Logo
KlasykiOldtimerKupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

Tomasz Szczerbicki
Tomasz Szczerbicki

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Giełda samochodowa
Zobacz galerię (22)
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Giełda samochodowa

Oficjalna polityka motoryzacyjna w Polsce zmieniała się w tym czasie kilkakrotnie i to w sposób dość radykalny. Początkowo potępiano "prywatną motoryzację" jako modę charakterystyczną dla "zgniłego imperializmu". W ostatnich dwóch dekadach polskiego socjalizmu wręcz przeciwnie – promowano indywidualną motoryzację, jako zjawisko korzystne dla społeczeństwa i gospodarki. Jako to w tamtych czasach bywało, prawie w każdej dziedzinie oficjalna polityka nie pokrywała się z poglądami i pragnieniami zwykłych Polaków.

Autor Tomasz Szczerbicki
Tomasz Szczerbicki
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium