• 1.5 TSI to bardzo udany silnik z różnymi „sztuczkami”, które obniżają zużycie paliwa
  • Hamulce Octavii Combi ponownie okazały się bardzo skuteczne: 100-0 km/h w 34,6 m
  • Tradycyjnie Skoda naszpikowała Octavię wieloma pomysłowymi rozwiązaniami: schowkami, uchwytami i praktycznymi gadżetami

W pierwszym teście nowa Octavia przekonała nas, że należy ją już zaliczać do klasy średniej, a nie do kompaktów. Wówczas wzięliśmy pod lupę dość drogi wariant 2.0 TDI ze 150 KM i seryjną przekładnią DSG. Tym razem w nasze ręce trafiła Octavia o tej samej mocy, ale generowanej przez benzynowe 1.5 TSI, które występuje tylko z manualną skrzynią biegów. Różnica w cenie to 21 350 zł, na korzyść 1.5 TSI: startuje od 98 250 zł, a w testowanej wersji Style – od 109 000 zł.

To nadal niemało, lecz dostajemy sporo: w Style matrycowe reflektory LED (bardzo dobrze działają) są seryjne, tak samo jak system multimedialny Columbus z 10-calowym ekranem, nawigacją i bezprzewodowym Android Auto/CarPlayem oraz kluczyk zbliżeniowy, podgrzewane fotele i 18-calowe alufelgi. No i ten bardzo udany silnik, którego niskie spalanie podaje w wątpliwość sens dopłacania do diesla – na naszej pętli pomiarowej 1.5 TSI potrzebowało średnio tylko o 1 l/100 km więcej niż 2.0 TDI: 6,4 l/100 km.

Czterocylindrowa konstrukcja wykorzystuje każdą okazję do dezaktywacji dwóch cylindrów – robi to przeważnie przy stałej prędkości, niskim obciążeniu i nawet podczas jazdy miejskiej czy w trybie Sport, który co do zasady przyjemnie pobudza reakcję na gaz. Generalnie nie trzeba się szczególnie starać, żeby silnik aktywował oszczędnościowe triki. W mieście zużycie wynosi między 6,8 l w spokojnym ruchu do 9 l/100 km w korkach. Na autostradzie waha się między 6,9 a 7,1 l, a poza miastem silnik zadowala się 5,2-5,4 l/100 km. W obronie diesla musimy jednak powiedzieć, że jest on mniej wrażliwy na obciążenie i styl jazdy niż benzyniak.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – 9,5 zamiast 8,3 s 0-100 km/h

A dynamika? Subiektywnie Octavii 150 KM i 250 Nm w zupełności wystarczają, jednak do deklarowanego w katalogu przyspieszenia 0-100 km/h należy podejść z dystansem: zamiast 8,3 s w pomiarach udało nam się uzyskać w najlepszym razie 9,5 s. Test wykonywaliśmy przy przebiegu ok. 2500 km, z trakcją nie było problemów, może silnik jeszcze się nie dotarł? Elastyczność 1.5 TSI plasuje Octavię w dobrej średniej dla tej klasy mocy. Natomiast ponownie ponadprzeciętne i odporne na fading okazały się hamulce Škody: na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebowała 34,6 m i zachowała przy tym wzorową stabilność.

Nieco mniej pewnie Octavia zachowuje się w czasie pokonywania dziur i wyrw jezdni, gdy wybierze się jedno z miększych ustawień zawieszenia DCC (4150 zł): prowadzona na belce skrętnej tylna oś wprawia nadwozie w drgania i trochę hałasuje. Zawieszenie generalnie jest bardzo komfortowe, ale ma tendencję do bujania. Twardość amortyzacji można płynnie regulować suwakiem w menu trybu Individual. Układ kierowniczy też lepiej przestawić w mniej wspomagany tryb Sport, bowiem w domyślnym trochę za lekko pracuje. Poza tym do charakterystyki prowadzenia Octavii trudno się przyczepić.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dotykowa koncepcja obsługi się nie sprawdza

Nad wadami nowej koncepcji obsługi, która mocno absorbuje uwagę, bo jest skupiona na dotykowym ekranie, rozwodziliśmy się już w poprzednim teście. Tym razem Octavia dała nowe powody do narzekań: sterowanie klimatyzacją potrafiło odmówić posłuszeństwa. Z dolnej części monitora znikały ikony regulacji temperatury, menu ustawień zamieniało się w czarny ekran, pomagało tylko wyjęcie bezpiecznika.

