Logo
KlasykiYoungtimerSkąd się wziął Polonez?

Skąd się wziął Polonez?

Korzenie Poloneza sięgają 1971 roku. Wtedy Giugiaro stworzył dla Fiata prototyp ESV 2000 Libre. Po wielu zmianach projekt wykorzystano kilka lat później, gdy w Centro Stile w Turynie powstawał Polonez.

Skąd się wziął Polonez?
Zobacz galerię (9)
Auto Świat / Archiwum
Skąd się wziął Polonez?
  • Polonez był produkowany przez 24 lata
  • Nazwę modelu wyłoniono w ogólnopolskim konkursie
  • Peodukcję modelu oficjalnie rozpoczęto 3 maja 1978 roku, w 187 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja

Podpisana we wrześniu 1974 r. umowa FSO z Fiatem przewidywała wspólny projekt nowego auta klasy średniej o konstrukcji zapewniającej w przyszłości jej unowocześnianie. W pierwszym etapie produkcji miały to być auta w 5-osobowej wersji z 5-drzwiowymi nadwoziami, jak też w 3-drzwiowej odmianie, z unowocześnionymi dotychczas stosowanymi w modelu 125p silnikami 1,3 i 1,5 l.

W drugim, przyszłościowym etapie przewidywano opracowanie i wdrożenie do produkcji nowej rodziny silników benzynowych 1.6 i 2.0. Dużym minusem tego porozumienia w stosunku do zakupu licencji na produkcję modelu 125p było to, że wszystkie elementy nowego auta od początku należało wykonać w kraju, bez możliwości pozyskania ich z Fiata.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najbardziej racjonalne było wykorzystanie sprawdzonych części i zespołów Fiata 125p, co sprowadziło się do zastosowania w całości jego płyty podłogowej. Nie była to najwłaściwsza decyzja, bo platforma 125p pod względem technicznym była już przestarzała.

Do nowego auta przejęto też silnik z Fiata 125p, tyle że wprowadzone już od początku nowe rozwiązania odróżniały go w niemal 150 punktach od pierwowzoru.

Do Poloneza opracowano 5-drzwiowe nadwozie typu fastback, zaprojektowane we współpracy z Włochami, stylistycznie zgodne z obowiązującymi światowymi tendencjami. Wyróżniało się ono rewelacyjnie niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cx 0,29) i wytrzymałością. W ogłoszonym przez „Życie Warszawy” konkursie jury wybrało nazwę „Polonez”. Pod koniec 1976 r. pierwsze prototypy mogli zobaczyć szczęśliwcy – prominenci lub zaprzyjaźnieni z fabryką.

Od listopada 1977 r. wykonano pierwszą informacyjną serię 100 aut, które skierowano między innymi do badań trakcyjnych, odbywających się w większości na budowanej wówczas trasie z Warszawy do Katowic.

W chwili, gdy uruchamiano produkcję seryjną (oficjalnie – 3 maja 1978 r., w 187. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja, a tak naprawdę – 3 dni później), zakładano, że docelowo w pierwszym etapie fabryka będzie rocznie wytwarzać około 130 tys. Polonezów, a w drugim – ponad 160 tys. Już na samym początku zakładano liczne modyfikacje, jak np. stworzenie wersji dostawczej, ambulansu, a także odmian sportowych.

Początkowo były produkowane jedynie auta w podstawowej wersji, wyposażone w silniki o poj. 1,3 l i mocy 65 KM (ze względu na możliwość stosowania paliwa o liczbie oktanowej 78 – również w wersji ze zmniejszonym stopniem sprężania i o mocy 61 KM) oraz 1.5/75 i 81 KM. W ofercie znajdował się również „odprężony” typ AC o mocy 70 KM. Do 1982 roku silniki wyposażano w 4-biegowe skrzynie, następnie seryjnie zaczęto montaż „piątek” (ze zmienionymi przełożeniami na biegach 2. i 3.).

Na początku lat 80., w tzw. drugim etapie produkcji, Polonez miał ulec gruntownej modernizacji, dotyczącej głównie jednostek napędowych. Planowano wyposażenie pojazdu w silniki benzynowe 1.4, 1.6, 1.8 oraz 2-litrówki. Był to na szeroką skalę zaplanowany program skonstruowania i wytwarzania tzw. nowej rodziny silników oraz motoru wysokoprężnego (2.0).

W roku 1987 pojawiły się 87-konne silniki o poj. zwiększonej do 1,6 l. Poważną modernizację Polonez przeszedł w 1993 r., kiedy to w modelu Caro zwiększono rozstaw kół, zastosowano wspomaganie układu kierowniczego (opcjonalne) oraz system zasilania z jednopunktowym wtryskiem paliwa. W ofercie znalazły się wersje wyposażone w importowane silniki Rovera (1.4 16V) i wysokoprężny Citroëna (1.9).

W 1996 r. wprowadzono do produkcji Poloneza sedan (Atu), a w 1999 pojawiło się kombi. Próbą odświeżenia modelu było wprowadzenie w 1997 r. wersji Plus. Ostatni Polonez opuścił FSO w kwietniu 2002 r.

Polonez - 40-letni klasyk

FSO Polonez ma już ponad 40 lat. Egzemplarze z pierwszych lat produkcji są więc pełnoprawnymi klasykami. Takimi warto się zainteresować i odbudować je na 100-procentowy oryginał. Koszty części nie będą wysokie, kosztowna może okazać się blacharka. Poza tym warte zachodu są wszelkie prototypy i krótkie serie produkcyjne. Auta z ostatnich lat produkcji na razie nie są jeszcze drogie.

Powiązane tematy: