Auto Świat Klasyki Oldtimer Ustanowiła rekord, który pobił dopiero Polski Fiat

Ustanowiła rekord, który pobił dopiero Polski Fiat

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Radek Brzozowski
Radek Brzozowski

Simca Aronde, podobnie jak Fiat 125p, udowadniała swoje możliwości, bijąc rekordy. Ale w historii motoryzacji samochód zapisał się także jako udany model, którym komfortowo mogła podróżować cała rodzina. W Polsce od 1958 r. poprzez talony i przydziały Simki trafiały głównie do "zasłużonych" przedstawicieli ludu pracującego.

Simca Aronde 90A
Zobacz galerię (22)
Auto Świat
Simca Aronde 90A

Francja, lata 20. XX wieku. Urodzony w Turynie młody Henri-Teodore Pigozzi swoją biznesową karierę zaczął od skupowania złomu i wysyłania go do Włoch. Nieco później zajął się sprzedażą we Francji Fiatów. Niestety, kryzys z 1929 r. sprawił, że europejskie państwa zaczęły chronić swoje osłabione narodowe firmy i na towary przemysłowe z zagranicy, w tym samochody, nakładać wysokie cła. Aby je ominąć już w połowie lat 30. Pigozziemu udaje się uruchomić montownię włoskich aut na rynek francuski – dzięki temu sprzedawane we Francji samochody mogą być sporo tańsze i bardziej konkurencyjne. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że za Pigozzim tak naprawdę stał Fiat. Tak powstała marka SIMCA (Société Industrielle de Mécanique et Carosserie Automobile) – przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją licencyjnych mechanicznych i karoseryjnych części samochodowych, z których powstawały gotowe pojazdy. Początkowo nazywały się one Simca-Fiat, a od 1938 r. po prostu Simca.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Radek Brzozowski
Radek Brzozowski
Powiązane tematy: