Kultowy amerykański sportowiec powstaje już od 1953 roku. Wprawdzie ciągle wprowadzano zmiany w budowie pojazdu i wciąż mieliśmy do czynienia z kolejnymi generacjami auta, ale nadal była to Corvette i debiut każdej generacji wzbudzał ogromne zainteresowanie kierowców. Nie inaczej było w 1968 roku, gdy do sprzedaży trafiła odmiana C3.
Przedstawiony egzemplarz pochodzi z 1978 roku, a pod jego maską pracuje 8-cylindrowa, widlasta jednostka o mocy 195 KM. Trzeba przyznać, że to niewiele jak na sportowy wóz. Jednak winę za obniżenie liczby koni mechanicznych ponosiły kryzys ekonomiczny i konieczność ograniczenia spalania, które w przypadku tego modelu dochodzi do 20 l/100 km podczas jazdy w mieście.
Skoro już o jeździe mowa, to przyznajemy, że możemy się o niej wyrażać w samych superlatywach. Może i moc nie zachwyca, ale 380 Nm zapewnia świetne przyspieszenie i elastyczność w pełnym zakresie obrotów. Kierowcy o dynamicznym usposobieniu muszą szukać długich prostych, bo Corvette kompletnie nie nadaje się do szybkiej jazdy na zakrętach. Do dynamicznego podróżowania zniechęcają także hamulce. Po kilku naciśnięciach pedału przestają działać. Prowadzenie i skuteczność hamowania będą lepsze po przeróbkach tych elementów.
Poszukując Corvette wśród ogłoszeń w internecie, musimy pamiętać, że nie wszystkie samochody będzie można obejrzeć na miejscu. Wiele ofert dotyczy pojazdów, które są wystawione na licytacjach w Ameryce i można je kupić na podstawie zdjęć. W
ygląd pojazdu z zewnątrz nie jest do końca miarodajny, bo nadwozie wykonano z laminatu i nie może być na nim śladów rdzy. Jednak brunatnego nalotu można się spodziewać po rozebraniu pojazdu na tylnej części ramy.
Corvette nie trapi nadmierna usterkowość, ale są elementy, na które trzeba zwrócić uwagę. W przypadku jednostki napędowej dotyczy to przede wszystkim gaźnika. Jeżeli ten element był regulowany, to można się spodziewać, że zostało to wykonane nieprawidłowo. Objawem złego działania gaźnika może być nierównomierna praca jednostki napędowej.
Nawet regenerowany gaźnik może wymagać ponownego serwisowania. Tu pojawia się kolejny problem – poprawne wyregulowanie wymaga odpowiedniego fachowca, a o takiego w Polsce nie będzie łatwo. Znawcy silników Corvette potrzeba również przy ustawianiu zapłonu. Jeżeli robi się to według fabrycznych danych, to można się spodziewać słabszych osiągów, bo producent brał pod uwagę zmniejszenie zużycia paliwa. Zwiększenie mocy do około 250 KM możliwe jest po zmianie gaźnika, kolektorów ssącego i wydechowego oraz zastosowaniu innych: wałka rozrządu oraz aparatu zapłonowego, świec i przewodów zapłonowych.
W egzemplarzach Corvette warto zwrócić uwagę na układ kierowniczy. Jego elementy znajdują się blisko wydechu i zdarza się, że układ jest suchy. Z racji budowy remont tego podzespołu okazuje się skomplikowany. W autach z klimatyzacją trzeba czasem wymienić kompresor.
Dostępność większości części nie stanowi problemu, ale trzeba się liczyć z tym, że nowe elementy, które kupimy od ręki w kraju, będą drogie. Przykład: poszukiwany przez właścicieli Corvett przełącznik wycieraczek. Jego brak sprawia, że trzeba za niego wydać nawet 250 dolarów. Jeżeli ktoś chce zaoszczędzić i ma czas, to warto poszukać części na amerykańskich aukcjach i po zgromadzeniu wszystkich sprowadzić je do kraju, co zajmie około 2-3 tygodni.
Problemy, jakie napotkasz podczas użytkowania
Silnik - Silnik każdej Corvette ma tendencje do wycieków oleju, który wydobywa się spod dekli zaworów. Trzeba uważać na gaźnik, który często jest źle wyregulowany. Kłopoty może sprawiać też kupno regenerowanego podzespołu, który też może mieć wady.
Usterki - Uwagę trzeba zwrócić na łożyska tylnych kół. Jeśli występują w nich luzy, to należy się liczyć z wysokim kosztem reperacji. Nierównomierna praca silnika może być wynikiem kłopotów z podciśnieniem, za pomocą którego otwierane są przednie reflektory.
Nadwozie - Poszycie wykonano z tworzywa sztucznego i w tym przypadku nie ma obawy o korozję. Jednak może ona występować w tylnej części ramy. Trzeba uważać na auta z szerszymi oponami. Nie zawsze mieszczą się i przy skręcie mogą powodować pękanie nadkoli.
Koszty - Ceny aut nie są niskie. W większości ogłoszenia dotyczą pojazdów, które trzeba sprowadzić z Ameryki. Wówczas konieczne są jeszcze opłaty za transport oraz celne. Nowe części mają wysokie ceny, ale można poszukać tańszych, używanych elementów.
Kupno - Znalezienie auta nie będzie trudne, bo w internecie są ogłoszenia o sprzedaży Corvette z różnych roczników i w wielu wersjach nadwoziowych. Także z dostępnością większości części nie ma problemu. Brakować może przykładowo przełącznika wycieraczek.