Auto Świat Jak szybko tracą na wartości pojazdy z klasy średniej

Jak szybko tracą na wartości pojazdy z klasy średniej

Samochody z segmentu D w firmowych flotach najczęściej stanowią atrybut kadry zarządzającej. Klienci, oprócz walorów czysto użytkowych, takich jak niskie zużycie paliwa czy pojemny bagażnik, przywiązują również dużą wagę do bogatego wyposażenia lub prestiżu marki. Naszą kolejną część analizy wartości rezydualnych poświęciliśmy na zbadanie jak szybko tracą na wartości pojazdy z klasy średniej.

Samochody
Shutterstock
Samochody
Segment D Pojazdy z silnikami Diesla
ModelCena bazowaWartość rezydualna*
Škoda Superb 2.0 TDI-CR, Active, 140 KM94 70043,3%
Toyota Avensis 2.0 D, Active, 150 KM99 90043,0%
Mazda 6 2.2 D Sky Motion, 150 KM121 00042,3%
Volvo S60 2.0 D, 136 KM126 60042,2%
Opel Insignia 2.0 CDTI, Insignia, 140 KM96 05041,1%
Mercedes C 220 BlueTec, 170 KM163 50039,9%
Volkswagen Passat 2.0 TDI-CR, Trendline, 140 KM106 09039,5%
Peugeot 508 2.0 HDI, Active, 140 KM104 40039,2%
Kia Optima 1.7 CRDi, M, 136 KM91 90039,0%
Honda Accord DTEC 2.2 i-DTEC, S, 150 KM128 80038,6%
Hyundai i40 1.7 CRDi, Classic, 136 KM92 60038,5%
BMW 318D 2.0, 143 KM137 90037,6%
Ford Mondeo 2.0 TDCi, Ambiente, 140 KM, 96 65036,2%
Audi A4 2.0 Tdi, 150 KM137 50035,2%
Renault Laguna 2.0 dCi, Limited, 150 KM93 36033,2%
Citroën C5 2.0 HDI Seduction, 140 KM103 90029,0%

Segment D stanowi w Polsce około 10 procent ogólnej sprzedaży nowych samochodów. Rocznie z salonów wyjeżdża około 30 000 nowych pojazdów klasy średniej. To trzy razy mniej od najpopularniejszych kompaktów i dwa raz mniej od SUV-ów, ale jednocześnie dwa razy więcej od aut w segmencie A. Szeroka paleta dostępnych modeli pozwala wybierać spośród kilkunastu marek i kilkudziesięciu modeli. Do celów porównawczych wybraliśmy 17 modeli z segmentu D z nadwoziem sedan, silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi o mocy około 150 KM w podstawowych kompletacjach wyposażenia.

Czeski lider

Marka jeszcze do niedawna kojarzona z budżetowymi produktami o przeciętnej jakości i zerowym prestiżu, w ciągu kilku lat diametralnie zmieniła swój wizerunek. Dzisiaj produkty z Mlada Boleslav odnoszą sukcesy nie tylko w klasie B i C, ale również deklasują rywali w segmencie D. Druga generacja Superba po faceliftingu charakteryzuje się przystępnymi cenami, przepastną kabiną pasażerską oraz nowoczesnym i uniwersalnym designem nadwozia. Dodatkowymi atutami modelu są szeroka paleta silników: cztery benzynowe i trzy wysokoprężne oraz fakt, że to odświeżona wersja modelu, debiutująca na rynku w ubiegłym roku. Połączenie tych zalet pozwoliło Superbowi na zdetronizowanie rywali zarówno w zestawieniu silników wysokoprężnych jak i benzynowych. Po 48 miesiącach i przebiegu 150 000 kilometrów Škoda napędzana Dieslem warta jest 43,3 procent swojej początkowej ceny zakupu i 41,1 procent jeżeli w czeskim modelu pod maską pracuje silnik benzynowy.

Toyota na podium

Na drugim miejscu w zestawieniu diesli i na trzecim wśród silników benzynowych uplasowała się Toyota Avensis. Pomimo że jest dość długo na rynku bez poważniejszych liftingów i zmian, cieszy się niesłabnącą popularnością wśród klientów. O ile design zewnętrzny Avensisa ma charakter ponadczasowy i nadal wygląda atrakcyjnie, to po archaicznym wnętrzu widać już upływ lat. W związku z nadchodzącą premierą kolejnej generacji Toyoty, japoński producent oferuje atrakcyjne rabaty i limitowane wersje z bogatym wyposażeniem, co skutecznie podtrzymuje atrakcyjność pojazdu. Najcenniejszy kapitał Toyoty w Polsce stanowi przekonanie klientów o bezawaryjności i wysokiej jakości produktów z Kraju Kwitnącej Wiśni oraz wysokiej wartości odsprzedaży, jaką osiągają modele tej marki na rynku wtórnym. Avensis z Dieslem jest o 13 000 zł droższy od wersji z dwulitrową jednostką benzynową i po czterech latach osiąga o 2,7 procent wyższą wartość rezydualną. Na rynku wtórnym po 48 miesiącach Toyota z silnikiem wysokoprężnym warta będzie około 43 000 zł, natomiast model napędzany jednostką benzynową około 35 000 zł.

