Auto Świat > Klasyki > Oldtimer > Jelcz, który był Starem, czyli historia najpopularniejszego pojazdu pożarniczego w PRL

Jelcz, który był Starem, czyli historia najpopularniejszego pojazdu pożarniczego w PRL

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Dzięki napędowi na obie osie i więcej niż przyzwoitemu wyposażeniu pożarniczemu Jelcz 005 był w latach 70. pojazdem nowoczesnym i wszechstronnym. Na zbudowany na podwoziu Stara 244 samochód polscy strażacy czekali od dawna, a w niektórych jednostkach OSP można go spotkać do dziś. Ostatnio wiele egzemplarzy trafiło także jako pomoc do walczącej z rosyjskim najeźdźcą Ukrainy.

Jelcz 005/Star 244Źródło: Auto Świat

Dlaczego o widocznej na zdjęciach ciężarówce piszemy Jelcz? Niczym strażacy wezwani do pożaru szybko wyjaśniamy: decyzją władz państwowych produkcją zabudów do samochodów gaśniczych już od końca lat 50. zajmowały się w Polsce wyłącznie Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Pojazdy powstawały zarówno na podwoziach ciężarówek Stara, jak i większych Jelczy, ale ze względu na znaczący zakres prac związanych z powstaniem specjalistycznej zabudowy przyjęto, że niezależnie od zastosowanego podwozia za ostatecznego producenta aut należy uznać Jelcza – taką oficjalną nazwę otrzymywały więc opuszczające fabrykę koło Oławy wozy bojowe straży pożarnej.