Nowy Seat Leon – kompakt o sportowym usposobieniu
Parametr/wersja silnikowa | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.5 TSI | 1.5 eTSI |
Rodzaj silnika | t. benz. R3/12 | t. benz. R3/12 | t. benz. R4/16 | t. benz. R4/16 | t. benz. R4/16+elektr. (miękka hybryda) |
Moc | 90 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM | 150 KM |
Moment obrotowy | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 10,9 s | 9,4 s | 8,4 s | 8,4 s |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,4-5,7 l/100 km | 5,4-5,6 l/100 km | 5,4-5,8 l/100 km | 5,7-6,1 l/100 km | 5,8-6,2 l/100 km |
Cena hatchbacka(kombi droższe o 3600 zł) od | 69 700 zł | 77 300 zł | 81 300 zł | 85 100 zł | 108 500 zł |
Gwarancja: 5-letnia z limitem przebiegu do 150 000 km (w tym pierwsze 2 lata bez limitu km), 3-letnia gwarancja na powłokę lakierniczą i 12-letnia gwarancja na perforację nadwozia.
Nowy Leon został zaprojektowany i wyprodukowany w Barcelonie (Martorell). Podobnie jak poprzednik, jest zbudowany na płycie podłogowej MQB, ale nieco zmodyfikowanej (przydomek „Evo”). Jego 5-drzwiowa odmiana (dostępne też kombi) w stosunku do modelu 3. generacji jest o 86 mm dłuższa, o 16 mm węższa i o 3 mm niższa. Rozstaw osi wzrósł o 50 mm. Leon oferuje teraz wygodną przestrzeń dla czterech dorosłych pasażerów, choć jego bagażnik ma taką samą pojemność (380 l), jak w poprzedniku.
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Uwagę w nowym Leonie zwraca przede wszystkim cyfrowy kokpit, na który składają się: wirtualne zegary o przekątnej 10,25 cala (seryjne w FR i Xcellence), 10-calowy ekran multimediów (element opcjonalny, występujący z nawigacją; standardowy ekran w w FR i Xcellence ma 8,25 cala) oraz dżojstik, zastępujący klasyczny lewarek biegów. Na desce nowego Leona mniej jest też przycisków, poza dotykowymi, znajdującymi się z lewej strony kierownicy. Nie znajdziecie w nim ani analogowego pokrętła głośności radia, ani klasycznego panelu do obsługi klimatyzacji.
Obsługę wszystkich wymienionych elementów przeniesiono na ekran dotykowy. To oczywiście znak czasów (takie rozwiązania są też w Octavii i Golfie), ale ten brak dla niektórych użytkowników będzie oznaczał pewne problemy. Denerwuje zwłaszcza brak analogowego panelu sterowania klimatyzacją. Jej włączenie czy zmiana kierunku nawiewów wiąże się z wywołaniem odpowiedniego ekranu. Z kolei regulacja temperatury wymaga od kierowcy trafienia w wąską listwę, znajdującą się pod ekranem, przy jednoczesnym skupieniu wzroku na monitorze, na którym jest wyświetlana małymi cyframi wysokość temperatury.
Wyposażenie standardowe (bazowa wersja Reference): 6 airbagów, system unikania kolizji, asystent pasa ruchu, elektromechaniczny hamulec postojowy, asystent podjazdu i zatrzymania (Auto Hold), aut. hamulec pokolizyjny, system rozpoznawania zmęczenia, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, czujnik zmierzchu (automatyczne światła), system bezkluczykowego uruchamiania samochodu, blokada mechanizmu różnicowego: EDL z XDS, system multimedialny 8,25-calowy z kolorowym ekranem dotykowym, 2 x USB-C, usługi Seat Connect, przednie i tylne światła ecoLED, fotel kierowcy z regulacją wysokości, kierownica z tworzywa, relingi (tylko kombi), dwupoziomowa podłoga bagażnika (tylko kombi), 15-calowe felgi stalowe.
To nam się podoba: dobra dynamika i niskie spalanie wersji 1.5 eTSI, precyzyjny układ kierowniczy, przestronne wnętrze, nowoczesne multimedia, bogactwo systemów wspomagających.
To nam się nie podoba: nierówna podłoga po złożeniu oparć, nerwowe zachowanie tylnej osi na nierównościach, cyfrowa obsługa, nadwrażliwy Lane Assist.
