Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Oldtimer

Oldtimer

Czy Mercedes Adenauer rzeczywiście był najlepszy?
Oldtimer

Czy Mercedes Adenauer rzeczywiście był najlepszy?

Polski Fiat 132p - dla towarzyszy i prywaciarzy
Oldtimer

Polski Fiat 132p - dla towarzyszy i prywaciarzy

Ten samochód mógł zmienić przyszłość Volvo. Dlaczego nie trafił do produkcji?
Oldtimer

Ten samochód mógł zmienić przyszłość Volvo. Dlaczego nie trafił do produkcji?

To byłoby najmocniejsze, najszybsze i prawdopodobnie najładniejsze szwedzkie auto w tamtym okresie – Volvo coupé o oznaczeniu fabrycznym P172. Dlaczego tak dobrze zapowiadający się samochód nie trafił jednak do produkcji? Oto niezwykła historia nieznanego koncepcyjnego auta Volvo,

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi
Oldtimer

Kupno aut w PRL-u - aby kupić nowy samochód, trzeba było mieć pieniądze, znajomości, cierpliwość, szczęście albo zasługi

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej samochód był dobrem luksusowym, którego chęć posiadania można porównać wyłącznie z chęcią zdobycia własnego mieszkania w zrujnowanym przez wojnę kraju. Auto stało się też swoistym narzędziem w rękach władz, które bardzo umiejętnie z tego instrumentu korzystały.

Ford Caprii II - klasyk, który tworzył historię
Oldtimer

Ford Caprii II - klasyk, który tworzył historię

Ford Capri — jego nazwa obiecuje słońce Południa, wspaniałe podróże i tkliwe wspomnienia. Wsiąść i pojechać w dal? To żaden problem.

Drzemiący kolos, czyli niewykorzystany potencjał Fabryki Samochodów w Lublinie
Oldtimer

Drzemiący kolos, czyli niewykorzystany potencjał Fabryki Samochodów w Lublinie

Fabrykę Samochodów w Lublinie zaliczano do największych zakładów motoryzacyjnych w socjalistycznej Polsce, a gdyby dokładniej przeanalizować jej moce produkcyjne, to byłby to chyba największy zakład.

Historia polskiej motoryzacji - gwiazdy ze Starachowic
Oldtimer

Historia polskiej motoryzacji - gwiazdy ze Starachowic

Gdy dyskutuje się o krajowych konstrukcjach aut osobowych, zdania co do ich trafności są zazwyczaj podzielone – nie da się ukryć, że najpopularniejsze modele samochodów były licencyjne. W przypadku Stara można mówić wyłącznie o konstrukcjach polskich inżynierów. Niestety, mimo to marka nie przetrwała i dziś należy już tylko do historii.

Jelcz, który był Starem, czyli historia najpopularniejszego pojazdu pożarniczego w PRL
Oldtimer

Jelcz, który był Starem, czyli historia najpopularniejszego pojazdu pożarniczego w PRL

Dzięki napędowi na obie osie i więcej niż przyzwoitemu wyposażeniu pożarniczemu Jelcz 005 był w latach 70. pojazdem nowoczesnym i wszechstronnym. Na zbudowany na podwoziu Stara 244 samochód polscy strażacy czekali od dawna, a w niektórych jednostkach OSP można go spotkać do dziś. Ostatnio wiele egzemplarzy trafiło także jako pomoc do walczącej z rosyjskim najeźdźcą Ukrainy.

Chwila prawdy dla Mercedesa. Porównujemy klasyczne sedany
Oldtimer

Chwila prawdy dla Mercedesa. Porównujemy klasyczne sedany

Na początku lat 70. presja na Mercedesa stale rosła – wiele firm wystawiło swoich przedstawicieli do walki w klasie średniej wyższej. Czy firma ze Stuttgartu miała się czego bać? Jak ówcześni konkurenci sprawują się dziś? Sprawdziliśmy jak po latach Mercedes W115 wypada w porównaniu z BMW E12, Audi 100, Oplem Rekordem D i Peugeotem 504 GL.

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty
Oldtimer

W PRL-u marzył o nich każdy. Auta z Zachodu, przy których bladły Polonezy, Warszawy i duże Fiaty

W PRL wszystko z szeroko pojętego Zachodu było marzeniem. Miałeś prospekt Toyoty – byłeś królem liceum. Miałeś Toyotę – byłeś królem życia. Auta, którymi na Zachodzie jeździły miliony ludzi, w Polsce trafiały jedynie do najzamożniejszych. Oto dziewięć z nich.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jeden samochód na tysiąc mieszkańców. Motoryzacja w Polsce w latach 30.
Oldtimer

Jeden samochód na tysiąc mieszkańców. Motoryzacja w Polsce w latach 30.

Samochody na ulicach tylko w większych miastach, w mniejszych miejscowościach pojawienie się automobilu wywoływało sensację. Taki był obraz polskiej motoryzacji w okresie międzywojennym.

