Forda Mustanga 3. generacji (1979-93) przedstawiliśmy w „Auto Świecie" w czerwcu 2005 roku. Była to topowa wersja 5.0 GT Convertible, czyli kabriolet. Pod maską nasz Mustang miał najmocniejszą jednostkę, jaką wtedy montowano w tym modelu – 5-litrowy motor o mocy 228 KM. Dziś wydaje się, że to moc niewielka, ale amerykańskie silniki wolnossące (bez turbo) montowane w Mustangach i innych modelach nie porażały mocą, za to były niezawodne i długowieczne.
Mustang 3. generacji nie jest najładniejszym modelem w tej rodzinie. Jedynka (1964-73) i dwójka (1974-78) były o wiele ładniejsze, ich karoserie miały sportowy charakter. Trójka ma brzydki przód, a na grilu brakuje symbolu Mustanga – galopującego konia. Dziś egzemplarze w dobrym stanie (zachowane lub odrestaurowane) wyceniane są na 8-10 tys. euro. Dla porównania: za jedynkę lub dwójkę trzeba zapłacić co najmniej 3 razy drożej.
Oto tekst o Mustangu z „Auto Świata" z 2005 r.
Prezentowana, trzecia generacja kultowego „amerykanina” pojawiła się na rynku w 1979 r. Od początku produkcji przeszedł on wiele modernizacji. Najbardziej widoczne zmiany wprowadzono po 85 r. Mustang III zaczął wtedy mieć bardziej sportowe aspiracje.
Dobre wrażenie robi wnętrze, zwłaszcza w wersjach wyposażonych w skórzaną tapicerkę. Wygodnie podróżować można raczej tylko z przodu, z tyłu nie ma za wiele miejsca. Deska rozdzielcza jest bardzo czytelna.
Auto wyposażono w 5-litrowy silnik. Przy takim motorze i tylnym napędzie lekki pojazd jest trudny do opanowania – potrzeba wprawy, ponieważ koła łatwo tracą przyczepność i ucieka tył. Przy manewrowaniu pomaga sztywne zawieszenie.
Motor jest właściwie bezobsługowy. W napędzie rozrządu zastosowano łańcuch. Należy jednak przestrzegać wymian oleju co 8-10 tys. km. W wersjach z „automatem” trzeba uważać, żeby nie przegrzać skrzyni i wymieniać olej z filtrem co 25-30 tys. km. Smarowania wymagają tuleje przy wahaczach.
Z częściami nie powinno być problemów, chociaż hurtownie motoryzacyjne nie oferują zamienników. Jednak na rynku jest kilka firm, które mają części sprowadzane z USA. Istnieje także możliwość samodzielnego zakupu ich przez internet.
Ford Mustang - typowe usterki
Wybicie elementów gumowych w zawieszeniu, szybkie zużywanie się klocków i okładzin hamulcowych, awaria modułu zapłonowego, niesprawność klimatyzacji, wycieki oleju spod pokryw zaworów, nieszczelności przedniego i tylnego uszczelniacza wału korbowego, wycieki oleju ze skrzyni biegów (przy dużym obciążeniu w skrzyni automatycznej może zdarzyć się przegrzanie oleju), korozja nadkoli i listew progowych oraz układu wydechowego.
Ford Mustang 5.0 GT Convertible – dane techniczne
Silnik
Benzynowy V8/16V
Pojemność
4942 ccm
Moc maks.
228 KM
Maks. moment obrotowy
407 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Prędkość maks.
211 km/h
Spalanie
12-20 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys.)
4560/1735/1320 mm
Opony
225/55 R 16
Masa własna
1380 kg
Galeria zdjęć
1/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
1/7
Żródło: Auto Świat
W Ameryce często stosuje się zasłony przednich i tylnych świateł, tzw. black out. W Polsce tego typu rozwiązanie jest niedozwolone
2/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
2/7
Żródło: Auto Świat
Mustang 3. generacji nie jest piękny, ale jazda nim sprawia wielką przyjemność
3/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
3/7
Żródło: Auto Świat
Wnętrze po renowacji – dodano jasną skórę na desce rozdzielczej. Kierownica nieoryginalna
4/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
4/7
Żródło: Auto Świat
Bardzo wygodne fotele z „pompowanym" podparciem lędźwi
5/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
5/7
Żródło: Auto Świat
Schowek przed pasażerem – pojemność wręcz symboliczna
6/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
6/7
Żródło: Auto Świat
Oprócz 4-biegowego „automatu" w Mustangu oferowano także 5-stopniowy „manual"
7/7 Ford Mustang 5.0 GT Convertible
7/7
Żródło: Auto Świat
Silnik 5-litrowy, 228 KM. Długowieczna jednostka
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.