- Volkswagen Golf Variant ósmej generacji w porównaniu z poprzednikiem oferuje więcej miejsca w części pasażerskiej i ma pojemniejszy bagażnik – 611-1624 l wobec 605-1602 l w Golfie VII
- Samochód będzie oferowany z wersjami wyposażeniowymi: Golf, Life, Style oraz R-Line, a także jako Alltrack z powiększonym prześwitem, plastikowymi nakładkami na nadkolach oraz standardowym napędem na wszystkie koła
- Nowy Golf Variant pojawi się w sprzedaży w Polsce pod koniec tego roku
Volkswagen Golf Variant skrywa funkcjonalne rozwiązania pod coraz dłuższą blachą. Zacznijmy od samych liczb, w zestawieniu z siódmą generacją obecny Variant ma powiększoną długość nadwozia oraz rozstaw osi. W obu dyscyplinach samochód urósł o 66 mm i teraz długość karoserii wynosi 4,63 m, a rozstaw osi – 2,69 m. Jednocześnie kombi jest dłuższe od hatchbacka o 349 mm. Przekonajmy się zatem, jak to powiększenie karoserii wpłynęło na przestronność wnętrza.
Pierwsze wrażenie – dodatkowe centymetry odczuwalne są przede wszystkim pod względem ilości miejsca na wysokości kolan z tyłu. To poczucie przestrzeni w samochodzie, który mogliśmy wykorzystać do zdjęć, jest dodatkowo wzmocnione przez panoramiczny dach.
Pomimo mocno ściętej tylnej szyby bagażnik również powiększył się w stosunku do poprzednika. Teraz jego bazowa pojemność wynosi 611 l, a zatem jest o 6 litrów większa niż w Golfie VII. Z kolei po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń o kubaturze 1624 l – to o 22 litry więcej niż w przypadku kombi poprzedniej generacji.
Opcjonalnie w nowym Golfie na bocznej ścianie kufra można mieć 12-woltowe gniazdko. Nowością jest możliwość zainstalowania także podłączenia 230-woltowego. Jeżeli zamówiłeś opcjonalny, elektrycznie obsługiwany Hak holowniczy, to w tym samym miejscu znajduje się jego sterowanie.
Volkswagen Golf Variant – kokpit taki, jak w hatchbacku
Nie powinno chyba nikogo dziwić, że w porównaniu z zaprezentowanym rok wcześniej hatchbackiem nie ma żadnych różnic pod względem rozplanowania kokpitu oraz wzornictwa deski rozdzielczej. W wersji kombi cyfrowe wskaźniki również mamy umieszczone na wyświetlaczu o przekątnej 10,25 cala, a na konsoli środkowej znalazł się dotykowy, 8,25-calowy wyświetlacz do obsługi urządzeń pokładowych. Za dopłatą można mieć ekran o przekątnej 10,25 cala (wówczas zyskuje się dodatkowo nawigacje satelitarną).
Większość przełączników oraz pokręteł zostało usuniętych z Golfa VIII, nawet włączanie świateł odbywa się za pomocą sensorów. Tak jak w przypadku hatchbacka uważamy, że obsługa nowego Golfa z mniejszą liczbą przycisków i pokręteł wymaga przyzwyczajenia oraz skupienia. W dalszym ciągu twierdzimy, że poprzednio obsługa wcale nie była zła, a w przypadku niektórych funkcji aktywowanie ich za pośrednictwem tradycyjnych pokręteł i klawiszy było nawet wygodniejsze i bardziej intuicyjne niż obecnie.
Volkswagen Golf Variant – wersje silnikowe
Nowy Volkswagen Golf Variant ma niemal identyczną gamę silnikową jak hatchback, jedyną różnicę stanowi brak w kombi bazowej jednostki napędowej. Gama silników benzynowych rozpoczyna się od trzycylindrowej wersji 1.0 TSI o mocy 110 KM, a następnie mamy czterocylindrową jednostkę 1.5 TSI w dwóch wersjach mocy do wyboru – 130 KM oraz 150 KM.
Seryjnie każdy z tych silników występuje z sześciobiegową, manualną skrzynią. W opcji występuje również siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia, ale w takiej konfiguracji auta występują jako miękkie hybrydy z 48-woltowym układem. W gamie nie zabraknie również silników wysokoprężnych generujących 115 KM lub 150 KM.
Volkswagen Golf Variant – nowe wersje wyposażeniowe
Volkswagen Golf Variant ósmej generacji ma zmienione nazewnictwo wersji wyposażeniowych. Jako bazowa występuje odmiana Golf, następnie jest specyfikacja Life, powyżej niej usytuowano wersję Style, a ponadto auto będzie można kupić jako R-Line z czarnymi akcentami na nadwoziu. W takiej postaci występuje na naszych zdjęciach czerwony samochód.
Podobnie jak poprzednik także nowy Volkswagen Golf Variant pojawi się w wersji Alltrack. W tej postaci samochód ma powiększony prześwit, napęd na wszystkie koła oraz plastikowe nakładki na nadkolach. Samochód będzie oferowany m.in. z mocnym, 200-konnym silnikiem wysokoprężnym, który umożliwi holowanie przyczep o masie dochodzącej do dwóch ton.
Volkswagen Golf Variant pojawi się w sprzedaży jeszcze pod koniec tego roku. Wraz z bazową wersją do sprzedaży trafi również model Alltrack. Ceny pojazdu poznamy w momencie rynkowego debiutu.
Volkswagen Golf Variant – nasza opinia
Nowe, kompaktowe kombi Volkswagena okazuje się znacznie praktyczniejsze niż poprzednik. To przede wszystkim zasługa większej długości nadwozia oraz powiększonego rozstawu osi. To z kolei przekłada się na lepszą przestronność oraz większy bagażnik. Powody do zadowolenia daje również bogata gama silnikowa i wyposażeniowa, która pozwoli na wybór wersji adekwatnej do potrzeb większości kierowców.
Niestety, podobnie jak w hatchbacku, na słowa krytyki zasługuje sposób obsługi urządzeń pokładowych za pomocą dotykowego ekranu ze skomplikowanym menu oraz za pomocą sensorów – wcześniej z tradycyjnymi przyciskami i pokrętłami było bardziej intuicyjnie.
Bagażnik ma teraz pojemność 611-1624 l. To większa pojemność niż w poprzedniku
Jedną z wersji wyposażeniowych jest R-Line, w której na pokładzie znalazły się sportowe fotele
Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w hatchbacku
Jako eTSI oznaczone są miękkie hybrydy, które w standardzie mają dwusprzęgłową skrzynię biegów
W wersji R-Line nadwozie ozdobiono czarnymi akcentami. W tym kolorze są m.in. obudowy lusterek
W porównaniu z poprzednikiem nowy Golf Variant jest dłuższy o 66 mm. O tyle samo wzrósł rozstaw osi
Pozycja za kierownicą okazuje się wygodna, ale obsługa urządzeń pokładowych jest mało intuicyjna
W wersji Alltrack samochód ma powiększony prześwit i napęd na wszystkie koła
W tej postaci samochód może holować przyczepy o masie dochodzącej do dwóch ton
Wygodne fotele montowane są niezależnie od wersji wyposażeniowej