Nissan R32 GT-R EV, o którym już jakiś czas temu pisaliśmy, powstał w wyniku pracy grupy pasjonatów z działu badawczo-rozwojowego Nissana. Na czele projektu stanął Ryozo Hiraku. To wieloletni inżynier Nissana. Specjalizuje się on w elektrycznych zespołach napędowych. Jest też (co zapewne jest oczywiste) miłośnikiem R32 GT-R. Miał też kiedy taki właśnie samochód.
Nissan Skyline GT-R wraca w elektrycznym wydaniu
W nowym projekcie Nissana Hiraku połączył więc dwie swoje pasje — klasyczne samochody (tak, Nissan z końcówki lat 80. XX wieku to już klasyczny samochód) i nowe technologie. Ryozo Hiraku był oczywiście świadomy, że jego dzieło wywoła kontrowersje wśród miłośników motoryzacji, ale tłumaczy, że podjął się tego wyzwania w szczytnym celu.
— Zastanawiałem się, czy za 30 lat właściciele R32 GT-R nadal będą mogli cieszyć się jazdą. Dlatego postanowiłem wykorzystać elektryfikację, by odtworzyć fenomen tego modelu dla przyszłych pokoleń — wyjaśnił.
R32 EV powstał jako eksperyment. Projekt miał zachować dynamiczne osiągi i wrażenia z jazdy oryginalnym GT-R-em. Co więcej, zespół był przekonany, że projektowi uda się dorównać osiągami legendzie przy użyciu silników elektrycznych zamiast spalinowego. Próba ambitna, bo pierwszym GT-R-em, który zyskał przydomek "Godzilla" był właśnie Nissan Skyline GT-R generacji R32. Nazwali go tak australijscy dziennikarze motoryzacyjni ze względu na jego absolutną dominację na tamtejszych torach wyścigowych.
Nissan R32 GT-R EV — co ma pod maską?
Na pierwszy, a pewnie także na drugi rzut oka, Nissan R32 GT-R EV wygląda dokładnie jak spalinowy oryginał. Do konwersji wybran, ochyba najbardziej klasyczną wersję kolorystyczną GT-R-a — gunmetal.
Pod klasycznym nadwoziem nie znajduje się jednak RB26DETT, ale dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 680 Nm. Zasilane są z akumulatora o pojemności 62 kWh, pochodzącego z Nissana LEAF NISMO RC02. Został on umieszczony w miejscu tylnej kanapy. "Nowy" GT-R ma więc tylko dwa miejsca, za to auto uzyskało odpowiedni rozkład masy — R32 EV jest o około 370 kg cięższy od samochodu bazowego.
Zespół pod wodzą Ryozo Hiraku dokładał wszelkich starań, aby auto oddawało właściwości jezdne oryginalnego GT-R-a, wyposażonego w system ATESSA E-TS — hydraulicznie sterowany układ sprzęgła umożliwiał precyzyjny rozdział momentu obrotowego w proporcji 50:50 między przednią a tylną oś.
W elektrycznej "godzilli" elektryczne silniki napędowe reagują jeszcze szybciej i dokładniej na zmieniające się warunki drogowe. Wyeliminowano w niej bowiem wszystkie mechaniczne elementy, takie jak sprzęgła, które w oryginale zapewniały kontrolę momentu obrotowego i rozdział mocy. R32 GT-R EV ma być na zupełnie innym — wyższym poziomie jakości prowadzenia.
Na pokładzie mamy tutaj też sportowe zawieszenie NISMO z amortyzatorami Öhlins, układ hamulcowy został zaczerpnięty z modelu R35 GT-R, a na koniec 18-calowe obręcze kół inspirowane oryginalnymi 16-calowymi felgami z R32.
Nissan R32 GT-R EV — oddaje ducha "starej godzilli"
Mimo że R32 GT-R EV jest elektryczny, to zespół inżynierów postarał się o odtworzenie wrażenia z oryginalnego GT-R-a. Symulacja zmiany biegów odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy imitujących wibracje mechanicznego układu napędowego, a głośnik w kabinie odtwarza dźwięk inspirowany brzmieniem silnika RB26DETT. Na deser we wnętrzu zachowano charakter oryginału, mimo zastosowania ekranów. Odwzorowują one oryginalne wskaźniki Nissana.
Nikomu nie trzeba oczywiście tłumaczyć, że Nissan nie planuje seryjnej produkcji R32 GT-R EV. Jak mówi o nim Ryozo Hiraku: "R32 EV to hołd dla przeszłości i krok w kierunku przyszłości motoryzacji".
R32 EV w porównaniu z R32 GT‑R
Dane techniczne | R32 EV | R32 GT‑R |
---|---|---|
Długość (mm) | 4545 | 4545 |
Szerokość (mm) | 1755 | 1755 |
Wysokość (mm) | 1340 | 1340 |
Masa (kg) | 1797 | 1430 |
Silnik | Podwójny silnik elektryczny | RB26DETT |
Skrzynia biegów | nd. | 5‑biegowa, manualna |
Moc maksymalna | 160 kW × 2 silniki | 206 kW (280 PS, 276 KM) |
Maksymalny moment obrotowy | 340 Nm × 2 silniki | 353 Nm (260 lb⋅ft) |
System napędu na cztery koła | Napęd na cztery koła z dwoma silnikami | ATTESA E‑TS |
Układ hamulcowy | Ulepszone wentylowane tarczei zaciski hamulcowe R35 | Wentylowane tarcze |
Obręcze kół | 235/45 R18 | 225/50 R16 |
Miejsca | 2 | 4 |