- Koncern Volkswagena stworzył sobie właśnie potężną wewnętrzną konkurencję
- Leona posadowiono na przedłużonej płycie podłogowej Golfa
- Spodziewajcie się niespodziewanego
- Przeczytaj też:
- 1. Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG
- 2. Volkswagen Golf 1.5 eTSI ACT DSG
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - punkty i klasyfikacja
- Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Anglosaskie powiedzenie mówi, że krew jest gęstsza od wody – czyli że więzi rodzinne są silniejsze od przyjaźni. Mimo to pokrewieństwo nie chroni przed konfliktami. W naszym dogłębnym teście porównawczym walka toczy się na bandażowane pięści i żaden z kandydatów nie daruje swojemu kuzynowi choćby jednego punktu przewagi. A już na pewno nie dobrowolnie. W końcu ten pojedynek ma rozstrzygnąć dylemat, co tu będzie królować.
Nie chcemy tu długo rozwodzić się na temat designu, ale musimy jedną rzecz wyraźnie zaznaczyć: także w swoim ósmym wydaniu Golf pozostaje po prostu Golfem. Za to Leon wygląda kozacko. I z powodu bardziej dynamicznie wymodelowanego tyłu z unoszącą się linią okien udaje mu się jeszcze pogorszyć i tak nie najlepszą widoczność Golfa. Cyk, już jesteśmy w autach. Kierujemy wzrok do przodu. Leon ma bardzo nowocześnie wyglądający ośmiocalowy ekran w stylu tabletu.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu
- A może Kia Ceed albo Mazda 3?
- ...jest jeszcze Ford Focus, Opel Astra i Renault Megane
Jednak zgromadzono na nim całą obsługę urządzeń pokładowych: ogrzewanie siedzeń, systemy asystujące czy też stopień podświetlenia instrumentów. Także w Golfie uważamy, że zbyt wiele funkcji jest sterowanych dotykowo. Szczególnie irytują umieszczone pod ekranem dotykowe „paski”, którymi reguluje się głośność i temperaturę.
Jednak u kandydata z Wolfsburga można znaleźć kilka przycisków-skrótów, które prowadzą nas do bezpośredniej funkcji. I na szczęście oba modele dysponują uważnie słuchającym sterowaniem głosowym. Volkswagen już rozumie po polsku, a Seat czeka jeszcze na aktualizację, która ma nastąpić niebawem.
W Golfie aktywuje się to przyciskiem na kierownicy (lub komendą „Hej, Volkswagen”), a w Leonie hiszpańskim powitaniem „Hola, hola”. Komenda jest prawidłowo rozpoznawana także w sytuacji, w której wymówi się „h” na początku. Popadniemy teraz w zachwyt. Zarówno Seat, jak i VW są solidnie poskładane i wykończone materiałami o porządnej jakości. Oferują z przodu świetne fotele z dobrym podparciem, które sprawdzają się także w dalekich trasach.
W drugim rzędzie – niespodzianka. Leon, który dotąd nie uchodził za cud przestrzeni w swojej klasie, teraz wyraźnie góruje nad Golfem. Podczas gdy w VW wyżsi wciskają kolana w oparcie przedniego fotela, w Seacie, mimo niżej umieszczonego siedziska kanapy, można przebierać nogami. To niemal różnica klas! Ktoś może powiedzieć, że to wynik rozstawu osi, który w Leonie jest o 67 mm większy niż w Golfie.
Jednak to byłoby dopiero pół prawdy, bowiem przewaga w ilości miejsca z tyłu na nogi wynosi w przypadku hiszpańskiego klona Golfa aż 115 mm. Jeżeli ktoś uważnie czyta nasze porównania i interesuje się wymiarami kabin samochodów kompaktowych, ten już wie, że to naprawdę bardzo dużo. Do tego Seat ma o 25 mm wyżej posadowiony fotel kierowcy, co ułatwia wsiadanie.
Mimo identycznego napędu Golf rozpędza się od 0 do 100 km/h o 0,4 s krócej, a na niemieckiej autostradzie może jechać o 3 km/h szybciej. Poza tym między oboma 1.5 eTSI z układem odłączania cylindrów panuje niemal remis. Nowy 48-woltowy system poprawia przede wszystkim zachowanie 150-konnego silnika podczas ruszania. I to jest wiadomość istotna z zupełnie niespodziewanego powodu. Nie mieliśmy co prawda okazji do weryfikacji tego, o czym teraz napiszemy, bo nie dostaliśmy jednocześnie do testu wersji z miękkimi hybrydami i bez nich, więc skupimy się na danych katalogowych.
Otóż Seat Leon 1.5 TSI o mocy 150 KM z manualną skrzynią biegów pali według katalogu od 5,7 do 6,1 l/100 km w cyklu mieszanym, zależnie od wyposażenia (w tym szerokości opon). Wersja 1.5 eTSI ze skrzynią DSG zużywa katalogowo 5,8--6,2 l/100 km. A Golf? Wersja bez hybrydy i z manualną skrzynią pali według danych z konfiguratora 5,6 l/100 km, a wersja z hybrydą – 5,9 l/100 km.
Pytanie nasuwa się samo: to po co ta cała hybryda, skoro katalogowo auta bez mikrohybrydy palą mniej? Obecność skrzyni automatycznej nie powinna znacząco wpływać na spalanie, bo nie jest to skrzynia hydrokinetyczna, tylko dwusprzęgłowa. Emisja dwutlenku węgla wersji mikrohybrydowych także jest wyższa. Gdzie tu sens – nie wiadomo.
Tak czy inaczej, DSG w obu autach pracuje prędko, gładko i niemal niezauważalnie. Mimo to Golf i Leon wykazują podczas jazdy różne charaktery. Oba były wyposażone w amortyzatory z regulacją siły tłumienia, jednak Seat o wiele chętniej pokazuje dynamiczną stronę płyty MQB. Dzięki sportowemu zawieszeniu FR Leon sprawia znacznie więcej frajdy w szybkich zakrętach i mniej się w nich przechyla. Co prawda, Golf także porusza się sportowo, ale nie tak spontanicznie, jak rywal.
1. Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG
Nowoczesne realia: w pełni cyfrowy kokpit z 10,25-calowym ekranem jest seryjny, wskazówki wiszą jak w Alfie. Silnik 1.5 eTSI jest dostępny tylko z DSG, którym steruje się przełącznikiem. Trzystrefowa klima należy w FR do wyposażenia seryjnego, nawigacja kosztuje 1499 zł ekstra. Skórzana kierownica bez dopłaty.
Widzicie ten wymiar oznaczony gwiazdką, nad siedziskiem tylnej kanapy? To indeks miejsca na nogi z tyłu, który uzyskujemy po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. 835 mm to wynik godny luksusowych limuzyn w przedłużanych wersjach! Z przodu miejsca jest również bardzo dużo. Leon może być przykładem do naśladowania - jest mistrzem efektywnego wykorzystania rozstawiu osi i powierzchni, jaką auto zajmuje na drodze, na przestrzeń dla pasażerów. Brawo!
Plusy:
- mnóstwo miejsca z przodu
- ogromna przestrzeń na tylnej kanapie
- cichy i mocny silnik turbo
- niskie zużycie paliwa
- świetne hamulce
- 5 lat gwarancji
Minusy:
To ten samochód ma jakieś wady? Oczywiście - podobnie, jak w Golfie, cena wywoła wir w portfelu. Reszta jest naprawdę w porządku.
Podsumowanie:
Czy Leon to lepszy i ładniejszy "Golf"? Naszym zdaniem - dokładnie tak. Technicnzie to klon Volkswagena, ale ilość miejsca w kabinie plus dwa i pół raza (!) dłuższa gwarancja dają Seatowi wyraźną przewagę. Co prawda nie ma on na masce tego niezastąpionego logo VW, ale zawsze można dokupić akcesoryjne :)
Ocena: 472/600 punktów (szczegóły w tabelach)
2. Volkswagen Golf 1.5 eTSI ACT DSG
Nie ostał się prawie żaden przycisk: cyfrowe zegary są seryjne także w Golfie. Podobnie jak u hiszpańskiego konkurenta, 1.5 eTSI występuje zawsze z DSG i małym przełącznikiem zakresu jazdy. Trzystrefowa klimatyzacja występuje od wersji Style bez dopłaty, nawigacja Discover Pro kosztuje 3760 zł. Dotykowy panel pod ekranem denerwuje w obu autach i bardzo brakuje w nich praktycznych prawdziwych przycisków.
Golf jeszcze niedawno mógł być wzorem przestronności i wygody jazdy, ale teraz wyrosła mu wewnątrzkoncernowa konkurencja. Nadal wysoka linia bocznych okien zapewnia wysoką wygodę zajmowania miejsc, ale z tyłu na tle Leona krótszy Golf jest znacznie, znacznie ciaśniejszy. Sorry, Golfie!