Ustanowiła rekord, który pobił dopiero Polski Fiat
Oldtimer

Ustanowiła rekord, który pobił dopiero Polski Fiat

Simca Aronde, podobnie jak Fiat 125p, udowadniała swoje możliwości, bijąc rekordy. Ale w historii motoryzacji samochód zapisał się także jako udany model, którym komfortowo mogła podróżować cała rodzina. W Polsce od 1958 r. poprzez talony i przydziały Simki trafiały głównie do "zasłużonych" przedstawicieli ludu pracującego.

Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem
Oldtimer

Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem

Na oldtimerowej mapie Polski przybył ważny punkt – prywatne Muzeum Motoryzacyjne w Lublinie. Jego twórcą jest miejscowy kolekcjoner Jarosław Janowski. Nowe muzeum – pierwsze na Lubelszczyźnie – usytuowane jest na obrzeżach miasta, przy ul. Kasprowicza 32.

Czy współczesny kierowca dałby radę obsłużyć auto z lat 30.? Wspólny element to klakson w kierownicy
Oldtimer

Czy współczesny kierowca dałby radę obsłużyć auto z lat 30.? Wspólny element to klakson w kierownicy

Czy współczesny kierowca potrafiłby prowadzić auto z lat 30., a więc mające ok. 90 lat? I odwrotna sytuacja – czy szofer z lat 30. poradziłby sobie z autem współczesnym? Sprawdzamy to na przykładzie dwóch modeli Mercedesa: 230 z 1937 r. oraz naszpikowanej elektroniką najnowszej Klasy E, która dopiero wchodzi do eksploatacji.

Miała być konkurentem Rolls-Royce’a. Dziś jest symbolem czechosłowackiego patriotyzmu
Oldtimer

Miała być konkurentem Rolls-Royce’a. Dziś jest symbolem czechosłowackiego patriotyzmu

Skoda 860 to najbardziej luksusowy model, jaki został zbudowany przez czeskiego producenta. Auto produkowano w latach 1929-32, powstało zaledwie 49 szt., a do naszych czasów zachował się jeden egzemplarz.

Jak Chiny stały się krajem samochodu?
Oldtimer

Jak Chiny stały się krajem samochodu?

W USA, Japonii i Niemczech razem wziętych nie produkuje się dziś tylu aut, co w Chinach. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku nie wytwarzano tam samochodów w ogóle, a do 1985 roku seryjnie powstawały tylko dwa modele.

26 klasycznych Ferrari na aukcji. Aż 12 pochodzi z tajemniczej kolekcji
Oldtimer

26 klasycznych Ferrari na aukcji. Aż 12 pochodzi z tajemniczej kolekcji

Ferraristi na całym świecie od kilku tygodni żyją w dużym podnieceniu, liczą pieniądze, wyciągają zaskórniaki i pytają swoje banki o możliwość uzyskania szybkiego kredytu. A wszystko to z powodu zapowiedzi domu aukcyjnego RM Sotheby's o aukcji ponad 50 zabytkowych aut, w tym 26 klasycznych Ferrari. Odbędzie się ona 20 maja w Villi Erba nad Jeziorem Como we Włoszech.

Cała prawda o zużyciu paliwa. Sprawdzamy klasyczne modele
Oldtimer

Cała prawda o zużyciu paliwa. Sprawdzamy klasyczne modele

Zużycie paliwa w starych samochodach – temat do nigdy niekończących się dyskusji. Mitom i obiegowym opiniom kładziemy kres, sprawdzając w praktyce, jak m.in. spragniony jest Jaguar i czy krążownik szos zmieści się w 20 l/100 km.

9 aut, o które nikt nie prosił...
Oldtimer

9 aut, o które nikt nie prosił...

Producent powinien w zasadzie zastanowić się, do kogo chce skierować swoje auto, ale obowiązku nie ma. Dlatego też towarzyszy nam wrażenie, że niektóre samochody powstają bardziej dla pozaziemskich istot niż dla ludzi.

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów
Oldtimer

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów

W 2022 roku mija 51 lat od momentu zawarcia umowy licencyjnej z włoskim Fiatem na produkcję małolitrażowego samochodu w Polsce. Dokument podpisano 29 października 1971 r., a już 28 grudnia tego samego roku minister przemysłu maszynowego wydał stosowne zarządzenie o przystąpieniu do budowy fabryki. Na jego mocy z dniem 1 stycznia 1972 r. utworzono wielozakładowe przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Fabryka Samochodów Małolitrażowych".

Pływające samochody - Dutton Surf, GAZ-46, Amphicar XL, Beijing Jeep i RMZ Amphi-Ranger
Oldtimer

Pływające samochody - Dutton Surf, GAZ-46, Amphicar XL, Beijing Jeep i RMZ Amphi-Ranger

Jakie to uczucie wjechać autem klasycznym do rzeki? Wybraliśmy się w podróż po Amsterdamie w towarzystwie pięciu miłośników amfibii.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Star 200 - klasyk, który tworzył historię
Oldtimer

Star 200 - klasyk, który tworzył historię

Mój stary Star w pogodę gna i w deszcz jest tego wart, by o nim śpiewać też – tak przed laty śpiewał Janusz Rewiński. Co prawda, w piosence chodziło o przodka naszego głównego bohatera – Stara 25 – ale i "dwusetce" należy się tytuł gwiazdy polskiego transportu. W pełni zasłużony!

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.