Z okazji 120-lecia Renault francuska firma pokazała zbiory swoich historycznych modeli, zgromadzonych w fabryce we Flins pod Paryżem. Udostępniła także kilka zabytkowych samochodów do krótkich jazd testowych.
Mieliśmy okazję usiąść za kierownicami takich klasyków, jak: R4, R16, 20, Estafette i Espace. Każdym z tych aut przejechaliśmy po kilkanaście kilometrów lokalnymi drogami.
Zaczęliśmy od rodzinnego R16. Tuż po zajęciu miejsca za kierownicą widać, że to model z lat 60. Koło kierownicy o dużej średnicy i z cienkim wieńcem, zestaw zegarów typowy dla tamtej epoki. Chwili potrenowania wymagało opanowanie zmiany biegów dźwignią przy kierownicy. Po kilku minutach i przejechaniu ok. kilometra nie było problemów z prowadzeniem R16.
Znacznie gorsze wrażenie sprawił mały busik (może być też dostawczakiem) o nazwie „Estafette”. Surowe wnętrze, duże połacie „gołej” blachy, niepokrytej tworzywami czy tapicerką. Głośny i dość słaby silnik oraz nieergonomicznie umieszczona dźwignia biegów w podłodze (za daleko cofnięta). Fotel kierowcy ustawiony wysoko, wsiadanie i wysiadanie są przez to niewygodne. Dla pasażerów są przesuwane boczne drzwi.
Kolejne auto – malutka „R-czwórka” okazała się ciasnym autem, z dość trudną do opanowania dźwignią zmiany biegów w kształcie... rączki od parasolki. Jednak to auto ma swój charakter, więc mankamenty łatwiej mu wybaczyć.
Przesiadka do luksusowego modelu 20 z 2-litrowym silnikiem wynagrodziła wcześniejsze trudy. Choć to auto z lat 80., zapewnia komfort jazdy porównywalny z dzisiejszymi modelami. Wygodne fotele pokryte welurem, dużo miejsca wewnątrz – i z przodu, i na kanapie, mocny silnik zapewniający dobre przyspieszenia i pozwalający osiągnąć 183 km/h. Słowem: same zalety.
Jednak najlepsze wrażenie sprawił ojciec wszystkich vanów, czyli Espace. To była w swoich czasach rewolucyjna konstrukcja: pojedyncze, bardzo obszerne i miękkie fotele, które można dowolnie przestawiać, łatwy dostęp do wnętrza – te zalety pozostały w Espasie do dziś.
W galerii zdjęcia aut, którymi odbyliśmy krótkie jazdy testowe.
Galeria zdjęć
Renault R16
Renault R16
Renault Estafette
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault Espace
Renault 20
Renault 20
Renault 20
Renault 20
Renault 20
Renault 4 – silnik
Renault 4
Renault 4
Renault 4 kokpit