Kąsek dla flot

Trzecie miejsce na podium w zestawieniu silników wysokoprężnych i drugie wśród jednostek benzynowych zajął sztandarowy produkt Mazdy. W porównaniu diesli ze względu na pojemność silnika przekraczającą dwa litry i wiążącą się z tym znacznie wyższą akcyzą, nowa szóstka jest o 21 100 zł droższa od Toyoty i o 26 300 zł od Škody. Model z dwulitrowym silnikiem benzynowym stanowi większą konkurencję pod kątem ceny zakupu będąc „tylko” o około 13 000 zł kosztowniejszy od rywali.

Segment D. Pojazdy z silnikami benzynowymi
ModelCena bazowaWartość rezydualna*
Škoda Superb 1.8 TSI, Active 160 KM86 55041,1%
Mazda 6 2.0, SkyMotion, 165 KM99 20040,6%
Toyota Avensis 1.8, Active, 147 KM86 90040,3%
Lexus IS 250, Elite, 208 KM137 50039,6%
Mercedes C 180, 156 KM125 90039,5%
Volvo S60 1.6, 150 KM114 50039,3%
Opel Insignia 1.8, Insignia, 140 KM84 25038,8%
Kia Optima 2.0, M, 165 KM86 90038,3%
Honda Accord 2.0 i-VTEC, S, 156 KM102 40038,2%
Peugeot 508 1.6, Active, 165 KM96 20037,7%
Hyundai i40 2.0 GDI, Classic, 178 KM88 20037,5%
Volkswagen Passat 1.4 TSI, Comfortline, 160 KM101 29035,1%
BMW 320 1.6, Efficeint Dynamic Edition, 170 KM138 90034,8%
Ford Mondeo 1.6, Ambiente, 160 KM87 25034,6%
Audi A4 1.8 TFSI, 170 KM132 00033,2%
Renault Laguna 2.0, Expression, 140 KM77 22032,2%
Citroën C5 1.6, Seduction, 156 KM99 90027,2%

Mazda nigdy nie była marką flotową i szóstka również nie lideruje w rankingach sprzedaży do firm. Mimo to jej przedstawiciel w segmencie D jest ofertą wartą rozważenia. Japoński rodowód, piękna stylistyka zewnętrzna, niewysilone jednostki napędowe i fakt, debiutu w 2012 roku (czyli dość niedawno), pozwalają osiągać jej wysokie wartości rezydualne. Różnica w cenie wersji z Dieslem i benzyną wynosi aż 21 800 zł. Po 48 miesiącach i pokonaniu 37 500 kilometrów rocznie Mazdę 6 napędzaną olejem napędowym odsprzedamy za około 51 200 zł, a wersję benzynową za około 40 300 zł.

Zaskakujący Lexus

Za czesko-japońskim trio na miejscu czwartym w rankingu jednostek zasilanych olejem napędowym, znalazła się szwedzka limuzyna S60. Volvo jest tańsze o 11 000 zł od Audi czy BMW i aż o 37 500 zł od Mercedesa. Wersja benzynowa S60 uplasowała się na miejscu szóstym zaraz za Lexusem IS oraz nowym Mercedesem klasy C, osiągając wartość rezydualną o prawie trzy procent niższą od odmiany wysokoprężnej.

Zaskoczeniem w analizie wartości resztowych może być wysoka pozycja Leksusa. Trzecia generacja japońskiego sedana w porównaniu do modeli z silnikami benzynowymi, zajęła czwartą pozycję. Na tle Mercedesa, Audi i BMW nowy Lexus posiada konkurencyjną cenę zakupu, wysoką jakość wykonania i odważny, nowoczesny design zewnętrzny. Minusem tego modelu jest wąska oferta jednostek napędowych – tylko jeden sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.5 litra oraz brak wersji z Dieslem, którą zastąpiono hybrydą.

Mocna Insignia

Wysokie wartości końcowe osiąga również nowy Opel Insignia. Model, który w ubiegłym roku przeszedł facelifting, od lat jest popularnym autem flotowym. Szeroka paleta silników, trzy wersje nadwozia – sedan, liftback i kombi, odmiana z napędem 4x4, a nawet wariant uterenowiony Country Tourer lub usportowiony OPC, sprawiają, że to samochód uniwersalny często goszczący w firmowych parkach pojazdów. Zarówno wersja benzynowa jak i z Dieslem charakteryzują się bardzo niskimi i atrakcyjnymi cenami zakupu, odpowiednio – 84 250 zł i 96 050 zł. Po czterech latach Opel z silnikiem wysokoprężnym osiąga wartość rezydualną na poziomie 41,1 procent, czyli tylko o 2,2 procent mniej od lidera zestawienia - Superba. Odmiana napędzana silnikiem benzynowym utrzymuje 38,8 procent wartości początkowej i znajduje się na siódmej pozycji w rankingu.

