- 204-konny Volkswagen ID.3 osiąga "setkę" już po 7,3 s, natomiast prędkość maksymalna wynosi 160 km/h
- Samochód zapewnia komfortowe podróżowanie, dzięki dopracowanemu zawieszeniu oraz idealnie wyprofilowanym siedzeniom z przodu oraz z tyłu
- Ceny ID.3 zaczynają się od 155 890 zł za wersję Pro Performance, a za oferowaną podczas debiutu rynkowego odmianę 1ST trzeba zapłacić minimum 167 190 zł
- W 2021 roku gamę ID.3 powiększy samochód z silnikiem o mocy 146 KM i maksymalnym zasięgu do 330 km
Volkswagen ID.3 z zewnątrz jest typowym kompaktowym hatchbackiem. Wprawdzie auto nie wyróżnia się pod względem stylistyki na tle innych modeli, ale nie oznacza to, że nie może się podobać.
We wnętrzu pochwały należą się przede wszystkim dwóm elementom – bardzo wygodnym siedzeniom w obu rzędach oraz dobrej przestronności. Nawet, gdy wysokie osoby usiądą jedna za drugą, nikt nie będzie miał problemu z ilością miejsca nad głowami czy z wygodnym ułożeniem nóg. Dobrze zaprojektowano również bagażnik, który ma pojemność 385-1267 l.
Mniej zadowoleni byliśmy z niektórych materiałów wykończeniowych. Na desce rozdzielczej znalazły się częściowo ładnie wyglądające, ale niestety twarde plastiki. Z kolei „plecy" przednich foteli obszyto materiałem niskiej jakości – brzydko wygląda i jest niemiły w dotyku. Na desce rozdzielczej i drzwiach znalazły się uchwyty pokryte lakierem fortepianowym, który efektownie wygląda tylko przez chwilę. Kilka otwarć i zamknięć drzwi, czy użycie klawiszy do otwierania szyb, kończy się plamami po palcach.
Elementem, do którego trzeba będzie się przyzwyczajać, jest obsługa urządzeń pokładowych. Aktywuje się je za pomocą dotykowego ekranu lub sensorami na kierownicy. Niestety menu jest skomplikowane i ustawienie klimatyzacji czy radia wymaga przebrnięcia przez kilka poziomów. Jest to nie tylko irytujące, lecz także może być niebezpieczne, bowiem odwraca uwagę kierowcy od drogi.
Volkswagen ID.3 – mocy pod dostatkiem
Volkswagen ID.3, którym mieliśmy okazję jeździć, to wersja o mocy 204 KM. Wciskasz pedał gazu do końca, a samochód wystrzeliwuje niczym z procy i już po 7,3 s na liczniku mamy 100 km/h. Wrażenie robi również cisza, jaka panuje we wnętrzu, oraz zasięg. Przy akumulatorach o pojemności 58 kWh (według pomiarów w cyklu WLTP) autem można przejechać 426 km. Podczas jazd mogliśmy dodatkowo przekonać się, jak dobrze działa w mieście system rekuperacji energii. Po początkowym spadku zasięgu, nastąpił moment, gdy po częstym hamowaniu zasięg zwiększał się.
Dobre wrażenie robi również zawieszenie ID.3. Zestrojono je w taki sposób, żeby zapewnić maksimum komfortu jazdy. Udało się to w pełni, bowiem podwozie perfekcyjnie tłumi zarówno poprzeczne, jak i wzdłużne wyboje. Dodatkowym atutem układu jezdnego jest jego cicha praca - nawet w trakcie przejeżdżania przez częste poprzeczne nierówności, np. torowisko, nie słychać nawet najmniejszych odgłosów działania zawieszenia.
Volkswagen ID.3 – jest bardzo drogo
Tak naprawdę jedynym poważnym mankamentem, który zniechęca do zakupu ID.3, jest cena. Koszty zakupu pojazdu zaczynają się od 155 890 zł za wersję Pro Performance o mocy 204 KM z akumulatorami o pojemności 58 kWh i zasięgiem 426 km. W ofercie jest również odmiana Pro S z jednostką generującą również 204 KM, ale z akumulatorem o pojemności 77 kWh, który umożliwia podróżowanie do 549 km. W tej postaci samochód kosztuje minimum 179 990 zł. Każdą z powyższych wersji już można zamawiać, a auto będzie gotowe do odbioru pod koniec tego roku lub na początku przyszłego.
Obecnie z racji wprowadzenia ID.3 do sprzedaży są jeszcze pojazdy z wyposażeniem ID.3 1ST (jeździliśmy autem w takiej wersji). Za taki egzemplarz trzeba zapłacić minimum 167 190 zł zł. W przyszłym roku gamę powiększy wersja z silnikiem generującym 146 KM. W tej konfiguracji maksymalny zasięg pojazdu to 330 km.
Volkswagen ID.3 – nasza opinia
Pod względem uzyskiwanego zasięgu oraz osiągów Volkswagen ID.3 jest jednym z lepszych elektrycznych samochodów. Słowa uznania należą się również za wysoki komfort jazdy, świetne prowadzenie i cichą pracę zawieszenia. W samych superlatywach można wyrażać się także o wygodnych siedzeniach oraz przestronnym wnętrzu. Żółta kartka należy się natomiast za niską jakość niektórych materiałów wykończeniowych oraz utrudnioną obsługę urządzeń pokładowych. Jednak tak naprawdę największym mankamentem pojazdu jest wysoka cena zakupu.
Volkswagen ID.3 – dane techniczne
Rodzaj silnika | elektryczny |
Moc | 204 KM |
Moment obrotowy | 310 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 1 |
Napęd | tylny |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Pojemność akumulatora | 58 kWh |
Maksymalny zasięg | 426 km |
Czas ładowania (AC 7,2 kW – 0-100 proc.) | 9:30 godz. |
Czas ładowania (AC 11 kW – 0-100 proc.) | 6:15 godz. |
Czas ładowania (DC 100 kW – 0-100 proc.) | 00:35 godz. |
Długość/szerokośc/wysokość | 4261/1809/1568 mm |
Rozstaw osi | 2770 mm |
Średnica zawracania | 10,2 m |
Pojemność bagażnika | 385-1267 l |
Cena od | 155 890 zł |
Jedną z zalet ID.3 jest bardzo wygodna pozycja za kierownicą
Wyprofilowanie siedzeń zapewnia wysoki komfort jazdy – także na długich trasach
Bagażnik ma pojemność 385-1267 l – to dobra wartość przy tej wielkości samochodu
Pod podłogą kufra znalazło się miejsce na kabel do ładowania akumulatorów
Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a poza tym cicho pracuje
Fortepianowy lakier wygląda efektownie, ale szybko się brudzi
W wyposażeniu pojazdu nie zabrakło elektrycznie sterowanego, szklanego dachu
Ceny ID.3 zaczynają się od 155 890 zł
W tylnej części przednich foteli wykonanej z materiałów słabej jakości znalazły się dodatkowe kieszenie
Przesadna oszczędność – tylnymi szybami steruje się tymi samymi przyciskami co przednimi, ale najpierw trzeba użyć funkcji „Rear"
Wskaźniki ID.3 prezentują się futurystycznie i są czytelne