Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki Oldtimer

Oldtimer

Klasyki z lat 70. - urocze kompakty
Oldtimer

Klasyki z lat 70. - urocze kompakty

Prawie 130-letni automobil przeszedł niemiecki przegląd. Ma świeczki zamiast lamp
Oldtimer

Prawie 130-letni automobil przeszedł niemiecki przegląd. Ma świeczki zamiast lamp

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
100 lat temu, elektryki przegrały z autami na benzynę
Oldtimer

100 lat temu, elektryki przegrały z autami na benzynę

W pierwszych latach XX wieku w USA ok. 40 proc. pojazdów drogowych napędzanych było parą, niemal tyle samo miało napęd elektryczny, natomiast samochody benzynowe miały tylko nieco ponad 20 proc. udziału w rynku. Jak to się stało, że już 15 lat później proporcje zmieniły się zdecydowanie na korzyść samochodów benzynowych, a po kolejnych 20 latach samochody na prąd były już tylko historyczną ciekawostką, w której przyszłość wierzyła jedynie garstka entuzjastów?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?
Oldtimer

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Przez siedem lat Malucha produkowano jednocześnie w Italii i na licencji w Polsce. Czy "licencyjny" oznaczał "gorszy"? Czy Polskiego Fiata 126p w ogóle z zewnątrz da się odróżnić od włoskiego 126?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Widziałem Porsche – skrzyżowanie Jeepa z amfibią z… fabryki samolotów w Pasadenie
Oldtimer

Widziałem Porsche – skrzyżowanie Jeepa z amfibią z… fabryki samolotów w Pasadenie

Co ma wspólnego Jeep, amfibia, fabryka samolotów i armia USA? Okazuje się, że bardzo wiele. To ciekawa historia jedynego takiego egzemplarza na świecie.

Volkswagen T1 na gąsienicach. Jedyny taki egzemplarz na świecie
Oldtimer

Volkswagen T1 na gąsienicach. Jedyny taki egzemplarz na świecie

Odrestaurowany, pomalowany na jaskrawo pomarańczowy kolor, w pełni sprawny. Jedyny na świecie egzemplarz Volkswagena T1 na gąsienicach był jednym z eksponatów wystawianych podczas targów Techno Classica w Essen.

Widziałem ostatni egzemplarz Mercedesa 600 – auta dla najbogatszych ludzi na świecie
Oldtimer

Widziałem ostatni egzemplarz Mercedesa 600 – auta dla najbogatszych ludzi na świecie

Ostatni wyprodukowany egzemplarz superluksusowego Mercedesa 600 (W 100) wygląda, jakby przed chwilą wyjechał z fabryki lub z salonu. Ma lakier w nienagannym stanie, chromy połyskują odbitym światłem reflektorów, na długiej masce położono ogromny bukiet kwiatów. Aż trudno uwierzyć, że auto ma już 42 lata. Wystawiono je na podczas największych na świecie targów oldtimerowych Techno Classica w Essen. Auto pochodzi ze zbiorów muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL
Oldtimer

Auta marzeń z NRD. Te samochody rozpalały wyobraźnię w czasach PRL

Wartburg, który 60 lat temu kosztował w PRL więcej niż dziś w Polsce 455-konna wersja Volvo XC90? A może BMW produkowane w NRD? Lub centralnosilnikowe coupe z podnoszonymi drzwiami? Oto największe rarytasy motoryzacji NRD.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Widziałem najstarszego Volkswagena Passata na świecie. To egzemplarz nr 2
Oldtimer

Widziałem najstarszego Volkswagena Passata na świecie. To egzemplarz nr 2

Czy Volkswagen Passat może wywołać wielkie emocje? Chyba takie jak... grzybobranie. Chyba że jest to dostojny jubilat, który 14 maja skończy 50 lat, na dodatek ma numer fabryczny 2 i jest najstarszym zachowanym Passatem na świecie.

Historia polskiej motoryzacji - Jelcz, czyli zróżnicowany profil produkcji
Oldtimer

Historia polskiej motoryzacji - Jelcz, czyli zróżnicowany profil produkcji

Przez blisko 60 lat w Jelczu powstało ponad ćwierć miliona ciężarówek i autobusów. W 1995 roku fabrykę przejęła firma Sobiesław Zasada Centrum SA, ale nic dobrego z tego nie wyszło. Dziś powstają tam pojazdy dla wojska, a z dawnej świetności pozostało niewiele...

Mercedes, o którym nie wiedział… Mercedes
Oldtimer

Mercedes, o którym nie wiedział… Mercedes

Ośmiocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 6,3 litra i mocy 375 KM, podnoszone do góry drzwi: CW 311 to dzieło tunera Rainera Buchmanna, które powstało w 1978 roku. Auto było idealnym wręcz następcą dla legendarnego Gullwinga – 300 SL. Co poszło nie tak?

