- Chińskie NIO prezentuje kolejny model, który tym razem ma konkurować bezpośrednio z Teslą Model 3
- NIO ET5 jest sedanem wyposażonym w dwa silniki, który przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,3 s, a jego maksymalny zasięg dochodzi do 1000 km
- Auto już we wrześniu 2022 r. trafi do sprzedaży, ale na początku tylko w Chinach – cena samochodu z bateriami będzie startowała od ok. 213 tys. zł
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Patrząc na to, jak dużo osiągnęła firma NIO, trudno wyobrazić sobie, że powstała zaledwie 7 lat temu. Przez ten czas trafiła na nowojorską giełdę, wypuściła na rynek elektrycznego SUV-a, a teraz prezentuje kolejną już elektryczną limuzynę z zasięgiem wynoszącym nawet 1000 km! Brzmi to jak bardziej spektakularna historia Tesli, z tą jednak różnicą, że za NIO nie stoi charyzmatyczny wizjoner pokroju Elona Muska. Mimo to chiński producent zaczyna coraz mocniej deptać po piętach Amerykanom.
Przeczytaj też:
Choć nowy model chińskiego NIO nazywa się strasznie, niczym kolejna generacja maszyny budowlanej, to trudno odmówić mu urody. Mamy tu mocno wyprofilowane błotniki, tylną listwę LED-ową podobną do tych, które zdobią teraz nowe "911-tki", a cała stylistyka przypomina minimalizm stosowany z Tesli – mamy tu, m.in. bezramkowe drzwi i chowane klamki. Czy to znowu chińskie naśladownictwo. Patrząc na auta, a nawet sposób ich prezentacji można by tak twierdzić – z pewnością „inspiracji” jest aż nadto, ale trzeba przyznać, że efekt końcowy jest naprawdę dobry.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNIO ET5 – osiągi i zasięg
Chiński sedan został wyposażony w dwa silniki: przedni, indukcyjny, o mocy 204 KM, i tylny, z magnesami trwałymi, o mocy 285,5 KM. Łączna moc systemu to 489 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 700 Nm. To pozwala przyspieszać do 100 km/h W 4,3 sekundy. Takie parametry sprawiają, że ET5 może z powodzeniem stawać w szranki z Teslą Modelem 3.
A teraz najważniejsze – zasięg. W ET5 będzie sprzedawany w trzech wersjach, z bateriami o pojemności: 75, 100 i 150 kWh. Bazowa wersja ma mieć zasięg ponad 550 km, ponad 700 km z akumulator dalekiego zasięgu 100 kWh i ponad 1000 km z akumulatorem ultra dalekiego zasięgu 150 kWh.
NIO ET5 – rozszerzona rzeczywistość, obuwniczy i recykling
Chińczycy twierdzą, że przy projektowaniu wnętrza NIO ET5 inspirowali się trendami w branży meblarskiej, modowej i... obuwniczej. Szczegółów nie zdradza, ale faktycznie jest futurystycznie. Mamy tu całkowicie przeszklony dach panoramiczny, a w opcjach wykończenia jest nawet bardzo odważny kolor pomarańczowy. Zgodnie z trendami zastosowano także elementy wykończenia pochodzące z recyklingu. NIO chwali się też, że ET5 jako pierwsze auto ma cyfrowy kokpit z panoramicznym widokiem, który wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR) i wirtualną rzeczywistość (VR).
Autonomiczność – NIO idzie śladem Tesli
NIO ET5 wyposażony jest w szereg kamer i lidarów, które sprawiają, że model ten można zaliczyć do grupy pojazdów z najbardziej rozwiniętym system autonomicznej jazdy, z której będzie można korzystać w miastach i poza nimi. Pełna funkcjonalność NAD (tak nazwano system autonomicznej jazdy) będzie stopniowo wprowadzana i udostępniana użytkownikom w Chinach w ramach miesięcznej subskrypcji.
NIO ET5 – ceny i dostępność
Ceny NIO ET5 w Chinach zaczynają się od 328 tys. juanów, co w przeliczeniu daje ok. 213 tys. zł. Cenę będzie można obniżyć, wybierając opcję baterii jako usługi. Dostawy do chińskich użytkowników mają rozpocząć się we wrześniu 2022 r.