Autostrada A1

Najbardziej oczekiwany obecnie odcinek drogi łączącej północ Polski z południem to ten rozpoczynający się obwodnicą Częstochowy, a kończący węzłem w Pyrzowicach. Budowa postępuje szybko, a zgodnie z harmonogramem Częstochowę będzie można ominąć autostradą już pod koniec 2018 roku. W podobnym czasie ma być otwarty fragment A1 od Pyrzowic do miejscowości Woźniki. Nieco później powstaną pozostałe brakujące odcinki – najpewniej w połowie 2019 roku.

Jeśli chodzi o A1, jest jeszcze jedna doskonała wiadomość: właśnie trwa przetarg na budowę kolejnych jej odcinków od Piotrkowa aż do Rzęsawy (początek obwodnicy Częstochowy) – to łącznie około 80 km. W tej chwili planowany termin ukończenia budowy tych odcinków to koniec 2021 roku. To odległa data, ale dobrze, że w końcu jest perspektywa rozpoczęcia budowy.

Autostrada A2

Odcinki od granicy polsko-niemieckiej aż do Warszawy są od dawna gotowe i mówi się nawet o konieczności ich poszerzenia – przynajmniej od Stolicy do Łodzi. Trwa natomiast budowa fragmentów A2 (i ekspresowej S2) na wschód od Warszawy. Otwarcie całego miejskiego odcinka S2 od ul. Puławskiej aż do węzła Lubelska (przy drodze wylotowej na Lublin) zaplanowano na trzeci kwartał 2020 roku. W podobnym czasie mają być gotowe łatwiejsze w realizacji fragmenty A2 od węzła Lubelska do istniejącej już obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Droga ekspresowa S3

Zacznijmy od złej informacji: obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego, która – jak wcześniej informowano – może być otwarta jeszcze w wakacje, niestety nadal jest w budowie. Tworzą się przez to gigantyczne korki. Nowy termin otwarcia to październik.

Co z pozostałymi odcinkami S3? W budowie jest cały fragment od Zielonej Góry aż do połączenia z autostradą A4 w okolicach Legnicy i dalej na południe do miejscowości Bolków. W sumie to niemal 150 km.

Droga ekspresowa S5

Długo oczekiwana droga, która ma połączyć Wrocław z północą Polski. Dobra wiadomość jest taka, że jeszcze pod koniec tego roku zostanie otwartych 50 km drogi od Wrocławia do miejscowości Korzeńsko (w stronę Poznania).

Z kolei drugiej połowie 2019 roku mają być otwarte dla ruchu fragmenty S5 na północny zachód od Bydgoszczy – od jej obwodnicy aż do wsi Nowe Marzy, czyli do węzła łączącego S5 z autostradą A1.

Droga ekspresowa S6

Niestety na połączenie Szczecina z Koszalinem trzeba jeszcze poczekać dobre dwa lata, ponieważ kolejne odcinki S6 między tymi miastami mają być otwierane od marca do września 2019 roku.

Jeszcze dłużej trzeba będzie czekać na kolejne odcinki S6 od Koszalina na wschód, aż do Trójmiasta. Dobra wiadomość to fakt, że rozpoczęły się już przetargi na budowę kolejnych fragmentów tej drogi. Zła jest taka, że wstępnie planowane daty ukończenia tej inwestycji to druga połowa 2021 roku.

Droga ekspresowa S7

Jedna z najważniejszych dróg, łącząca Trójmiasto z Warszawą, Radomiem, Kielcami, Krakowem i południową granicą Polski. Od lat powstają kolejne jej fragmenty, które zdecydowanie przyspieszają podróż między wspominanymi miastami. Ostatnio otwarto fragment S7 od południowego końca budowanej właśnie obwodnicy Radomia (zakończenie prac pod koniec 2018 roku) do granicy województwa świętokrzyskiego (kilka kilometrów na północ od Skarżyska- Kamiennej). Czekamy jednak na zakończenie budowy kolejnych fragmentów. Dobrze, że wreszcie ruszyły prace nad wyłonieniem wykonawcy obwodnicy Skarżyska-Kamiennej. Wstępnie planowane zakończenie robót to jednak dopiero połowa 2020 roku.

Kolejny ważny fragment S7 to droga wylotowa z Warszawy w stronę obwodnicy Grójca. Po latach odsuwania tej inwestycji ostatecznie ruszyły przetargi. Planowany koniec budowy to połowa 2021 roku.

