Auto Świat > Klasyki > Oldtimer > Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

Autor Tomasz Szczerbicki
Tomasz Szczerbicki

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

Giełda samochodowaŹródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
  • Aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi
  • Wytwarzane w FSO Warszawy M20 trafiały wyłącznie do urzędów państwowych i wojska
  • Od 1957 roku, przez lata 60., sprzedaż nowych samochodów była w pełni kontrolowana przez instytucje państwowe
  • Więcej takich historii znajdziecie na stronie główniej Onet.pl

Oficjalna polityka motoryzacyjna w Polsce zmieniała się w tym czasie kilkakrotnie i to w sposób dość radykalny. Początkowo potępiano "prywatną motoryzację" jako modę charakterystyczną dla "zgniłego imperializmu". W ostatnich dwóch dekadach polskiego socjalizmu wręcz przeciwnie – promowano indywidualną motoryzację, jako zjawisko korzystne dla społeczeństwa i gospodarki. Jako to w tamtych czasach bywało, prawie w każdej dziedzinie oficjalna polityka nie pokrywała się z poglądami i pragnieniami zwykłych Polaków.

Tomasz Szczerbicki