Na szczęście w innych dziedzinach Škoda trzyma niezmiennie wysoki poziom: kabina jest nie tylko niezwykle przestronna i estetycznie wykończona, lecz także funkcjonalna dzięki opcjonalnym „patentom” Simply Clever. W Octavii nikomu nie zabraknie schowków, uchwytów, akcesoriów mocujących w bagażniku czy źródeł prądu. Suma tych elementów uprzyjemnia użytkowanie, a jeśli dodamy do tego ekran head-up czy fotele z wentylacją, to otrzymamy rodzinny wóz bliski doskonałości.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się podoba

  • Duże kabina i bagażnik z ogromem pomysłowych rozwiązań
  • Niskie spalanie
  • Ogólnie wysoki komfort jazdy
  • Dobre hamulce

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – to nam się nie podoba

  • Absorbująca uwagę i wadliwa koncepcja obsługi
  • Tendencja do bujania
  • Stuki na nierównościach
  • Przyspieszenie nie tak dobre, jak w katalogu

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasza opinia

Jeśli nie pokonujesz astronomicznych przebiegów, dopłacanie do diesla nie ma sensu. Poczekanie na dostępność DSG w 1.5 TSI – już prędzej. Ten silnik to w Octavii optimum. System obsługi wymaga jeszcze doszlifowania, natomiast w kwestii bujania – być może nie warto dopłacać do układu DCC.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wymiary

{ "uuid": "79b1d85e-c959-4033-ba98-bc9b68d0babe", "caption": "Skoda Octavia Combi wymiary", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDE7MDA_/d510cc5416c06ba09fd876264fc5ab47.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-08-21 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d510cc5416c06ba09fd876264fc5ab47", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 646, "width": 1309, "bytes": 514798 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/d510cc5416c06ba09fd876264fc5ab47.png", "caption": { "main": "Skoda Octavia Combi wymiary" }, "authors": [], "license": { "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Skoda Octavia Combi wymiary Foto: Auto Świat
Skoda Octavia Combi wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 9,5 s
0-130 km/h 15,1 s
60-100 km/h 7,9/9,7 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 10,1/12,1 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1437/443 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 34,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 34,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 63 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,4 l/100 km
Zasięg 700 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498
Moc maks. (KM/obr./min) 150/5000-6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 250/1500-3500
Skrzynia biegów man. 6b
Napęd przedni
0-100 km/h (s) 8,3
V maks. (km/h) 224
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 5,6-6,7
Emisja CO2 (g/km) 126-153
Pojemność bagażnika (l) 640-1700
Pojemność zbiornika paliwa (l) 45
Marka i model opon test. auta Goodyear Eagle Asymmetric 5
Rozmiar opon 225/45 R 18

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – wyposażenie

Wersja Style
7 airbagów S
Matrycowe reflektory LED S
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa S/3700 zł (pakiet)
Nawigacja S
CarPlay i Android Auto S
Kluczyk zbliżeniowy S
Elektrycznie ster. klapa bagażnika 1 zł (pakiet, cena promocyjna)
Podgrzewane fotele przód/tył S/3700 zł (pakiet)
Adaptacyjne amortyzatory 4150 zł
Lakier czerwony Velvet 4000 zł
Alufelgi 18-calowe S

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT – ceny i gwarancja

Cena podstawowa wersji 1.5 TSI 109 000 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 151 040 zł