i-MiEV jest ukoronowaniem 40-to letniego okresu prac nad rozwojem pojazdów elektrycznych przez Mitsubishi Motors. Firma prezentuje produkcyjną wersję i-MiEV, jako szczytowe osiągnięcie pojazdów ekologicznych, które pomoże rozwiązać problemy zanieczyszczenia środowiska, globalnego ocieplenia oraz kurczących się zasobów paliw bazujących na ropie naftowej, z którymi boryka się branża motoryzacyjna.

Mitsubishi Motor spodziewa się w roku 2009 udostępnienia do użytkowania około 1400 sztuk i-MiEV na zasadzie leasingu dla instytucji korporacyjnych i samorządów lokalnych. Sprzedaż detaliczna dla odbiorców indywidualnych jest przewidziana na kwiecień 2010, przy czym zamówienia będą przyjmowane od końca lipca tego roku.

i-MiEV wykorzystuje duży rozstaw osi zastosowany w bazowym modelu "i", typowym dla pojazdów klasy mini car, w którym pod podłogą  zainstalowano litowo-jonowe akumulatory o dużej pojemności oraz zespół napędowy pod bagażnikiem.

Mitsubishi i-MiEV jest zeroemisyjnym pojazdem (ZEV), który nie emituje dwutlenku węgla w czasie jazdy. Nawet biorąc pod uwagę emisję CO2 z elektrowni podczas produkcji energii, emisja ta stanowi 1/3 emisji standardowego pojazdu klasy mini zasilanego benzyną. Przy jednorazowym naładowaniu i-MiEV zapewnia zasięg 160km.

i-MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment od najniższych obrotów, zapewniając szybką reakcję na dodanie gazu oraz komfortowe warunki jazdy. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.

Mitsubishi i-MiEV wykorzystuje kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną przenoszącą moment obrotowy z silnika, bez konieczności stosowania tradycyjnej skrzyni biegów, koniecznej w przypadku pojazdów poruszanych silnikami spalinowymi.

W kabinie znajduje się wielofunkcyjny wyświetlacz, składający się ze wskaźników poziomu energii, zużycia energii, wskaźnika ładowania, wskaźnika zasięgu pokazującego, jak daleko można dojechać, w oparciu o średnie zużycie energii na ostatnich kilku kilometrach.

Dźwignia zmiany trybu jazdy ma trzy położenia, które umożliwiają kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy, a także maksymalnym odzyskiwaniem energii:

- Pozycja D - w tej pozycji silnik generuje maksymalne osiągi.

- Pozycja Eco - w tej pozycji moc silnika zostaje zredukowana w celu ograniczenia zużycia energii i zwiększenia ekonomiki.

- Pozycja B - Zwiększa poziom odzyskiwania energii przy hamowaniu, moc pozostaje na tym samym poziomie, co w pozycji D.

i-MiEV jest wyposażony w klimatyzację skonstruowaną tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, w celu zapewnienia minimalnego zużycia energii.

Specjalny system operacyjny MiEV OS zbiera dane i informacje z głównych komponentów pojazdu, w celu zapewnienia optymalnego działania systemów monitorujących status baterii, poziom odzyskanej energii, jednocześnie dostosowując moc, w celu zapewnienia płynnego i szybkiego przyspieszania.

i-MiEV jest pierwszym samochodem typu minicar i pierwszym samochodem Mitsubishi Motors, wyposażonym w reflektory typu LED, które zapewniają dłuższy i szerszy snop światła przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii. Tylne światła zespolone są również wykonane w technologii LED, zapewniając lepszą widoczność dla kierowców pojazdów jadących z tyłu.

W celu dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla oraz ułatwienia procesu recyklingu użytych przy budowie pojazdu materiałów, użyto włókien PBS-bamboo "Zielony Plastik" . Dzięki temu emisję CO2 udało się obniżyć o 10% w stosunku do zastosowania standardowo używanego polipropylenu.

i-MiEV jest dostępny również z systemem rozrywki Mitsubishi Multi-Entertainment System (z 7" wyświetlaczem i Nawigacją SSD) skonstruowanym w technologii SSD (Solid State Drive), zapewniającej stałą oszczędność energii oraz odporność na uszkodzenia. MMES jest fabryczną opcją wyposażenia dodatkowego. Baza danych systemu nawigacji może być uaktualniana za pomocą kart pamięci SD. Firma planuje wykorzystanie tego systemu do lokalizacji najbliższych dostępnych stacji ładowania akumulatorów.

Plan sprzedaży obejmuje 1,400 sztuk w roku finansowym 2009. Rekomendowana cena sprzedaży wynosi w Japonii 4,6 mln jenów (z podatkiem konsumpcyjnym) lub 4,38 mln jenów (bez podatku).