D w wersji premium

Zaraz za Oplem uplasował się najnowszy produkt sygnowany trójramienną gwiazdą – Mercedes klasy C. Droższy od Opla aż o 67 000 zł osiąga tylko nieznacznie niższe wartości resztowe. Z zapłaconych za Mercedesa 163 500 zł po 48 miesiącach i przebiegu 150 000 kilometrów odzyskamy 65 000 zł, a więc posiadacz drogiej niemieckiej limuzyny musi liczyć się ze stratą prawie 100 000 zł.

Klasa C napędzana silnikiem benzynowym traci na wartości w podobnym tempie i po czterech latach osiąga wartość rezydualną 39,5 procent. Model wszedł na rynek w tym roku. Charakteryzuje się wyższymi wartościami niż jego najbliższa konkurencja – BMW serii 3 lub Audi A4. Wartość rezydualna zaprezentowanego w 2012 roku BMW jest o 2,3 procent niższa od Mercedesa, a debiutującego w 2011 roku Audi A4 jest od niego o 4,7 procent niższa.

Pożegnanie z Passatem

Na 7. pozycji w rankingu pojazdów napędzanych olejem napędowym i na 12. w zestawieniu silników benzynowych znalazł się Volkswagen Passat. Jeszcze w tym roku zobaczymy na rynku następcę tego popularnego flotowego modelu, stąd jego wartości rezydualne są coraz niższe. Dwulitrowa jednostka wysokoprężna stanowi konstrukcją cenioną przez użytkowników i osiąga o 4,4 procent wyższe wartości końcowe od silnika benzynowego, który borykał się z różnymi awariami i nie jest przykładem niezawodności i długowieczności.

Rabat nie popłaca

W porównaniu Diesli, zaraz za Passatem uplasowały się nowy Peugeot 508, Kia Optima i Honda Accord. Pojazdy te wyprzedziły Hyundaia i40 oraz Forda Mondeo, który jest w ostatniej fazie życia modelu i w tym roku zostanie zastąpiony przez kolejną generację. Ranking wartości rezydualnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi, zamykają produkty francuskie - Renault Laguna oraz Citroën C5. Wynik Laguny stanowi efekt opinii o ponadnormatywnej awaryjności poprzednich generacji tego modelu, natomiast rezultat „Cytryny”, jedyny poniższej 30 procent, to rezultat zbyt hojnej i długotrwałej polityki rabatowej producenta.

W zestawieniu samochodów z silnikami benzynowi w środku stawki znalazły się również Optima, Accord, 508 oraz i40 z wartościami rezydualnymi około 38 procent. Benzynowa wersja Forda Mondeo zachowuje 34,6 procent początkowej ceny, a stawkę zamykają francuski duet Renault i Citroëna z wynikiem 32,2 procent i 27,7 procent.

Diesel a benzyna

Analiza wartości rezydualnych 17 modeli z segmentu D pokazuje ich różnorodność, zarówno tą dotyczącą ceny zakupu jak i szybkości utraty wartości. W tej klasie możemy kupić Renault Lagunę z silnikiem benzynowym za 77 220 zł lub Mercedesa C z jednostką wysokoprężną za 163 000 zł. Jeżeli zdecydujemy się na zakup Škody Superb za 94 700 zł, po czterech latach stracimy około 53 700 zł, w tym samym okresie właścicielowi kosztującego 103 900 zł Citroëna C5 „zniknie” aż 74 000 zł.

Opel Insignia oferowany za 96 050 zł - model debiutujący na rynku w ubiegłym roku, po 48 miesiącach będzie wart około 39 250 zł, Ford Mondeo kosztujący podobnie bo 96 700 zł, produkowany w obecnej generacji MkIV od 2007 roku i schodzący już z rynku, po czterech latach wyceniony będzie na około 35 000 zł. Różnice pomiędzy modelami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi w tej klasie nie są duże i wynoszą od 0,4 do 4,4 procent.

Ważne modele a nie nadwozia

Ta sama prawidłowość odnosi się do różnych wersji nadwozia. Liftbacki, sedany, pięciodrzwiowe hatchbacki czy kombi w klasie średniej, osiągają podobne wartości resztowe. Największe różnice występują w szybkości utraty wartości poszczególnych modeli. Lider zestawienia, po czterech latach zachowuje 43,3 procent swojej początkowej wartości, a model o najszybszym tempie spadku wartości, tylko 27,7 procent. Różnice w wartościach rezydualnych sięgające nawet 14,3 procent przy cenach zakupu często przekraczających 100 000 zł są czynnikiem wartym uwzględnienia podczas porównywania oferty różnych producentów i podejmowania decyzji o zakupie pojazdów do firmy.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków