- Chińskie NIO prezentuje kolejny model, który tym razem ma konkurować bezpośrednio z Teslą Model 3
- NIO ET5 jest sedanem wyposażonym w dwa silniki, który przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,3 s, a jego maksymalny zasięg dochodzi do 1000 km
- Auto już we wrześniu 2022 r. trafi do sprzedaży, ale na początku tylko w Chinach – cena samochodu z bateriami będzie startowała od ok. 213 tys. zł
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Patrząc na to, jak dużo osiągnęła firma NIO, trudno wyobrazić sobie, że powstała zaledwie 7 lat temu. Przez ten czas trafiła na nowojorską giełdę, wypuściła na rynek elektrycznego SUV-a, a teraz prezentuje kolejną już elektryczną limuzynę z zasięgiem wynoszącym nawet 1000 km! Brzmi to jak bardziej spektakularna historia Tesli, z tą jednak różnicą, że za NIO nie stoi charyzmatyczny wizjoner pokroju Elona Muska. Mimo to chiński producent zaczyna coraz mocniej deptać po piętach Amerykanom.
Choć nowy model chińskiego NIO nazywa się strasznie, niczym kolejna generacja maszyny budowlanej, to trudno odmówić mu urody. Mamy tu mocno wyprofilowane błotniki, tylną listwę LED-ową podobną do tych, które zdobią teraz nowe "911-tki", a cała stylistyka przypomina minimalizm stosowany z Tesli – mamy tu, m.in. bezramkowe drzwi i chowane klamki. Czy to znowu chińskie naśladownictwo. Patrząc na auta, a nawet sposób ich prezentacji można by tak twierdzić – z pewnością „inspiracji” jest aż nadto, ale trzeba przyznać, że efekt końcowy jest naprawdę dobry.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
NIO ET5 – osiągi i zasięg
Chiński sedan został wyposażony w dwa silniki: przedni, indukcyjny, o mocy 204 KM, i tylny, z magnesami trwałymi, o mocy 285,5 KM. Łączna moc systemu to 489 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 700 Nm. To pozwala przyspieszać do 100 km/h W 4,3 sekundy. Takie parametry sprawiają, że ET5 może z powodzeniem stawać w szranki z Teslą Modelem 3.
A teraz najważniejsze – zasięg. W ET5 będzie sprzedawany w trzech wersjach, z bateriami o pojemności: 75, 100 i 150 kWh. Bazowa wersja ma mieć zasięg ponad 550 km, ponad 700 km z akumulator dalekiego zasięgu 100 kWh i ponad 1000 km z akumulatorem ultra dalekiego zasięgu 150 kWh.
NIO ET5 – rozszerzona rzeczywistość, obuwniczy i recykling
Chińczycy twierdzą, że przy projektowaniu wnętrza NIO ET5 inspirowali się trendami w branży meblarskiej, modowej i... obuwniczej. Szczegółów nie zdradza, ale faktycznie jest futurystycznie. Mamy tu całkowicie przeszklony dach panoramiczny, a w opcjach wykończenia jest nawet bardzo odważny kolor pomarańczowy. Zgodnie z trendami zastosowano także elementy wykończenia pochodzące z recyklingu. NIO chwali się też, że ET5 jako pierwsze auto ma cyfrowy kokpit z panoramicznym widokiem, który wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR) i wirtualną rzeczywistość (VR).
Autonomiczność – NIO idzie śladem Tesli
NIO ET5 wyposażony jest w szereg kamer i lidarów, które sprawiają, że model ten można zaliczyć do grupy pojazdów z najbardziej rozwiniętym system autonomicznej jazdy, z której będzie można korzystać w miastach i poza nimi. Pełna funkcjonalność NAD (tak nazwano system autonomicznej jazdy) będzie stopniowo wprowadzana i udostępniana użytkownikom w Chinach w ramach miesięcznej subskrypcji.
NIO ET5 – ceny i dostępność
Ceny NIO ET5 w Chinach zaczynają się od 328 tys. juanów, co w przeliczeniu daje ok. 213 tys. zł. Cenę będzie można obniżyć, wybierając opcję baterii jako usługi. Dostawy do chińskich użytkowników mają rozpocząć się we wrześniu 2022 r.