- Nasz egzemplarz Tesli Model 3 był poskładany lepiej niż sztuki z początku produkcji, ale jakość wykonania nadal pozostawia do życzenia
- System multimedialny Tesli Model 3 z wielkim dotykowym ekranem działa bardzo dobrze, szybko można się w nim odnaleźć, ale obsługa mocno absorbuje uwagę kierowcy
- Elektryczne silniki są bardzo oszczędne – w naszym teście zużyły średnio tylko 15,6 kWh/100 km
- Tesla Model 3 Long Range AWD – czy tu palce maczali ludzie z Apple'a?
- Tesla Model 3 Long Range AWD – przejedzie nawet 400 km na autostradzie
- Tesla Model 3 Long Range AWD – jak kupić?
- Tesla Model 3 Long Range AWD – nasza opinia
- Tesla Model 3 Long Range AWD – to nam się podoba
- Tesla Model 3 Long Range AWD – to nam się nie podoba
- Tesla Model 3 Long Range AWD – wymiary nadwozia i kabiny
- Tesla Model 3 Long Range AWD – nasze pomiary testowe
- Tesla Model 3 Long Range AWD – dane techniczne
- Tesla Model 3 Long Range AWD – wyposażenie
- Tesla Model 3 Long Range AWD – ceny i gwarancja
Model 3 to dla Tesli wielka próba. Wyzwanie stanowią skala produkcji i sprostanie oczekiwaniom już nie tylko swoich „wyznawców” (którzy wybaczali niedociągnięcia Tesli Model S i Tesli. X), lecz także wymagających klientów (którzy chcą porządnego auta elektrycznego). Tesla Model 3 musi też biznesowo spiąć przedsięwzięcie Elona Muska, do tej pory generujące głównie straty. Jaki jest więc ten samochód, po który ustawiają się kolejki?
Przede wszystkim – inny i... trochę niestarannie poskładany. Do tego przesiąknięty duchem Doliny Krzemowej, skąd Tesla pochodzi. W Tesli Model 3 zamki otwiera się kartą, którą przykłada się do słupka B po stronie kierowcy. Auto jest od razu gotowe do jazdy, nie trzeba naciskać startera. Wystarczy wcisnąć hamulec, wybrać manetką zakres jazdy i bezszelestnie ruszyć.
Tesla Model 3 Long Range AWD – czy tu palce maczali ludzie z Apple'a?
Choć w kokpicie Tesli Model 3 panuje maksymalny minimalizm i niemal wszystkim steruje się dotykowo na 15-calowym ekranie, obsługa nie wymaga długiego przyzwyczajenia. Widać, że szatę graficzną i strukturę menu tworzyli ludzie, którzy zjedli na tym zęby, być może nawet wcześniej robili to dla Apple’a. Pokładowy system inforozrywki obejmuje kilka przydatnych aplikacji (Spotify, TuneIn Radio) i szereg... humorystycznych. Rozwiązanie z gigaekranem ma jednak wady. Każda mała rzecz odwraca uwagę kierowcy od prowadzenia, nic nie da się zrobić na ślepo. Nawet regulacja kratek nawiewu wymaga wywołania menu na ekranie, które zasłania część mapy. Nawigacja działa bardzo dobrze, przy dalszych trasach sugeruje limit prędkości, który pozwoli dotrzeć do celu bez postojów na ładowanie.
Z tym akurat mieliśmy problemy. Kiedy podłączaliśmy Teslę Model 3 do różnych ładowarek o mocy 50 kW złączem CCS, ładowanie nie odbywało się w ogóle lub było co kilka minut przerywane. Musieliśmy odłączać i ponownie podłączać przewód. A wobec akumulatora mieszczącego 75 kWh przypomina to nalewanie paliwa do baku przy użyciu łyżki stołowej. Ładowanie z gniazdka 230 V w ogóle nie ma sensu, bo trwa ok. 38 godzin. Jednak już wallbox o mocy 7,4 kWh skraca ten czas do ok. 12 godzin, a przy trzyfazowym ładowaniu z mocą 11 kW uzupełnicie energię do pełna w ok. 8 godzin.
Tesla Model 3 Long Range AWD – przejedzie nawet 400 km na autostradzie
Na jaki zasięg można zatem liczyć w Tes;li Model 3? Na naszej trasie pomiarowej Tesla Model 3 zużyła średnio 15,6 kWh/100 km, co w przeliczeniu daje 480 km zasięgu. Na autostradowym odcinku zanotowaliśmy 18,3 kWh/100 km, czyli teoretycznie można by przejechać trasę 400 km na jednym ładowaniu za ok. 40 złotych (zakładając domową taryfę 0,55 zł/kWh)! Te znakomite rezultaty Tesla Model 3 zawdzięcza m.in. bardzo wydajnemu zarządzaniu energią. Po odpuszczeniu pedału przyspieszenia dwa silniki elektryczne generują tak duży moment hamujący (i doładowują akumulator odzyskaną energią), że hamulca używa się tylko na ostatnich metrach przed zatrzymaniem.
W próbie hamowania Tesla Model 3 wypadła słabo. Za to przyspieszenie w totalnej ciszy i niesamowity zryw z każdej prędkości robią piorunujące wrażenie. Jazda Modelem 3, jak każdym innym mocnym autem elektrycznym, jest zarazem emocjonującym, jak i relaksującym doświadczeniem.
Tesla Model 3 Long Range AWD – jak kupić?
W Polsce działa już autoryzowany serwis Tesli, ale jeszcze nie ma salonu. Auto można zamówić przez stronę internetową Tesli (z odbiorem w Holandii) lub skorzystać z oferty najmu długoterminowego firmy Qarson. Abonament na testowaną wersję Long Range AWD to 9999 zł jednorazowej opłaty i 5499 zł co miesiąc (przy umowie na 36 miesięcy i 10 tys. km/rok).
Tesla Model 3 Long Range AWD – nasza opinia
Uwielbiam auta elektryczne, ale nie znoszę ich ładować. Jednak nawet przy ciężkiej nodze Tesla Model 3 można przejedzie 350 km na ładowaniu – to już ma sens. Zryw, cisza i płynność napędu dają ogromną frajdę. Ale nad jakością Tesla musi jeszcze popracować.
Tesla Model 3 Long Range AWD – to nam się podoba
- Wydajny, mocny i bezszelestny napęd
- Sensowny zasięg
- Bardzo bogate wyposażenie seryjne
- Zwinne prowadzenie
Tesla Model 3 Long Range AWD – to nam się nie podoba
- Niestaranne wykonanie nadwozia
- Obsługa absorbuje uwagę kierowcy
- Długa droga hamowania
- Kłopoty z ładowaniem
Tesla Model 3 Long Range AWD – wymiary nadwozia i kabiny
Tesla Model 3 Long Range AWD – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 2,2 s |
0-100 km/h | 4,6 s |
0-130 km/h | 6,8 s |
0-160 km/h | 9,9 s |
60-100 km/h | 2,0 s |
80-120 km/h | 2,5 s |
Masa własna/ładowność | 1862/403 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,2/12,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 40,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) | 36,8 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Testowe zużycie prądu | 15,6 kWh/100 km |
Zasięg | 480 km |
Tesla Model 3 Long Range AWD – dane techniczne
Silniki | 2 elektryczne |
Moc przedniego silnika | 200 KM |
Moc tylnego silnika | 256 KM |
Łączna moc ukł. napędowego | 367 KM |
Łączny moment obrotowy | 527 Nm |
Pojemność akumulatora | 75 kWh |
0-100 km/h | 4,6 s |
V maks. | 233 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 13,2 kWh/100 km |
Skrzynia biegów | aut. 1 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Hankook Ventus S1 Evo3 |
Rozmiar opon test. auta | 235/40 R 19 |
Pojemność bagażnika | 425 l |
Tesla Model 3 Long Range AWD – wyposażenie
Wersja | Long Range AWD |
System multimedialny | S |
Pakiet full self-driving | 5300 euro |
Nawigacja online | S |
Kamera cofania/czujniki park. | S/S |
System audio 15-głośnikowy | S |
Elektr. ster. i podgrz. fotele | S |
Felgi 19" | 1300 euro |
Tesla Model 3 Long Range AWD – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 59 290 euro (ok. 257 300 zł) |
Gwarancja mechaniczna | 3 l. lub 80 tys. km |
Gwarancja na elem. ukł. elektr. | 8 l. lub 192 tys. km |
Przeglądy | co 4 lata lub 80 tys. km |
Cena testowanego auta | 68 490 euro (ok. 297 230 zł) |
Galeria zdjęć
Układ kierowniczy bardzo bezpośrednio pracuje, daje poczucie zwinności. W szybko pokonywanych zakrętach niespodziewanie jednak pojawia się podsterowność.
Zawieszenie dość twardo reaguje na dziury i uskoki jezdni.
Maksimum minimalizmu, minimum przycisków. Drzwi otwiera się guzikiem. 15-calowy ekran świetnie reaguje na dotyk i ma bardzo klarowny układ menu. Jego obsługa jednak mocno absorbuje uwagę kierowcy.
Kierownica ma tylko 2 pokrętła.
Po wybraniu odpowiedniego menu na ekranie lewe pokrętło na kierownicy pozwala ustawić lusterka boczne oraz...
...kolumnę kierowniczą.
Zamiast klamek są przyciski.
Manetka wyboru zakresu jazdy przy kierownicy jak w Mercedesie. To bardzo wygodne rozwiązanie. Dwukrotne pociągnięcie uruchamia funkcję autopilota.
Ogromny schowek w przedniej części tunelu...
...i kolejny, też bardzo obszerny w podłokietniku.
Charakterystykę reakcji silników na pedał przyspieszenia, siłę wspomagania układu kierowniczego i poziom hamowania silnikami po odpuszczeniu pedału przyspieszenia można regulować.
Wykres dokładnie pokazuje poziom zużycia energii na danym odcinku przebytej drogi. Można regulować skale wykresu i na tej podstawie obliczać pozostały zasięg.
Aplikacje dla zabawy: na ekranie można m.in. grać w kultowe gry Atari...
...wyświetlić romantyczny ogień kominka,
...rysować w programie graficznym, lub...
puszczać... wiatry (6 typów bąków do wyboru!). Da się nawet ustawić z którego miejsca ma pochodzić dźwięk i ustawić go zamiast cykania kierunkowskazów. To... bardzo Elonowe!
Nawiewy są ukryte w desce rozdzielczej. Strumień powietrza reguluje się palcem na ekranie. Można też koncentrować lub rozpraszać strumień.
Podgrzewanie foteli na wszystkich 5 miejscach, sterowanie przez ekran dotykowy.
Tesla podaje 425 l pojemności tylnego bagażnika, ale wnęka wydaje się większa.
Pod podłogą jest jeszcze duży schowek na kable.
Pod maską schowek na dwa plecaki.
Fotele są bardzo miękkie i słabo trzymają ciało po bokach. Tapicerka z gumowatej sztucznej skóry. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna.
Seryjny szklany dach automatycznie się ściemnia i przechodzi w tylną szybę.
Ekstremalnie nisko umieszczone siedzisko sprawia, że dorośli bardziej kucają, niż siedzą.
Zamki otwiera się kartą. Auto od razu jest gotowe do jazdy.
Sylwetka liftbacka, jednak tylna klapa otwiera się bez szyby.