, czego należy oczekiwać od flagowej limuzyny: przestrzeń, wygodę, ciszę, świetne osiągi i oczywiście, luksus. Nawet zasięg elektryka nie był tym razem źródłem obaw. Duża w tym zasługa potężnego akumulatora (poj. netto: 108,4 kWh) i możliwości ładowania prądem DC o dużej mocy (200 kW). Gdy jednak spytacie mnie, czy wybrałbym klasę S, czy EQS-a, to bez wahania odpowiem, że to pierwsze. Powód? Uzupełnienie baku benzyną trwa 3 minuty, ładowanie baterii – znacznie dłużej. Owszem, zasięg EQS-a w trasie jest niezły, ale uzyskany "na pusto" i w dodatniej temperaturze.

Ocena końcowa: 5—

Mercedes EQS 450+ – wyniki testu

Masa rzeczywista/ładowność 2543/472 kg
Rozdział masy (przód/tył) 47/53 proc.
Testowe zużycie prądu 20,6 kWh/100 km
Zasięg 520 km

Mercedes EQS 450+ – dane producenta

Silnik, typ elektr., synchroniczny
Moc maksymalna 333 KM
Maks. moment obrotowy 565 Nm
Skrzynia biegów/napęd aut. 1/na tylne koła
Poj. akumulatora netto 108,4 kWh
0-100 km/h; prędkość maks. 6,2 s; 210 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 16,5 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 752 km
Maks. moc ładowania AC/DC 11/200 kW
Min. czas ładow. AC 10-100%/DC 10-80% 10 godz./31 min
Pojemność bagażnika 610 l
Marka i model opon test. auta Continental WinterContact TS 860S
Rozmiar opon test. auta 265/35 R 22
Masa przyczepy z hamulcem/bez 750/750 kg

Mercedes EQS 450+ – wyposażenie

Wersja EQS 450+
Airbagi (6)/kolan. kier./centralny S/S/S
Utrzymanie pasa ruchu/tempomat S/S
Elektrycznie ster. i podgrzew. fotel p. S
Klimatyzacja aut./kamera 360 st. S/5469 zł
Nawigacja/rozszerzona rzecz. MBUX S/S
Skrętna tylna oś/zawiesz. pneumat. S/S
Lakier metalik/alufelgi 22-cal. bez dopłaty/17 270 zł
Czytaj więcej o MERCEDESBENZ EQS

Mercedes EQS 450+ – ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 506 800 zł
Gwarancja mech./perfor./akum. 2 l. /30 l./10 l. lub 250 tys. km
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego auta 639 570 zł
Seryjne pneumatyczne zawieszenie obu osi gwarantuje komfort jazdy, jakiego należy oczekiwać od flagowej limuzyny Mercedesa. Skrętną tylną oś docenia się nie tylko podczas zawracania, ale i w szybkich łukach. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Seryjne pneumatyczne zawieszenie obu osi gwarantuje komfort jazdy, jakiego należy oczekiwać od flagowej limuzyny Mercedesa. Skrętną tylną oś docenia się nie tylko podczas zawracania, ale i w szybkich łukach.
W lewym przednim błotniku znajduje się chowana klapka, która służy jako wlew płynu spryskiwacza szyby. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W lewym przednim błotniku znajduje się chowana klapka, która służy jako wlew płynu spryskiwacza szyby.
Gotowe tryby (Econ/Comfort/Sport) oraz regulowany Individual pozwolą odnaleźć właściwe ustawienia. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Gotowe tryby (Econ/Comfort/Sport) oraz regulowany Individual pozwolą odnaleźć właściwe ustawienia.
Wirtualne zegary są czytelne i mają możliwość konfiguracji wskazań. Podoba nam się wskaźnik zasięgu (optymistyczny i pesymistyczny). Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Wirtualne zegary są czytelne i mają możliwość konfiguracji wskazań. Podoba nam się wskaźnik zasięgu (optymistyczny i pesymistyczny).
Opcjonalne wielokonturowe fotele zawierają funkcje: podgrzewania, wentylacji i masażu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Opcjonalne wielokonturowe fotele zawierają funkcje: podgrzewania, wentylacji i masażu.
MBUX Premium (nawigacja na dysku twardym,3-letnie bezpłatne aktualizacje map) jest seryjny. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
MBUX Premium (nawigacja na dysku twardym,3-letnie bezpłatne aktualizacje map) jest seryjny.
Jak przystało na klasę S, materiały oraz ich spasowanie zachwycają. Kremowa skóra (opcja) może i pięknie wyglądała po wyjeździe z salonu... Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jak przystało na klasę S, materiały oraz ich spasowanie zachwycają. Kremowa skóra (opcja) może i pięknie wyglądała po wyjeździe z salonu...
W środkowym oparciu jest wyjmowany tablet. Po sparowaniu z internetem mamy np. dostęp do YouTube. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W środkowym oparciu jest wyjmowany tablet. Po sparowaniu z internetem mamy np. dostęp do YouTube.
Bagażnik jest pojemny (610 l), ale ma niezbyt regularne wymiary. Pasażerowie tylnej kanapy nie będą zadowoleni, gdy zimą będzie konieczność otwierania pokrywy bagażnika. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Bagażnik jest pojemny (610 l), ale ma niezbyt regularne wymiary. Pasażerowie tylnej kanapy nie będą zadowoleni, gdy zimą będzie konieczność otwierania pokrywy bagażnika.
Pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek. To świetne miejsce na mobilne ładowarki. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek. To świetne miejsce na mobilne ładowarki.
Pakiet asysty jazdy Plus (asy-stent znaków drogowych, aktywny tempomat) wymaga dopłaty. Systemy nie drażnią kierowcy. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pakiet asysty jazdy Plus (asy-stent znaków drogowych, aktywny tempomat) wymaga dopłaty. Systemy nie drażnią kierowcy.