Citroen C6 był następcą legendarnego XM-a produkowanego przez 11 lat (1989-2000). Po 5-letniej przerwie Francuzi postanowili wrócić do prestiżowego klubu producentów aut klasy wyższej i w 2005 r. zaprezentowali limuzynę C6. Auto było superkomfortowe, bogato wyposażone seryjnie, z zawieszeniem hydropneumatycznym i mnóstwem „bajerów". Miało charakterystyczną wklęsłą tylną szybę – nie była to ekstrawagancja stylistów, po prostu ten kształt szyby powodował jej samooczyszczanie podczas jazdy, wycieraczka tylnej szyby nie była potrzebna.

Citroen C6 stał się oficjalnym pojazdem prezydentów Francji – Jacquesa Chiraca oraz Nicolasa Sarkoziego. Oczywiście ich limuzyny były opancerzone.

Citroen C6 mimo wielu zalet wielkiej kariery w klasie wyższej nie zrobił – w ciągu 7 lat jego produkcji powstało zaledwie 23 384 egz. w czterech wersjach silnikowych: benz. 3.0 V6/211 KM, 2.2 HDi/170 KM, 2.7 V6 HDi/204 KM oraz 3.0 V6 HDi/241 KM.

Citroen C6 był bardzo drogi – opisywana przez „Auto Świat" wersja kosztowała 236 tys. zł. Dziś „C-szóstka" to dobry kandydat na youngtimera, a w przyszłości na klasyka. Egzemplarze w topowej wersji 3.0 V6 benz. oraz diesel kosztują ok. 30 tys. zł. Wersje 2.7 diesel można kupić za połowę tej sumy.

Oto tekst o Citroenie C6 3.0 V6 benz. w wersji Exclusive.

W 2000 roku Francuzi zaprzestali produkcji modelu XM. Od tej pory w programie Citrona brakowało limuzyny klasy wyższej. Debiutujące C6 nie jest jednak następcą ostatniej flagowej limuzyny Citrona. To raczej potomek legendarnego modelu DS, który przed 51 laty zaszokował świat niezwykłą stylistyką nadwozia oraz innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.

C6 wzbudza podobne zainteresowanie. Mało jest przechodniów, którzy nie podążyliby wzrokiem za jego najpiękniejszą częścią, czyli tyłem. Uwagę przykuwają przede wszystkim lampy w kształcie bumerangów oraz szyba tylna w środkowej części wygięta łukowato ku wnętrzu nadwozia.

Profil auta przypomina typowego liftbacka. Jednak styliści nie zdecydowali się na zwyczajną, dużą klapę bagażnika. Tył auta jest krótki, okrągły i bardzo dobrze zaprojektowany. Aby go ustabilizować podczas jazdy, inżynierowie zainstalowali nad pokrywą bagażnika spoiler, który ma także skracać drogę hamowania. Przy prędkości 65 km/h spoiler się podnosi, a przy 125 km/h ustawia pionowo. Poniżej 115 km/h opada do poprzedniej pozycji, a poniżej 25 km/h chowa się całkowicie. Czy skraca on także drogę hamowania? Całkiem możliwe, ponieważ ważąca 1880 kg limuzyna zatrzymuje się z prędkości 100 km/h już po 38,5 m. To dobra wartość.

Citroen C6 – silnik 3.0 V6 to poezja

Niektórzy mogliby powiedzieć, z to auto dla flegmatyków, ponieważ pomimo 6-cylindrowego silnika o mocy 211 KM do osiągnięcia 100 km/h potrzebuje aż 9,8 s. Do tego silne wspomaganie układu kierowniczego każe zapomnieć o dynamicznym prowadzeniu. Ale przecież kierowcy ze sportową żyłką rzadko prowadzą prestiżowe limuzyny. 3-litrowy silnik Citroëna z 6 cylindrami w układzie V to po prostu poezja. Przy spokojnej jeździe jest w ogóle niesłyszalny. Do spokojnego charakteru limuzyny doskonale pasuje niezwykle miękko pracująca, automatyczna skrzynia o 6 przełożeniach. Ambitni kierowcy mogą wybrać sportowy tryb jej pracy. My także go wypróbowaliśmy, jednak czym prędzej powróciliśmy do standardowego. Przecież jedziemy limuzyną i oczekujemy przede wszystkim komfortu. C6 oferuje go na najwyższym poziomie. Podczas jazdy jest miękkie jak sofa na kółkach, twardsze staje się tylko podczas przyspieszania i hamowania. Nieprzyzwyczajeni do takiej charakterystyki zawieszenia czuliśmy się, jakbyśmy podróżowali poduszkowcem. Przy długich nierównościach C6 głęboko nurkuje, na krótkich przeszkodach potrafi hałasować.

Citroen C6 – komfortowy i bezpieczny

Citroën miał ambicję stworzenia auta superbezpiecznego. Auto jest wyposażone w 9 airbagów, a w testach Euro-NCAP może pochwalić się wynikiem 5-gwiazdkowym. Gdy kierowca zamyśli się słuchając Mozarta lub Bacha tak, że powstanie niebezpieczeństwo opuszczenia pasa ruchu, o zagrożeniu ostrzeże go AFIL (system oparty na czujnikach podczerwieni śledzących białe pasy na jezdni). Gdy układ wykryje zmianę kursu, informuje o tym kierowcę lekkimi wibracjami w fotelu. Konstruktorzy Citroëna wzięli pod uwagę bezpieczeństwo przechodniów w razie kolizji. Aby zmniejszyć obrażenia osoby upadającej na przód samochodu, pokrywa silnika unosi się, częściowo amortyzując uderzenie.

W C6 dostępne są elektrycznie regulowane fotele pokryte skórą wysokiej jakości. Po naciśnięciu guzika pochyla się oparcie, a siedzisko przesuwa się do przodu. Przy tej opcji niemożliwe jest składanie oparcia tylnego w celu powiększenia bagażnika. Siedzący z tyłu prezes ma możliwość elektrycznego przesunięcia siedzenia pasażera przedniego, jeśli uzna, że miejsca na nogi jest zbyt mało.

Fotele są wygodne oraz wyposażone w pneumatyczną regulację wypukłości podparcia odcinka lędźwiowego. W kokpicie da się wszystko zrobić, naciskając guzik. Po przekręceniu kluczyka Head up Display (ważne parametry jazdy są wyświetlane w polu widzenia kierowcy) na szybie pokazuje się prędkościomierz lub strzałki z nawigacji. System ten jest seryjny w C6 3.0 Exclusive. Podobnie jak skórzana tapicerka.

Citroen C6 3.0 V6 aut. – podsumowanie

Citrony tej klasy zawsze miały w sobie coś wyjątkowego, czego nie daje się ująć w tabelach. C6 oferuje wysoki komfort jazdy, ma obszerną kabinę i szlachetne materiały wykończeniowe. To nowoczesna i bezpieczna limuzyna. Ma jednak też kilka drobnych wad: mały bagażnik, niską ładowność, przeciętne osiągi oraz dużą średnicę zawracania (12,8 m).

Citroen C6 3.0 V6 aut. – dane techniczne

Silnik Benz. V6
Pojemność 2946 ccm
Moc maks. 211 KM
Maks. moment obrotowy 290 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Prędkość maks. 230 kmh
Spalanie śr. 12,1 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys.) 4908/1860/1464 mm
Masa własna/ładowność/poj. bagażnika 1880 kg/391 kg/421 l
Opony 245/45 R 18