Auto Świat EV Testy Jeździłem "GTI wśród elektryków". Jaki jest Volkswagen ID.5 GTX?

Jeździłem "GTI wśród elektryków". Jaki jest Volkswagen ID.5 GTX?

Volkswagen ID.5 GTX to elektryk dla tych, którzy nie tylko chcą podróżować bezemisyjnie, lecz także lubią dynamiczne podróżowanie. Topową wersję niemieckiego modelu stworzono także z myślą o kierowcach, którzy cenią nienachalny sportowy design. Sprawdziłem, jak bardzo udało się konstruktorom zrealizować te założenia.

Volkswagen ID.5 GTX
Zobacz galerię (24)
Auto Świat / Mariusz Kamiński
Volkswagen ID.5 GTX
  • Volkswagen ID.5 GTX to elektryczny model o mocy 299 KM, który do setki rozpędza się po 6,3 s, a maksymalnie można nim jechać 180 km/h
  • Samochód ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 77 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc., w cyklu mieszanym można przejechać do 522 km
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Ostatnio mam szczęście do testowania elektrycznych samochodów z mocnymi silnikami i o sportowym charakterze. Dopiero co miałem okazję sprawdzenia, jak spisuje się Skoda Enyaq RS o mocy 299 KM, a teraz przekonam się czym kusi Volkswagen ID.5 GTX wyposażony w taki sam układ napędowy. To taki test na koniec kariery, bowiem na 2024 r. przygotowano GTX-a w mocniejszej, 340-konnej odmianie.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTXŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Volkswagen ID.5 GTX to topowa odmiana niemieckiego elektryka i jak wskazuje oznaczenie mamy do czynienia z autem o sportowym postrzeganiu. Jednak pod stylistycznym względem nie ma tu nadmiaru ozdób.

Volkswagen ID.5 GTX – nienachalnie ozdobiony

Owszem utrzymane w czarnym kolorze alufelgi, dach, obudowy lusterek czy nakładki na nadkolach nadają nutę sportowego ostrzegania, ale nadal takie wzornictwo uznaję za subtelne, jak na usportowiony model. Nie zmieniają tego również duże wloty powietrza w przednim zderzaku czy spoiler na klapie bagażnika.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTXŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Volkswagen ID.5 GTX ma wnętrze, które budzi mieszane uczucia. Z jednej strony są tu fotele wykończone alcantarą i czerwone przeszycia, a z drugiej twarde plastiki, które wprawdzie wyglądają ładnie, ale nie są zbyt miłe w dotyku. Poza tym autu za niemal 300 tys. zł nie przystoi wykończenie tak twardymi tworzywami.

Zastrzeżenia miałem również do obsługi urządzeń pokładowych. Uruchamianie ich za pośrednictwem dotykowego ekranu okazuje się nieintuicyjne. Dotyczy to przede wszystkim aktywowania nawiewów czy zmiany temperatury w klimatyzacji. Słabym pomysłem jest również opuszczanie przednich i tylnych szyb jednym klawiszem – te z tyłu obsługuje się po wcześniejszym użyciu przycisku "REAR" (tył).

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTXŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Na pochwałę zasługuje natomiast wyjątkowo przestronne wnętrze – w obu rzędach siedzeń jest mnóstwo przestrzeni na wysokości kolan oraz nad głowami. Dodatnie punkty przyznałem również za wyprofilowanie foteli, które zapewniają komfortową podróż i świetnie podpierają z boku.

Pozytywnie oceniłem również bagażnik o pojemności 549-1561 l. To dobra wartość w samochodzie tej wielkości, a poza tym regularne kształty ułatwiają wykorzystanie kubatury części ładunkowej. Zaletą jest również niemal równa podłoga po złożeniu tylnych siedzeń.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTXŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Pod maską Volkswagena ID.5 GTX-a pracuje układ dwóch elektrycznych silników o łącznej mocy 299 KM. Jednostka umieszczona z przodu generuje 95 KM, natomiast tylna – 204 KM. Tym samym samochód ma napęd na wszystkie koła.

Jazda tym autem to czysta przyjemność. Wciskam pedał gazu do oporu, a samochód bez chwili zwłoki startuje, równomiernie zwiększ prędkość, aby już po 6,3 s uzyskać setkę (w mocniejszej, 340-konnej wersji tę prędkość osiągniemy po 5,4 s).

Volkswagen ID.5 GTX – zasięg nawet do 520 km

Volkswagen ID.5 GTX ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 77 kWh. Po naładowaniu ich na 100 proc. według producenta w mieszanym trybie można pokonać maksymalnie 522 km.

Test pokazał, że uzyskanie takiego zasięgu jest, jak najbardziej możliwe, ale w trakcie jazdy w mieście. W takich warunkach samochód zużył prądu 14,8 kWh/100 km, a zatem dokładnie można przejechać 520 km.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTXŻródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Jak przystało na elektryczny model, jazda odbywa się w niemal kompletnej ciszy. Nawet podczas szybkiego podróżowania wiatr owiewający karoserię nie powoduje nadmiernego hałasu. Słychać wówczas jedynie odgłosy toczenia się opon.

Volkswagen ID.5 GTX waży 2167 kg, ale tej masy nie wyczuwa się ani podczas przyspieszania (zasługa mocnego napędu), ani pod względem prowadzenia. Dopracowane zawieszenie (czytaj: wystarczająco sztywne) sprawia, że samochód nie przechyla się nadmiernie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Volkswagen ID.5 GTX – zawieszenie to mocny punkt

Stabilność podczas jazdy poprawia dodatkowo umieszczenie baterii pod podłogą. To obniża środek ciężkości i samochód pozostaje niewzruszony zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w trakcie pokonywania łuków. Z kolei w opanowaniu pojazdu podczas wykonywania gwałtownych manewrów pomaga precyzyjny układ kierowniczy.

Podczas testu doceniłem również komfort resorowania. Z racji tego, że układ jezdny nie jest przesadnie twardy, pokonywanie nierówności odbywa się bez nadmiernych wstrząsów. Nawet na dużych poprzecznych wybojach pojazd pozostaje niemal niewzruszony.

Volkswagen ID.5 GTX nie jest, niestety tanim pojazdem. Trzeba za niego zapłacić minimum 279 790 zł i to tylko wtedy, gdy nie zdecydujemy się na żadną z płatnych opcji.

Volkswagen ID.5 GTX – naszym zdaniem

Volkswagen ID.5 GTX jeździ fantastycznie. Nie tylko dlatego, że jest dynamicznym elektrykiem, lecz także z racji świetnego prowadzenia oraz wysokiego komfortu resorowania. Pochwały należą się także za przestronne wnętrze, wygodne fotele oraz pojemny bagażnik. Niestety, poważną wadą pojazdu jest wysoka cena zakupu. W dodatku za niemal 300 tys. zł otrzymuje się auto z wnętrzem wykończonym materiałami przeciętnej jakości oraz z nieintuicyjną obsługą urządzeń pokładowych.

Volkswagen ID.5 GTX – osiągi

Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s
Zużycie prądu (WLTP) średnie17,1 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg522 km
Średnica zawracania11,6 m

Volkswagen ID.5 GTX – dane techniczne/cena

Silnik2 x elektryczny
Moc maksymalna układu299 KM
Maksymalny moment obrotowy układu460 Nm
Moc maksymalna przedniego silnika95 KM
Maksymalny moment obrotowy przedniego silnika162 Nm
Moc maksymalna tylnego silnika204 KM
Maksymalny moment obrotowy tylnego silnika310 Nm
Napęd/skrzynia biegów4x4/aut. 1b
Dł./szer./wys.4582/1852/1619 mm
Rozstaw osi2771 mm
Masa własna2167 kg
Ładowność583 kg
Pojemność bagażnika543-1561 l
Pojemność akumulatorów (netto)77 kwh
Cena od279 790 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji