• Jimenez Novia był sportowym autem, którego silnik W16 powstał po połączeniu czterech motocyklowych jednostek Yamahy
  • Samochód rozpędzał się do 100 km/h po około 3 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła aż 381 km/h!
  • Jimenez Novia projektowany był w latach 1985-95

Był to hołd złożony Porsche 917. Jednak prawdziwą sensacją w przypadku Jimeneza Novii nie jest powód jego zbudowania, lecz zastosowana jednostka napędowa. Auto z nadwoziem o długości 4,17 m jest napędzane silnikiem W16! Dodajmy, że samochód powstał ponad 10 lat wcześniej niż zaprezentowano Bugatti Veyrona.

Konstrukcja Jimeneza jest nie mniej imponująca niż czas, w którym go zbudowano. Novia została zaprojektowana przez francuskiego kierowcę motocyklowego Ramona Jimeneza. Jego celem było stworzenie najlepszego samochodu sportowego w historii motoryzacji.

Jimenez Novia – 10 lat projektowania

Ramon Jimenez i jego zespół rozpoczęli prace w 1985 r. we własnym warsztacie i to bez udziału uznanego producenta. Jako podstawę służyło aluminiowe podwozie o strukturze plastra miodu. Z kolei nadwozie wykonano z włókna węglowego i nieprzypadkowo pod względem stylistyki przypominało Porsche 917, które było ulubionym samochodem Jimeneza.

Konstruktor nie zadowolił się zwykłą repliką. Chciał zbudować własny supersamochód, który da mu pełnię satysfakcji. W tamtym czasie włókno węglowe, użyte pierwszy raz w Formule 1 było jeszcze droższe niż obecnie. Dlatego Jimenez zdecydował się na samodzielną produkcję elementów karoserii.

Rozpoczęcie projektowania supersportowego samochodu od podstaw w latach 80. bez żadnej wiedzy inżynieryjnej jest samo w sobie godne podziwu, ale późniejsze zaprojektowanie silnika całkowicie samodzielnie jest po prostu zapierające dech w piersiach. Jimenez wybrał najtrudniejszą drogę, jaką można sobie wyobrazić. Zamiast wybrać jakieś amerykańskie V8 lub co najmniej sześciocylindrowego boksera od Porsche i zbudować na nim pojazd, Jimenez miał zupełnie inny pomysł.

Jimenez Novia – pod maską 16-cylindrowe monstrum

Chciał mieć szesnastocylindrową konstrukcję! W tym celu wykorzystał cztery chłodzone powietrzem, czterocylindrowe silniki motocyklowe z Yamahy FZR 1000 Exup i połączył je. To, co na papierze brzmi bardziej niż skomplikowanie, w praktyce było prawdziwym majstersztykiem.

Ściśle mówiąc, Jimenez skonstruował silnik V8 złożony z dwóch czterocylindrowych jednostek o pojemności 1003 cm3 każda. Tak powstały silniki V8, które zostały następnie połączone ze sobą skrzynią korbową, ale zachowały oddzielne wały korbowe. Rezultatem było chłodzone powietrzem W16 o pojemności skokowej 4118 cm3 i 80 zaworach (pięć zaworów na cylinder). Wolnossący silnik generował 560 KM i 432 Nm. Z jednostką współpracowała 6-biegowa, manualna skrzynia Hewland.

Z racji tego, że silniki były chłodzone powietrzem, niezwykle ważnym czynnikiem okazało się doprowadzenie do nich odpowiedniej porcji tego czynnika. Novia miała duże chłodnice przed tylnymi kołami, a także dwa ogromne wentylatory z tyłu, pomagające wysysać gorące powietrze z komory silnika.

Jimenez Novia – wymiary podobne do Porsche 917

Podobnie jak Porsche 917, Novia poradziła sobie bez dużego spoilera, a pomimo tego generowała duży docisk. Pod względem wymiarów replika była zbliżona do oryginału. Przy długości 4166 mm i szerokości 1956 mm pojazd był tylko o 44 mm dłuższy i 24 mm szerszy niż Porsche 917.

Jedynie pod względem wysokości Jimenez musiał pójść na ustępstwa ze względu na oferowaną przestrzeń i 917 było o około 15 cm niższe niż Novia. Pomimo funkcji zapewniających komfort, takich jak radio kasetowe, beżowa skóra Connolly, a nawet klimatyzacja, dzięki lekkiej konstrukcji Novia ważyła zaledwie 890 kg. Stosunek masy do mocy wynosił 1,6 kg/KM.

Było jasne, że ukończony w 1995 r. Jimenez Novia będzie szybkim pojazdem. Jednak to, jak szybkim był naprawdę zaskoczyło wszystkich. W roku ukończenia Ramon Jimenez był w stanie pokazać, do czego naprawdę zdolny jest jego supersportowy samochód. Na zamkniętej autostradzie Novia osiągnęła niewiarygodną wówczas prędkość 381 km/h! Było to tylko o 10 km/h mniej niż legendarny McLaren F1 uzyskał w 1998 r.

Jimenez Novia – testy na autostradzie i na torze

Po rekordowym biegu Novia, której opracowanie kosztowało około 850 tys. dolarów amerykańskich lub równowartość ponad 700 tys. euro, została przetestowana na francuskim torze wyścigowym Paul Ricard oraz na lotnisku francuskich sił powietrznych. Również w tym przypadku Novia okazała się zaskakująca – sprint do 100 km/h trwał około 3 s, a kilometr ze startu zatrzymanego auto pokonało w 19 s.

Nawiasem mówiąc, słowo Novia pochodzi z języka hiszpańskiego i oznacza dziewczynę lub kochankę i jest nawiązaniem do tego, że Jimenez poświęcił ponad dziesięć lat pracy nad swoim supersamochodem.

Jimenez Novia - powstał tylko w jednym egzemplarzu

Wydawało się, że wszystko jest na dobrej drodze żeby uruchomić produkcję małej serii tego modelu. Auto miało być produkowane w Monteux we Francji, a cenę pojazdu określono na około 300 tys. euro. Ponadto Jimenez planował uzyskanie jeszcze lepszych osiągów przy wykorzystaniu silnika W16 i myślał także o startach w wyścigach – w tym w Le Mans. Rozważano nawet wersję terenową Novii.

Jednak wszystko potoczyło się inaczej. Nawet w przypadku małoseryjnej produkcji Novia musiała przejść testy zderzeniowe. Do tego potrzebny był drugi egzemplarz pojazdu, a Jimenez nie miał pieniędzy na jego zbudowanie. Niestety, pomimo rozreklamowanej w mediach rewelacyjnej prędkości maksymalnej Francuzom nie udało się znaleźć inwestorów. W efekcie Ramon Jimenez nie miał innego wyjścia, jak tylko zrezygnować z ambitnych planów. W ten sposób Jimenez Novia pozostała jednostkowym dziełem.