Auto Świat Klasyki Oldtimer Czy wczesne Porsche 911 wkrótce będzie tańsze?

Czy wczesne Porsche 911 wkrótce będzie tańsze?

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Porsche 911, Mercedes Pagoda czy BMW 507 – w latach 2014-2017 ceny wielu oldtimerów wzrosły nawet dwukrotnie! W przypadku drogich aut potencjalne zyski były więc znaczące. Obecnie wartość najdroższych samochodów spada, ale czy jest to stały trend?

Czy klasyki będą nadal drożały?
Zobacz galerię (12)
Auto Świat Classic
Czy klasyki będą nadal drożały?
  • Niektóre wczesne wersje Porsche 911 staniały ostatnio nawet o 40 proc.
  • BMW 507 staniało o 50 tys. euro, ale procentowo to niewielka różnica
  • W przypadku tańszych aut na wzrost wartości największy wpływ będzie miał stan pojazdów

Czym większa górka, tym boleśniejszy spadek – czy ta zasada dotyczy także klasyków, których ceny w połowie poprzedniej dekady poszybowały w górę? W przypadku drogich pojazdów kolekcjonerskich zauważyliśmy wyraźne spadki – mówi Marius Brune z obserwującej rynek oldtimerów firmy Classic Data. Oczywiście, nie wszystkie samochody wróciły do swoich cen przed zwyżką. Dla spekulantów, którzy upodobali sobie auta Porsche i obstawiali, że pojazdy te będą nadal drożały, nie mamy dobrych wiadomości: w przypadku 911-tek z lat 1965/66 w porównaniu z rekordowym rokiem 2015 wartość niektórych odmian spadła nawet o 90 tys. euro. Kto więc zdecydował się na zakup późno, jest dziś po prostu stratny. Mocne spadki dotknęły także Jaguara E-Type'a. Pierwsze wydanie auta, z płaską podłogą („flat floor“), przez krótki czas kosztowało nawet ponad 200 tys. euro, ale po 30-procentowym spadku E-Type powrócił do poziomu z 2015 roku.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard