Volkswagen był niegdyś liderem rynku w Chinach, ale obecnie nie odgrywa żadnej znaczącej roli na rynku e-samochodów w Państwie Środka. Zatęsknił za czasami swojej dominacji. Ma niezwykle ambitny plan. Niemiecki gigant rozpoczyna ofensywę samochodową, aby nadrobić zaległości. Staje się tak chiński, jak to tylko możliwe.
Jest to jeden z największych Volkswagenów, jakie niemiecki producent kiedykolwiek wprowadził na rynek. ID.Era, SUV z trzema rzędami siedzeń ma ponad pięć metrów długości. Nigdy nie pojawi się na drogach Europy. Jest to produkt Volkswagen China — części grupy, która stała się niemal niezależną firmą.
Dwa i pół roku temu Ralf Brandstätter, przedstawiciel Volkswagena w Pekinie, ogłosił strategię "w Chinach dla Chin". Teraz jest jasne, co to oznacza. Volkswagen w Chinach stał się w dużej mierze chińską firmą. Menedżerowie postrzegają to jako klucz do nadrobienia zaległości na rynku. Dużych zaległości. Były lider rynku w Chinach nie odgrywa praktycznie żadnej roli w szybko rozwijającym się i niezwykle konkurencyjnym segmencie samochodów elektrycznych. Już dziś auta elektryczne to w Chinach połowa rynku. Rynku największego na świecie. Co chce zrobić Volkswagen? Produkować dużo, nie obniżać jakości, pozostać innowacyjny, a jednocześnie sprzedawać auta tanie. Bardzo tanie. Dlaczego tam się da, a w Europie nie?
Volkswagen ID.EraVolkswagen
Bądź bardziej chiński niż auta chińskie albo pakuj walizki
Nie tylko Volkswagen jest pod presją. Największy na świecie rynek samochodowy charakteryzuje się rujnującą korporacyjne budżety konkurencją cenową. Marże są minimalne, zarabia się na efekcie skali — mało zarabiasz na jednym sprzedanym aucie, ale sprzedajesz ich wiele i tak generujesz zyski. Tamtejszy przemysł samochodowy sprzedaje około 23 mln pojazdów rocznie, ale mógłby dobre 30 mln.
Chińskie fabryki grupy Volkswagena również mogą produkować znacznie więcej aut, niż firma tam sprzedaje. W ubiegłym roku sprzedano tylko 2,7 mln pojazdów. Jednak według dyrektora generalnego Grupy Olivera Blume, fabryki były zaprojektowane, by móc produkować pięć mln samochodów rocznie. Na to nie ma szans. Jeśli nowa strategia grupy się powiedzie, firma będzie produkować od trzech do czterech mln samochodów.
Minie jeszcze rok, zanim wyścig o nadrobienie zaległości naprawdę się rozpocznie. Trzy nowe modele zaprezentowane przez Volkswagena na niedawnych targach w Szanghaju to wciąż tzw. pojazdy koncepcyjne. Mają one zostać wprowadzone na rynek w przyszłym roku i będą pierwszym krokiem w dużej ofensywie produktowej w Chinach — z 20 nowymi modelami w ciągu trzech lat.
Nowy Volkswagen za 17 tys. euro, czyli 70 tys. zł
Volkswagen ID.AuraVolkswagen
Oprócz wspomnianego wielkiego ID.Era, Volkswagen zaprezentował kompaktowy samochód o roboczej nazwie ID.Aura, który ma konkurować z rywalami takimi jak BYD. Cena? 17 tys. euro. Jest też ID.Evo, pierwszy samochód stworzony we współpracy Volkswagena z chińskim XPengiem. Audi, marka należąca do koncernu Volkswagena, wprowadza na rynek pierwszy nowy pojazd swojej nowej submarki AUDI, który na masce ma cztery litery zamiast czterech pierścieni. To submarka stworzona specjalnie na potrzeby chińskiego rynku.
Nowe samochody mają na celu wyeliminowanie wad, które towarzyszyły poprzednim e-pojazdom Niemców w Chinach: były zbyt drogie, nie odpowiadały klientom i nie były postrzegane jako wystarczająco postępowe. Nowe samochody będą zawierały bardzo mało niemieckiej technologii. Prawie wszystkie komponenty pochodzą od dostawców z Chin, samochody zostały opracowane w zakładzie grupy w Hefei i są budowane w fabrykach w Państwie Środka. Volkswagen postrzega tę koncepcję jako klucz do pokonania konkurencji w Chinach - trzeba budować samochody tak chińskie, jak to tylko możliwe.
W przyszłości Mercedes będzie również podążał drogą Volkswagena, w dużej mierze przenosząc rozwój nowych pojazdów dla Chin do tego kraju.
Mamy lokalnego dostawcę praktycznie każdego komponentu i uczestniczymy w ekosystemie w Chinach
- powiedział dyrektor ds. rozwoju Markus Schäfer w rozmowie z niemieckim Weltem w odniesieniu do niższych kosztów komponentów w tym kraju. Rozwój i wprowadzanie nowych technologii jest obecnie coraz częściej przenoszone do Chin.
Wstępny rozwój platform i całkowite przekazanie odpowiedzialności moim chińskim kolegom z działów rozwoju w Pekinie i Szanghaju będzie kolejnym krokiem, który został już zainicjowany
- dodał Schäfer.
Ponad 2 tys. deweloperów Mercedesa w Chinach ma teraz doświadczenie w tworzeniu własnych platform.
W Volkswagenie chcą pójść o krok dalej. W przyszłości samochody z Chin mogą być również eksportowane do innych krajów regionu. Na przykład do Malezji, Wietnamu lub regionu Azji Środkowej. Chiny starają się obecnie nawiązać bliższe stosunki z tymi regionami, aby otworzyć nowe rynki eksportowe dla własnego przemysłu.
Volkswageny ID dla ChinVolkswagen
Volkswagen będzie eksportować swoje tanie auta z Chin. Oczywiście, że nie do Europy
Nadzieje chińskich producentów na eksport samochodów do Europy na dużą skalę nie zostały jeszcze zrealizowane. UE spowalnia import tanich samochodów elektrycznych za pomocą ceł ochronnych. Import chińskich samochodów do USA jest praktycznie niemożliwy, ponieważ uniemożliwiają to cła i ograniczenia importowe. Chińczycy muszą szukać rynków zbytu gdzie indziej. Ich gospodarka jest uzależniona od masowego eksportu.
Volkswagen musi walczyć o Chiny, bo wycofanie się z tego kraju nie wchodzi w grę. W ostatnich latach grupa zainwestowała 3,5 miliarda euro w celu odzyskania swojej pozycji na krajowym rynku e-samochodów i oprogramowania. Postępy zostały poczynione szybciej niż oczekiwano. Blume powiedział:
Jesteśmy teraz znacznie bardziej pewni przyszłości.
Firma chce wykorzystać swoje mocne strony w Chinach, podkreślając wysoką jakość, dużą sieć dealerską i bezpieczeństwo pojazdów. Mercedes również używa argumentu budowania szczególnie bezpiecznych samochodów. Po wypadku z udziałem autonomicznego samochodu Xiaomi, bezpieczeństwo jest obecnie gorącym tematem w tym kraju. Przynajmniej pod tym względem niemieccy producenci mają wiele do zaoferowania. O resztę zaczęli właśnie walczyć.
Volkswagen ID.EvoVolkswagen
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.