- 1.5 TSI to bardzo udany silnik z różnymi „sztuczkami”, które obniżają zużycie paliwa
- Hamulce Octavii Combi ponownie okazały się bardzo skuteczne: 100-0 km/h w 34,6 m
- Tradycyjnie Skoda naszpikowała Octavię wieloma pomysłowymi rozwiązaniami: schowkami, uchwytami i praktycznymi gadżetami
- Przeczytaj też:
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – 9,5 zamiast 8,3 s 0-100 km/h
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dotykowa koncepcja obsługi się nie sprawdza
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się podoba
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się nie podoba
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasza opinia
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wymiary
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasze pomiary testowe
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dane techniczne
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wyposażenie
- Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – ceny i gwarancja
W pierwszym teście nowa Octavia przekonała nas, że należy ją już zaliczać do klasy średniej, a nie do kompaktów. Wówczas wzięliśmy pod lupę dość drogi wariant 2.0 TDI ze 150 KM i seryjną przekładnią DSG. Tym razem w nasze ręce trafiła Octavia o tej samej mocy, ale generowanej przez benzynowe 1.5 TSI, które występuje tylko z manualną skrzynią biegów. Różnica w cenie to 21 350 zł, na korzyść 1.5 TSI: startuje od 98 250 zł, a w testowanej wersji Style – od 109 000 zł.
Przeczytaj też:
- Test nowej Skody Octavii Combi 2.0 TDI
- Skoda Octavia, Volkswagen Golf czy Seat Leon?
- Test Skody Superb 2.0 TSI 4x4
To nadal niemało, lecz dostajemy sporo: w Style matrycowe reflektory LED (bardzo dobrze działają) są seryjne, tak samo jak system multimedialny Columbus z 10-calowym ekranem, nawigacją i bezprzewodowym Android Auto/CarPlayem oraz kluczyk zbliżeniowy, podgrzewane fotele i 18-calowe alufelgi. No i ten bardzo udany silnik, którego niskie spalanie podaje w wątpliwość sens dopłacania do diesla – na naszej pętli pomiarowej 1.5 TSI potrzebowało średnio tylko o 1 l/100 km więcej niż 2.0 TDI: 6,4 l/100 km.
Czterocylindrowa konstrukcja wykorzystuje każdą okazję do dezaktywacji dwóch cylindrów – robi to przeważnie przy stałej prędkości, niskim obciążeniu i nawet podczas jazdy miejskiej czy w trybie Sport, który co do zasady przyjemnie pobudza reakcję na gaz. Generalnie nie trzeba się szczególnie starać, żeby silnik aktywował oszczędnościowe triki. W mieście zużycie wynosi między 6,8 l w spokojnym ruchu do 9 l/100 km w korkach. Na autostradzie waha się między 6,9 a 7,1 l, a poza miastem silnik zadowala się 5,2-5,4 l/100 km. W obronie diesla musimy jednak powiedzieć, że jest on mniej wrażliwy na obciążenie i styl jazdy niż benzyniak.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – 9,5 zamiast 8,3 s 0-100 km/h
A dynamika? Subiektywnie Octavii 150 KM i 250 Nm w zupełności wystarczają, jednak do deklarowanego w katalogu przyspieszenia 0-100 km/h należy podejść z dystansem: zamiast 8,3 s w pomiarach udało nam się uzyskać w najlepszym razie 9,5 s. Test wykonywaliśmy przy przebiegu ok. 2500 km, z trakcją nie było problemów, może silnik jeszcze się nie dotarł? Elastyczność 1.5 TSI plasuje Octavię w dobrej średniej dla tej klasy mocy. Natomiast ponownie ponadprzeciętne i odporne na fading okazały się hamulce Škody: na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebowała 34,6 m i zachowała przy tym wzorową stabilność.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNieco mniej pewnie Octavia zachowuje się w czasie pokonywania dziur i wyrw jezdni, gdy wybierze się jedno z miększych ustawień zawieszenia DCC (4150 zł): prowadzona na belce skrętnej tylna oś wprawia nadwozie w drgania i trochę hałasuje. Zawieszenie generalnie jest bardzo komfortowe, ale ma tendencję do bujania. Twardość amortyzacji można płynnie regulować suwakiem w menu trybu Individual. Układ kierowniczy też lepiej przestawić w mniej wspomagany tryb Sport, bowiem w domyślnym trochę za lekko pracuje. Poza tym do charakterystyki prowadzenia Octavii trudno się przyczepić.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dotykowa koncepcja obsługi się nie sprawdza
Nad wadami nowej koncepcji obsługi, która mocno absorbuje uwagę, bo jest skupiona na dotykowym ekranie, rozwodziliśmy się już w poprzednim teście. Tym razem Octavia dała nowe powody do narzekań: sterowanie klimatyzacją potrafiło odmówić posłuszeństwa. Z dolnej części monitora znikały ikony regulacji temperatury, menu ustawień zamieniało się w czarny ekran, pomagało tylko wyjęcie bezpiecznika.
Na szczęście w innych dziedzinach Škoda trzyma niezmiennie wysoki poziom: kabina jest nie tylko niezwykle przestronna i estetycznie wykończona, lecz także funkcjonalna dzięki opcjonalnym „patentom” Simply Clever. W Octavii nikomu nie zabraknie schowków, uchwytów, akcesoriów mocujących w bagażniku czy źródeł prądu. Suma tych elementów uprzyjemnia użytkowanie, a jeśli dodamy do tego ekran head-up czy fotele z wentylacją, to otrzymamy rodzinny wóz bliski doskonałości.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się podoba
- Duże kabina i bagażnik z ogromem pomysłowych rozwiązań
- Niskie spalanie
- Ogólnie wysoki komfort jazdy
- Dobre hamulce
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się nie podoba
- Absorbująca uwagę i wadliwa koncepcja obsługi
- Tendencja do bujania
- Stuki na nierównościach
- Przyspieszenie nie tak dobre, jak w katalogu
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasza opinia
Jeśli nie pokonujesz astronomicznych przebiegów, dopłacanie do diesla nie ma sensu. Poczekanie na dostępność DSG w 1.5 TSI – już prędzej. Ten silnik to w Octavii optimum. System obsługi wymaga jeszcze doszlifowania, natomiast w kwestii bujania – być może nie warto dopłacać do układu DCC.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 9,5 s |
0-130 km/h | 15,1 s |
60-100 km/h | 7,9/9,7 s (4./5. bieg) |
80-120 km/h | 10,1/12,1 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1437/443 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 34,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 34,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,4 l/100 km |
Zasięg | 700 km |
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5000-6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 250/1500-3500 |
Skrzynia biegów | man. 6b |
Napęd | przedni |
0-100 km/h (s) | 8,3 |
V maks. (km/h) | 224 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,6-6,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 126-153 |
Pojemność bagażnika (l) | 640-1700 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle Asymmetric 5 |
Rozmiar opon | 225/45 R 18 |
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wyposażenie
Wersja | Style |
7 airbagów | S |
Matrycowe reflektory LED | S |
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa | S/3700 zł (pakiet) |
Nawigacja | S |
CarPlay i Android Auto | S |
Kluczyk zbliżeniowy | S |
Elektrycznie ster. klapa bagażnika | 1 zł (pakiet, cena promocyjna) |
Podgrzewane fotele przód/tył | S/3700 zł (pakiet) |
Adaptacyjne amortyzatory | 4150 zł |
Lakier czerwony Velvet | 4000 zł |
Alufelgi 18-calowe | S |
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – ceny i gwarancja
Cena podstawowa wersji 1.5 TSI | 109 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 151 040 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie DCC jest komfortowe. W trybach Normal i szczególnie Comfort nierówności potrafią wprawić je w lekkie bujanie.
Stylistycznie nowa Octavia zmieniła się bardzo na korzyść. Sylwetka jest bardziej strzelista i elegancka niż w poprzedniczce.
Silnik 1.5 TSI potrzebował na naszej trasie testowej średnio tylko o 1 l/100 km więcej niż 2.0 TDI o tej samej mocy.
Deska z minimum przycisków wymaga przyzwyczajenia, a obsługa potrafi mocno absorbować uwagę, ale całość prezentuje się szlachetnie.
Widok „home” można konfigurować przy użyciu kafelków i widżetów, ale możliwości nie są wielkie. Ekran sprawnie reaguje na dotyk, mógłby być nieco wyżej umieszczony.
Wiele menu ustawień ma formę obrazkową – pomysłowe, choć nie zawsze logicznie ukształtowane.
Temperaturę ustawia się na pasku na dole ekranu, do pozostałych ustawień klimatyzacji trzeba wywołać menu. Podczas testu sterowanie, niestety, zawiodło.
Regulacja podgrzewania i wentylacji foteli – tylko dotykowo na ekranie.
Head-up jest czytelny i wart dopłaty 2750 zł.
Duże kieszenie w drzwiach wyłożone filcem, do tego praktyczny śmietnik i miejsce na dużą butelkę.
Lampki i szyberdach też są sterowane dotykowo.
Gniazdo USB-C przy lusterku wstecznym do zasilania wideorejestratora.
Ergonomiczne fotele mają za mocno pochylone zagłówki. Poza tym są komfortowe.
W przednich drzwiach schowki na szczotkę lub parasol.
Każdy usiądzie tu wygodnie, miejsca jest bardzo dużo.
Uchwyt bezpiecznie trzyma tablet lub smartfona (1700 zł w pakiecie Simply Clever).
W oparciach foteli są dwie kieszenie, w tym jedna skrojona np. pod telefon.
Dwa gniazdka USB-A oraz 230 V dla tylnych pasażerów za 1100 zł. Ekstrakomfort dzięki grzanym siedzeniom i 3. strefie klimatyzacji.
Wygodny dostęp do wielkiego kufra (640-1700 l) dzięki elektrycznie sterowanej klapie (1 zł w pakiecie promocyjnym), niskiemu progowi i rolecie, która się odsuwa na prowadnicach po naciśnięciu na krawędź.
Wzorowo: zdalne składanie oparć, aż 4 solidne haczyki i dużo akcesoriów bagażnika.