Duża pakowność, przestronność i prosta konstrukcja to główne zalety rumuńskiej Dacii. Samochodów tych jest na naszych drogach nadal dość dużo. Ich stan techniczny budzi niestety wiele zastrzeżeń. Najmłodsze modele pochodzą z 1993 roku. Zaraz po upadku Ceausescu Dacie nie były do nas sprowadzane. Kiedy w tym roku pojawiła się możliwość ich kupna, gdyż przyszły do nas w ramach spłaty długu, ustawiły się po nie kolejki. Wprawdzie cena była wyjątkowo zachęcająca, ale poza tym niewątpliwą rolę odgrywał sentyment do tego samochodu.

Dacia 1310 Foto: Auto Świat
Dacia 1310

Dacia 1310 - francuski wzór

Istnieją dwa modele Dacii: 1300 (także w wersji kombi) oraz 1310 p. Auto powstało na wzór Renault 12 TL z 1972 roku. Jest prawie identyczne, jak francuski pierwowzór. Renault 12 TL produkowany był przez 12 lat, co może świadczyć o udanej konstrukcji i zaletach eksploatacyjnych modelu. Dacia odziedziczyła niektóre z tych cech. W porównaniu do Dacii 1300 model 1310 p ma podwójne reflektory, dwuobwodowe hamulce oraz optyczny sygnalizator ubytku płynu hamulcowego. Drobnej korekcie poddano też wygląd zewnętrzny. Auto cieszyło się w latach 80. ogromnym powodzeniem. Dostępne było na asygnaty lub za dolary. Wtedy mogło konkurować zarówno pod względem osiągów jak i wyglądu z innymi dostępnymi na naszym rynku samochodami. A oferta była przecież dość uboga. Dziś, na tle innych, jest to auto wyjątkowo niezgrabne. Nie wsiądzie doń ani młody człowiek, ani elegancka pani.