Plusy:
- dużo miejsca z przodu
- wygodne wsiadanie i wysiadanie
- mocny i przyzwoicie wyciszony napęd
- świetne hamulce
- podobnie jak u rywala - pewne prowadzenie
Minusy:
- z tyłu na tle Leona jest ciasno
- tylko dwa lata gwarancji
- wysoka cena
Podsumowanie:
Już nie taki on wzorcowy: mimo wielu podobieństw i technicznego pokrewieństwa, Leon pożarł Golfa na śniadanie. A różnica klas w długości gwarancji i przestronności kabiny to nie są rzeczy, które można ot tak natychmiast poprawić.
Ocena: 466/600 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Seat | VW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,0 s | 13,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,5 s (aut.) | 4,4 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 5,7 s (aut.) | 5,4 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1343/547 kg | 1361/519 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/11,1 m | 10,8/10,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,1 m | 34,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,6 m | 33,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,5 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 760 km | 730 km |
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Seat Leon | Volkswagen Golf |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1195 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1465 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1035 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 835 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1445 | 1455 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 960 | 970 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 355 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Leon | Golf |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1498 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 150/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 250/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 221 | 224 |
Skrzynia biegów | 7-biegowa, dwusprzęgłowa | 7-biegowa, dwusprzęgłowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 380-1301 | 381-1237 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 50/S | 50/S |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Turanza T005 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/40 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 132 | 133 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/680 | 1500/690 |
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Leon | Golf |
Wersja wyjściowa | 1.5 eTSI ACT DSG FR | 1.5 eTSI ACT DSG Style |
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/1309 zł (+ airbagi tylne) | S/S/N |
Światła na złą pogodę/automatyczne światła drogowe | S/3696 zł (pakiet) | S/630 zł |
Reflektory LED/dynamiczne kierunkowskazy | S/S | S/3930 zł (p., matrycowe LED-y) |
Klimatyzacja automatyczna (liczba stref) | S (3-strefowa) | S (3-strefowa) |
Elektrycznie składane lusterka/ładowarka indukcyjna | S/865 zł | 2880 zł (pakiet)/S |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | S/N | S/N |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/999 zł | S/S/S |
Bluetooth/USB/nawigacja/Apple CarPlay i Android Auto | S/S/1499 zł (pakiet)/S | S/S/3760 zł/S |
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie | S/3563 zł | S/4210 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary/kluczyk zbliżeniowy | N/S/1535 zł | 2820/S/1790 zł |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | 2149/N/3696 zł (pakiet) | 2840 zł za trzy opcje |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/elektrycznie reg. fotel | S/3696 zł (pakiet)/N | S/S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 1499 (pakiet p + t)/1119 zł | S/S/1310 zł |
System unikania kolizji/hamulec wielokolizyjny* | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 3696 zł (pakiet) | 2880 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/3696 zł (pakiet) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/1499 zł (pakiet) | S/2880 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2807/18 cali (3272 zł) | 2460/17 cali (670 zł) |
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Leon | Golf |
Cena wyjściowa | 108 500 zł | 108 790 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 48,4 proc. | 48,0 proc. |
Cena po doposażeniu | 124 543 zł | 123 780 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *automatycznie aktywuje hamowanie po kolizji, aby zapobiec kolejnemu zderzeniu (czołowemu, z barierką, najechaniu na inne samochody lub opuszczeniu drogi).
Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG kontra VW Golf 1.5 eTSI ACT DSG - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Seat | Volkswagen |
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 13 | 13 |
Ładowność | 15 | 13 | 12 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 158 | 154 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Seat | Volkswagen |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 22 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 26 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 35 |
Suma punktów | 200 | 169 | 172 |
Koszty | Maks. pkt. | Seat | Volkswagen |
Cena po doposażeniu | 50 | 32 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 8 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 28 | 31 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 25 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 |
Suma punktów | 200 | 145 | 140 |
Wynik końcowy | 600 | 472 | 466 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Tego nie dało się przewidzieć. Seat jest przecież technicznym klonem Volkswagena – skąd więc różnica w spalaniu testowym? Raczej nie dlatego, że Leon jest minimalnie lżejszy od Golfa. Może ma lepszą aerodynamikę, ale zaprzecza temu niższa prędkość maksymalna hiszpańskiego samochodu. Tak czy inaczej – Seat tutaj wygrywa.
Podsumowanie
Jak to możliwe, żeby Seat był z tyłu bardziej przestronny od Golfa? To proste: Volkswagen ma to, czego Seat nie posiada, czyli Passata. I tam może zaprosić klientów szukających auta dla rodziny. Różnice między Leonem a Golfem są symboliczne, ale tylko do czasu, kiedy zobaczysz gwarancję i usiądziesz na tylnych kanapach. Tam Seat pokazuje różnicę klas. I dla tej różnicy warto wybrać Leona zamiast Golfa. Leon ma ogromne szanse na sukces.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!