Jeszcze niedawno amerykańska i europejska oferta Forda skrajnie się od siebie różniły. Na Starym Kontynencie dominowały auta, które Amerykanie traktowali jako „kieszonkowe”, natomiast za Atlantykiem w produkcji pozostawały siermiężne modele, pochłaniające nieprzyzwoicie wielkie ilości paliwa.
Czasy jednak się zmieniają – Amerykanie łaskawszym okiem zaczęli patrzeć na samochody kompaktowe (w 1999 roku w USA pojawił się „nasz” Focus), z kolei Europejczycy pokochali SUV-y.
Dzięki temu koncern mógł zacząć eksperyment z ujednolicaniem oferty. Dwa lata temu na amerykański rynek wjechała Fiesta. Kolejny model to Kuga, zaprezentowana w listopadzie na salonie samochodowym w Los Angeles jako Escape. Europejska specyfikacja nie jest jeszcze znana, dlatego na razie prezentujemy te elementy, które zapewne będą takie same na różnych rynkach.
Najłatwiej zauważalna zmiana to większe gabaryty nadwozia – niezbyt przestronnej dotychczas Kudze przybyło 8 cm długości, co powinno przełożyć się na większą przestronność w 2. rzędzie siedzeń i wzrost pojemności bagażnika (360-litrowy kufer sprawiał, że obecny model mógł się równać co najwyżej z kompaktami). Przestrzeń bagażową (o nieznanej nam jeszcze pojemności) można oczywiście powiększyć przez złożenie kanapy. Podłoga pozostaje płaska dzięki zastosowaniu drugiego dna.
Pod maską amerykańskiego Escape’a będą pracować 1,6- i 2-litrowe silniki z rodziny Ecoboost i te jednostki z pewnością zobaczymy również w Kudze. Ze względu na wymagania europejskiego rynku i konieczność dorównania konkurencji w palecie nie może zabraknąć diesli. Jesteśmy prawie pewni, że będą to 115- i 163-konne jednostki znane z Mondeo.
Ponieważ europejski klient stał się równie wygodnicki jak amerykański, będzie można zamówić: bezdotykowy system otwierania klapy bagażnika, układ automatycznego parkowania równoległego i czujniki „martwego pola”, wzbogacone o system ostrzegający przed nadjeżdżającym autem, kiedy wyjeżdża się tyłem z miejsca parkingowego na ulicę. Uff, coraz trudniej jest opisać te systemy...
PODSUMOWANIE - Na dynamicznie rosnącym europejskim rynku SUV-ów Fordowi nie udało się dotychczas zdobyć znaczącego udziału. Kuga podobała się publiczności, ale szybko po jej debiucie pojawili się mocni konkurenci i klienci pozwolili się im skusić. Jak nowy model zostanie odebrany w Europie? Przekonamy się w marcu na salonie w Genewie.