Auto Świat Klasyki Oldtimer Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski

W 2022 roku mija 51 lat od momentu zawarcia umowy licencyjnej z włoskim Fiatem na produkcję małolitrażowego samochodu w Polsce. Dokument podpisano 29 października 1971 r., a już 28 grudnia tego samego roku minister przemysłu maszynowego wydał stosowne zarządzenie o przystąpieniu do budowy fabryki. Na jego mocy z dniem 1 stycznia 1972 r. utworzono wielozakładowe przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Fabryka Samochodów Małolitrażowych".

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów
Zobacz galerię (21)
Auto Świat
Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów
  • Bezpośrednią poprzedniczką Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego
  • Umowę licencyjną z Fiatem bardzo szybko realizowano. Budowano fabrykę, ale ciekawość zainteresowanych w kwestii nowego auta nadal nie była zaspokojona
  • Polski Fiat 126p był stale modernizowany, ale – przynajmniej w początkowym okresie produkcji – w niezbyt dużym zakresie
  • Więcej takich historii znajdziecie na stronie główniej Onet.pl

Utworzenie dużego przedsiębiorstwa, a nade wszystko podpisanie umowy licencyjnej z Fiatem, było naprawdę dużym osiągnięciem. Władysław Gomułka, rządzący partią, a więc właściwie należałoby napisać: "całą Polską", nie był zwolennikiem motoryzowania społeczeństwa za pomocą ogólnie dostępnego, popularnego samochodu. Przystawał na jednoślady i w związku z tym mieliśmy całkiem dobrze rozwinięty przemysł wytwarzający takie pojazdy. Z trudem zgodził się więc na licencję, na podstawie której wytwarzano Polskie Fiaty 125p w warszawskiej FSO, zatem licencja na samochód dla Kowalskiego? Tego było już dla Gomułki za wiele.

Autor Zdzisław Podbielski
Zdzisław Podbielski