Za to jeszcze w tym roku zostaną otwarte dla kierowców odcinki od Chęcin aż do granicy województwa świętokrzyskiego. Dalej na południe w stronę Krakowa drogą ekspresową pojedziemy jednak najwcześniej za cztery lata – w połowie 2021 roku.

Trwają też prace na S7 na południe od Krakowa. Odcinki Lubień–Naprawa oraz Skomielna Biała–Rabka-Zdrój mają być gotowe pod koniec 2018 roku. Fragment z Naprawy do Skomielnej Białej – dopiero pod koniec 2020 roku.

A jak wyglądają prace na S7 na północ od Warszawy? Rozpoczął się przetarg na cztery fragmenty S7 od Olsztynka do Płońska – to łącznie prawie 70 km, które mają być gotowe w drugiej połowie 2021 roku.

Za to jeszcze w tym roku będą sukcesywnie oddawane kolejne fragmenty S7 od Nidzicy aż do Ostródy. Za to fragment tej drogi od Koszwał do Kazimierzowa zostanie oddany kierowcom dopiero pod koniec 2018 roku.

Droga ekspresowa S8

Duża część drogi łączącej północny wschód Polski z południowym zachodem jest już gotowa, dzięki czemu np. dojazd z Warszawy do Wrocławia jest już bardzo wygodny, o ile stolicę Polski opuszczamy autostradą A2. Fragment S8 na południe od Warszawy jest w budowie, a otwarcie całości tego 20-kilometrowego odcinka zaplanowano na drugą połowę 2019 roku. Nieco wcześniej – zapewne pod koniec 2018 roku – zostanie najpewniej udostępniony jego fragment położony bliżej Warszawy.

Sporo dzieje się też na północ od stolicy. Przede wszystkim na ukończeniu jest obwodnica wiecznie zatłoczonych Marek. Ma być gotowa w październiku, choć wcześniejszy termin jej oddania to lipiec. Za to trwają pełną parą prace na S8 od obwodnicy Wyszkowa aż do mocno zniszczonej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Pierwszy, 8-kilometrowy, odcinek do węzła w miejscowości Poręba ma być otwarty pod koniec tego roku, natomiast dłuższy, 16-kilometrowy, fragment do początku obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej – w wakacje 2018 roku. Jest więc szansa, że niektórzy za rok pojadą na Mazury nową wygodniejszą drogą.

Na ukończeniu są też dwa krótkie odcinki S8 w województwie podlaskim: od granicy z województwem mazowieckim do Zambrowa oraz od Mężenina do Jeżewa. To w sumie 30 km, które miały być udostępnione kierowcom w połowie lipca. Terminu nie udało się dotrzymać, ale niemal na pewno obiema fragmentami S8 pojedziemy jeszcze w tym roku.

Droga ekspresowa S17

Widać szybki postęp prac na drodze łączącej Warszawę z Lublinem. Jej ostatnie fragmenty położone blisko Warszawy powstaną dopiero w 2020 roku (węzeł przy ul. Lubelskiej łączący S17 z A2 oraz fragment S17 do węzła w miejscowości Zakręt), ale wcześniej pojedziemy budowanymi już odcinkami – będzie to połowa 2019 roku. Wtedy powinna być gotowa cała trasa od rogatek Warszawy aż do Lublina.

Droga ekspresowa S19

Nowa inicjatywa. Wcześniej wschodnie rejony Polski nie miały dobrej komunikacji, ale może się to zmienić w połowie 2021 roku, bo wtedy mają być oddane do użytku wszystkie odcinki drogi łączącej Rzeszów z Lublinem. Obecnie trwa drugi etap przetargu na wyłonienie wykonawców poszczególnych fragmentów, w systemie „projektuj i buduj”.

Droga ekspresowa S61

To kolejna inicjatywa na rzecz wschodniej Polski, a przy okazji duże ułatwienie w dojeździe do Ełku, a pośrednio także na północ Mazur, np. w okolice Giżycka. Trwają już przetargi na poszczególne odcinki tej drogi od połączenia z trasą S8 aż do Suwałk i przejścia granicznego w Budzisku, m.in. przez Ełk, Łomżę i Kolno. Według obecnego harmonogramu całość tej trasy ma być gotowa w drugiej połowie 2021 roku.