Żuk kontra Volkswagen T2, Barkas B 1000 i Skoda 1203 - który klasyczny dostawczak jest lepszy?
Oldtimer

Żuk kontra Volkswagen T2, Barkas B 1000 i Skoda 1203 - który klasyczny dostawczak jest lepszy?

Czy VW Bullik jest wyznacznikiem udanego auta dostawczego? Nasi koledzy z „Auto Bilda Klassika” postanowili porównać go z pojazdami z dawnego bloku wschodniego. Ich spostrzeżenia co do aut zza żelaznej kurtyny są ciekawe i... świeże, bo nieobarczone bagażem nostalgicznych wspomnień.

Klasyki, które skradły serca fanów motoryzacji
Oldtimer

Klasyki, które skradły serca fanów motoryzacji

Jak to się dzieje, że wśród aut klasycznych jest spora grupa aut, które wszyscy lubią, choć trudno znaleźć w nich jakieś cechy wspólne? Przedstawiamy siedem samochodów, które miłośnicy oldtimerów chcieliby mieć w swoich garażach – najchętniej wszystkie razem!

Mikrus MR-300 – samochód, który nie wytrzymał konkurencji z polityką
Oldtimer

Mikrus MR-300 – samochód, który nie wytrzymał konkurencji z polityką

Biorąc pod uwagę niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy i problemy, które pojawiały się przy ich eksploatacji, należałoby zadać pytanie: po co ten Mikrus właściwie powstał? I choć wydaje się, że odpowiedź na to pytanie jest prosta, w gruncie rzeczy wcale tak nie jest...

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Opel Kapitan kontra Gaz Wołga M21 - klasyki z obu stron żelaznej kurtyny
Oldtimer

Opel Kapitan kontra Gaz Wołga M21 - klasyki z obu stron żelaznej kurtyny

W latach 50. po zachodniej stronie żelaznej kurtyny człowiek w Oplu Kapitänie budził zazdrość, ale i podziw. W Związku Radzieckim na widok czarnej Wołgi ludzie rzadko się uśmiechali...

Legendarny Mercedes "Pagoda" kończy 60 lat. Dziś jest cenionym klasykiem
Oldtimer

Legendarny Mercedes "Pagoda" kończy 60 lat. Dziś jest cenionym klasykiem

Pierwsza prezentacja nowego modelu Mercedesa z serii SL, oznaczonego symbolem W 113 odbyła się 12 marca 1963 r. w Chateau des Eaux Vives w Genewie. Był to pokaz dla dziennikarzy. Właśnie wtedy żurnaliści nadali nowemu modelowi przydomek "Pagoda", a to za sprawą wklęsłego twardego dachu, co przypominało nieco dachy buddyjskich świątyń.

Wielkie marki motoryzacyjne, których już nie ma – De Dion-Bouton, Isotta Fraschini, Hino
Oldtimer

Wielkie marki motoryzacyjne, których już nie ma – De Dion-Bouton, Isotta Fraschini, Hino

W historii motoryzacji występowało około 4,5 tys. firm produkujących samochody pod swoimi markami. Często jednak trudności finansowe oraz techniczne powodowały, że istniały krótko. W naszym cyklu — "Wielkie marki motoryzacyjne, których nie ma", prezentujemy tylko ta, które istniały ponad 10 lat. Jest to bowiem okres pozwalający na zaznaczenie swojej obecności w branży motoryzacyjnej. Marki te przyczyniły się do rozwoju konstrukcji samochodu lub do zmotoryzowania lokalnych, a nawet światowych społeczeństw.

Klasyki na zamarzniętym jeziorze. Byliśmy na The I.C.E. w St. Moritz
Oldtimer

Klasyki na zamarzniętym jeziorze. Byliśmy na The I.C.E. w St. Moritz

Zabytkowe samochody na śniegu i na lodzie to bardzo rzadki widok. Zimą klasyki odpoczywają w garażach, czekając na dobrą pogodę. Ale nie w Szwajcarii!

Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu
Oldtimer

Mercedes 600 był limuzyną papieży, królów, prezydentów i cesarzy. 60 lat modelu

"Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu" – tak przedstawiano ten model podczas premiery we wrześniu 1963 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Prestiż był duży, ale i sam pojazd był ogromny – w wersji "krótkiej" miał 5,45 m długości, a w długiej (Pullman) - aż 6,24 metra!

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu
Oldtimer

Kiedyś szofer nie miał łatwo. Tak wyglądała wiosenna toaleta samochodu

Teraz kierowcy to mają dobrze! Nawet nie zdają sobie sprawy, ile czynności obsługowych musiał wykonać szofer kilkadziesiąt lat temu, zanim wyruszył w trasę lub wyjechał z garażu po zimowej przerwie.

Wyścigowy transporter Mercedesa z 1955 r. Skasowany i odbudowany
Oldtimer

Wyścigowy transporter Mercedesa z 1955 r. Skasowany i odbudowany

Oto ciekawa historia o tym, jak w latach 50. Mercedes... strzelił sobie w stopę, ale później próbował naprawić błąd.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.