Nowy Skoda Octavia – raczej poza segmentem kompaktów
Parametr/wersja silnikowa | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Rodzaj silnika | t. benz. R3/12 | t. benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Moc | 110 KM | 150 KM | 115 KM | 150 KM |
Moment obrotowy | 200 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 8,2 s | 10,3 s | 8,7 s |
Średnie spalanie wg WLTP | bd. | 5,6-6,7 l/100 km | 4,3-5,1 l/100 km | 4,6-5,4 l/100 km |
Cena liftbacka (kombi droższe o 4000 zł) od | 82 200 zł (wersja dostępna w późniejszym terminie) | 94 750 zł | 102 200 zł | 116 100 zł |
Gwarancja: 2-letnia bez limitu kilometrów, 3-letnia gwarancja na powłokę lakierniczą i 12-letnia gwarancja na perforację nadwozia.
Octavia nie jest już kompaktem, choć względem poprzedniczki niewiele urosła. Przy długości 4689 mm liftback jest o 19 mm, a kombi o 22 mm dłuższe niż model trzeciej generacji. Szerokość pojazdu zwiększyła się o 15 mm. Rozstaw osi pozostał bez zmian. Sylwetka Octavii nabrała elegancji i lekkości, wydaje się bardziej rozciągnięta. Kufer liftbacka (600 l) i kombi (640 l) to więcej niż oferuje wiele aut klasy średniej. Zwłaszcza w kombi jest pełen wygodnych rozwiązań, ułatwiających transport różnych bagaży i utrzymanie porządku.
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Kokpit Octavii jest świadectwem największej rewolucji, której doświadczyła Škoda. Wypędzono wszystkie pokrętła i większość przycisków – zostało tylko 8 klawiszy pod ekranem dotykowym, który teraz skupia niemal wszystkie funkcje. Taki minimalizm wygląda nowocześnie, ale rodzi wyzwania podczas obsługi, która potrafi odciągać uwagę od drogi
Rolka na oryginalnej dwuramiennej kierownicy pozwala wygodniej sterować głośnością. 9,2-calowy ekran dość płynnie reaguje i ma logiczną strukturę menu z ładną grafiką. Dobrze, że w dolnej części ekranu zawsze wyświetla się pole do regulacji temperatury i podgrzewania foteli, ale w pewnych sytuacjach (wyboista droga, jazda w mieście) próba szybkiego przestawienia czasem kończy się trafieniem w inne pole i np. zmianą stacji radiowej.
Wyposażenie standardowe (Active – dostępne z modelem 2021): 7 airbagów, system unikania kolizji, asystent pasa ruchu, elektromechaniczny hamulec postojowy, asystent podjazdu i zatrzymania (Auto Hold), aut. hamulec pokolizyjny, system rozpoznawania zmęczenia, klimatyzacja manualna, system bezkluczykowego uruchamiania samochodu, system multimedialny 8,25-calowy z kolorowym ekranem dotykowym, 2 x USB-C, funkcja SmarLink+t, reflektory główne LED Basic , fotel kierowcy z regulacją wysokości, kierownica skórzana, relingi (tylko kombi), 16-calowe felgi aluminiowe.
To nam się podoba: przestronne, wygodne i funkcjonalne wnętrze, komfortowe zawieszenie, niskie spalanie wersji 2.0 TDI, sprawne DSG, bardziej intrygujący wygląd niż w poprzedniej generacji.
To nam się nie podoba: obsługa kokpitu odciąga uwagę od prowadzenia, kombi powinno mieć wyższą ładowność, działanie asystentów kierowcy.
Nowy Volkswagen Golf – podobny do poprzednika
Parametr/wersja silnikowa | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.5 TSI | 1.5 eTSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Rodzaj silnika | t. benz. R3/12 | t. benz. R3/12 | t. benz. R4/16 | t. benz. R4/16 | t. benz. R4/16+elektr. (miękka hybryda) | t. diesel R4/16 | t. diesel R4/16 |
Moc | 90 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM | 150 KM | 115 KM | 150 KM |
Moment obrotowy | 175 Nm | 200 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 10,2 s | 9,2 s | 8,5 s | 8,5 s | 10,2 s | 8,8 s |
Średnie spalanie wg WLTP | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Cena od | 69 490 zł | 72 890 zł | 85 990 zł | 90 390 zł | 100 090 zł | 89 290 zł | 122 990 zł |
Gwarancja: 2-letnia bez limitu kilometrów, 3-letnia gwarancja na powłokę lakierniczą i 12-letnia gwarancja na perforację nadwozia.
Volkswagen Golf 8. generacji nie dość, że stylistycznie jest zbliżony do poprzednika, to w dodatku ma niezmienione wymiary zewnętrzne i rozstaw osi. Nadal jest produkowany na modułowej platformie MQB. Pod względem przestronności nie powinniście czuć zawodu. Podróżujący z przodu mają pełną swobodę ruchów w każdym kierunku. Ci z tyłu też nie powinni narzekać na brak przestrzeni, zarówno na nogi, jak i nad głową. O ich komfort dba wygodna kanapa z podłokietnikiem i trzecia strefa klimatyzacji (dostępna w wyższych wersjach seryjnie lub za dopłatą). Pojemność bagażnika także nie uległa zmianie, co oznacza, że do dyspozycji mamy standardowo 381 l (tyle samo co Leon) – wynik jak na dzisiejsze czasy tylko przeciętny.
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
O ile stylistykę nadwozia nowego Golfa trudno nazwać przełomową, o tyle projekt deski rozdzielczej i sposób jej obsługi już tak. Konserwatywni klienci nie kupią już Golfa z klasycznymi pokrętłami, guzikami, a nawet zegarami. Teraz ma być cyfrowo. Już w najtańszej wersji dostępne są wirtualne zegary (bez możliwości personalizacji) i 8,25-calowy ekran multimediów. Active Info Display z możliwością zmiany projekcji występuje od drugiej wersji Life i ma imponujące możliwości.
Nie zawodzą pod względem wachlarza usług także multimedia (seryjne podłączenie do sieci We Connect), choć brak analogowych przycisków i interfejs użytkownika na początku testu stanowiły dla nas nie lada wyzwanie. Mamy wrażenie, ze pogoń za cyfryzacją w nowym Golfie przyćmiła wręcz wzorową dotychczas ergonomię tego modelu.
Wyposażenie standardowe (bazowa wersja Golf): 6 airbagów, system unikania kolizji, asystent pasa ruchu, elektromechaniczny hamulec postojowy, asystent podjazdu i zatrzymania (Auto Hold), aut. hamulec pokolizyjny, system rozpoznawania zmęczenia, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, wirtualne zegary Basic, czujnik zmierzchu (automatyczne światła), system bezkluczykowego uruchamiania samochodu, blokada mechanizmu różnicowego XDS, system multimedialny 8,25-calowy z kolorowym ekranem dotykowym, 2 x USB-C, usługi We Connect Plus, reflektory LED Basic, tylne światłą LED, fotel kierowcy z regulacją wysokości, kierownica z tworzywa, 15-calowe felgi stalowe.
To nam się podoba: przestronność, prowadzenie, komfort, wyciszenie wnętrza, dynamika i spalanie wersji 1.5 eTSI, szerokie funkcje multimediów i systemów bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: mało intuicyjna obsługa multimediów, 2 lata gwarancji, niewielki bagażnik, cena modelu 1.5 eTSI.
Seat Leon, Skoda Octavia, Volkswagen Golf – podsumowanie
Parametr/Model | Seat Leon 4. generacji | Skoda Octavia 4. generacji | Volkswagen Golf 8. generacji |
Segment | kompakt | kompakt-klasa średnia | kompakt |
Dostępne nadwozia | hatchback, kombi | liftback, kombi | hatchback, kombi (premiera w latem 2020 r.) |
Wymiary: dł./szer./wys. | htb. 4368/1799/1566, kb.: 4642/1799/1448 mm, rozstaw osi 2684 mm | liftb.: 4689/1829/1470, kb.: 4689/1829/1468 mm, rozstaw osi 2686 mm | hatchback: 4284/1789/1491 mm, rozstaw osi 2619 mm |
Pojemność bagażnika | htb.: 380 l, kb.: 617 l | liftb.: 600 l, kb.: 640-1700 l | htb.: 381-1237 l |
Budowa zawieszenia przednie/tylne | kolumny resorujące/belka skrętna | kolumny resorujące/belka skrętna (do mocy 150 KM włącznie), oś wielowahaczowa (powyżej 150 KM) | kolumny resorujące/belka skrętna (do mocy 130 KM włącznie), oś wielowahaczowa (150 KM i więcej) |
Bazowy silnik | 1.0 TSI/90 KM man. 5 | 1.0 TSI/110 KM man. 6 – dostępny w późniejszym terminie; (obecnie: 1.5 TSI/150 KM man. 6) | 1.0 TSI/90 KM man. 5 |
Cena podstawowej wersji | Reference: 69 700 zł | Active: 1.0 TSI: 82 200 zł; (Ambition: 1.5 TSI: 94 750 zł) | Golf: 69 490 zł |
Poziom wyposażenia bazowej wersji | Reference: 6 airbagów, aut. klimatyzacja 1-strefowa, unikanie kolizji, asystent pasa ruchu, felgi stalowe 15 cali, kierownica z tworzywa. | Active: 7 airbagów, klimatyzacja man., unikanie kolizji, asystent pasa ruchu, felgi aluminiowe 16 cali, kierownica skórzana. | Golf: 6 airbagów, aut. klimatyzacja 1-strefowa, unikanie kolizji, asystent pasa ruchu, felgi stalowe 15 cali, kierownica z tworzywa. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat lub 150 tys. km (pierwsze 2 lata bez limitu km) | 2 lata/bez ograniczeń przebiegu | 2 lata/bez ograniczeń przebiegu |
Wszystkie trzy nowości z grupy Volkswagena mają wiele wspólnych cech, choć jedna z nich wyróżnia się znacznie. To Octavia, która wymiarami zewnętrznymi, ilością miejsca dla pasażerów i na bagaż pokonuje nie tylko koncernowych braci, ale także pozostałe kompakty w klasie. Dlatego zrozumiałym jest jej wyższa o ponad 12 tys. zł cena podstawowej wersji. Skoda ma mocniejszą podstawową jednostkę (110 KM, pozostali oferują 90 KM), ale w jej bazowym wyposażeniu nie ma automatycznej klimatyzacji (w standardzie manualna). Ciekawie prezentuje się Leon, który w nowej (4. generacji) ma większy rozstaw osi – niemal identyczny jak Octavia, tym samym oferuje dla pasażerów tylnej kanapy więcej miejsca. Szkoda jednak, że jego bagażnik nadal ma pojemność jak w poprzedniku (380 l). Także na tle nowoczesnych hatchbacków nie imponuje wcale przestrzeń bagażowa w Golfie (381 l). Model ten, na tle koncernowych braci ma najmniejszy rozstaw osi, ale dysponuje ilością miejsca podobną jak Leon. Kompakt Volkswagena ma względem koncernowych braci bogatsze wyposażenie (w standardzie wirtualne zegary), lepsze zawieszenie tylnej osi (przy słabszych wersjach silnikowych) oraz można go nabyć (podobnie jak Octavię) także z silnikami wysokoprężnymi. Pod względem prowadzenia wszystkie trzy modele reprezentują wysoki poziom, w dziedzinie komfortu prym wiedzie jednak Golf.
Nowe Audi A3 – kompakt klasy premium
Wielki nieobecny w tym zestawieniu to czwarty kompakt z grupy Volkswagena. Audi A3 zadebiutuje na krajowym rynku latem bieżącego roku. Dostępne będzie w wersji hatchback (Sportback) oraz sedan (Limousine). Pod względem długości A3 sedan jest zbliżone do Skody Rapid (A3 mierzy 449,5 cm długości), rozstaw osi pokrewny m.in. z Golfem. Platforma nowego A3 (podobnie jak w pozostałych prezentowanych modelach nazywa się MQB evo. To ewolucja wcześniejszej platformy, co znaczy, że tak całkiem nowe to Audi nie jest. Widać to zwłaszcza w wymiarach i rozstawie osi, które różnią się od aktualnego modelu o milimetry. Pod maską na początek nieco ograniczony wybór - nowe A3 Sportback startuje z silnikiem TFSi (150 KM) oraz dwoma dieslami TDI (116 i 150 KM). Ceny od 109 900 zł.