Od Klasy G lepsza może być tylko... Klasa G. Ta maksyma najpierw przyświecała projektantom pikapa G 63 AMG 6x6, a teraz również nowego wariantu G 500 4x4². Wykorzystuje on znakomity układ napędu na obie osie z osiami portalowymi z modelu 6x6 (bez jednej osi) i łączy go z nowo opracowaną konstrukcją podwozia z aktywnym tłumieniem oraz seryjnym nadwoziem Gelendy. Dodajmy do tego widlastą „ósemkę” o mocy 310 kW (422 KM), zestaw 22-calowych obręczy z ogumieniem 325/55, elementy karoserii z włókien węglowych, wykończenie kabiny z gamy designo Exclusive i już – pięciogwiazdkowe menu dla wszystkich entuzjastów jazdy w terenie gotowe.

Foto: Auto Świat

Seryjne, oparte na ramie drabinkowej nadwozie Gelendy bez trudu – i bez potrzeby montażu dodatkowych wzmocnień - radzi sobie ze znacznym wzrostem wydajności G 500 4x4². Z G 63 AMG 6x6 pochodzi zmodyfikowana wersja wytrzymałego napędu na wszystkie koła z osiami portalowymi. W komorze silnikowej zamontowano zupełnie nową jednostkę V8 o pojemności 4 litrów, zaopatrzoną w bezpośredni wtrysk benzyny oraz podwójne turbodoładowanie. Nowe jest także podwozie z podwójnymi sprężynami i amortyzatorami oraz aktywnym tłumieniem. I wreszcie wnętrze – podróżujący G 500 4x4² mogą cieszyć się komfortem godnym luksusowej limuzyny.

4-litrowa jednostka V8 biturbo pod maską G 500 4x4² wyróżnia się znakomitą siłą uciągu, lekką konstrukcją i wysoką wydajnością. Zamontowanie turbosprężarek między głowicami owocuje ich lepszą reakcją, a przy tym pozwala na uzyskanie kompaktowych wymiarów jednostki i ograniczenie zużycia paliwa.

Analiza podstawowych danych podwozia i układu napędowego modelu G 500 4x4² podpowiada, że „teren” zaczyna się dla niego tam, gdzie inne auta musiałyby skapitulować. Ale co bardziej interesujące, nowa Gelenda bardzo dobrze prowadzi się również na asfalcie. Ze względu na znacznie szerszy rozstaw kół w porównaniu z odmianą seryjną (+299 mm), duże, 22-calowe obręcze z ogumieniem 325/55 oraz aktywne amortyzatory z trybem Sport, dynamiką jazdy w niczym nie przypomina samochodu terenowego. Odnosi się to także do nieutwardzonych lub zaśnieżonych dróg, na których zachowuje się jak mocne auto rajdowe.

Foto: Auto Świat

Opracowane pod kątem wszechstronnych zastosowań osie portalowe uzupełniają terenową ofertę Mercedes-Benz i stanowią techniczny wyróżnik G 500 4x4². W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi, koła nie znajdują się tu na wysokości dyferencjału, ale znacznie poniżej – dzięki mostom portalowym na zwolnicach. W rezultacie głębokość brodzenia – a raczej pływania – wzrosła z 450 do 1000 mm.

Oto kluczowe parametry terenowe modelu i jego seryjnego G 500:

G 500 4x4² G 500 z dł. rozstawem osi
Prześwit 450 mm 210 mm
Kąt natarcia/zejścia 52⁰/ 54⁰ 36⁰/27⁰
Kąt rampowy 47⁰ 21⁰
Kąt wywrotu 30⁰ 28°
Głębokość brodzenia 1000 mm 600 mm
Zdolność pokonywania wzniesień 100% 100%
Rozstaw osi 2850 mm
Rozstaw kół, przód/tył 1774 mm 1475 mm
Rozmiar kół i opon 9,5 J x 22 325/55 R 22 7,5 J x 18 265/60 R 18

Ale osie portalowe mają dodatkowe zalety, dzięki którym niepotrzebne są skomplikowane modyfikacje – z uwagi na niezmienioną pozycję sztywnych osi względem podwozia, bez zmian pozostają punkty mocowania zawieszenia, połączenia układu kierowniczego i położenie przegubów Cardana. Ponadto, przełożenie mostów portalowych pozwala zbalansować duże obwody toczenia terenowego i drogowego ogumienia. Tym samym długość przełożeń, napęd prędkościomierza oraz kalibracja ABS-u nie wymagały modyfikacji. Ponieważ redukcja przełożenia przekładni następuje bezpośrednio przy kołach, mniejsze jest też obciążenie wałów napędowych.

Podwozie G 500 4x4² w dużej mierze bazuje na podwoziu seryjnej Klasie G. Decydujący wpływ ma tu nowa konfiguracja amortyzatorów, zapożyczona z samochodów rajdowych - przy każdym kole pracuje zamontowany równolegle system podwójnych sprężyn i amortyzatorów. Jedna kolumna ma konwencjonalne ustawienie, a w drugiej siła tłumienia jest sterowana elektronicznie i dostosowana do aktualnej sytuacji na drodze. Taka konstrukcja umożliwia znaczne pochylenie sworznia zwrotnicy w trybach Sport i Comfort, uruchamianych za naciśnięciem przycisku.

Sztywniejsze ustawienia trybu Sport pozwalają szybciej pokonywać ciasne zakręty, a tryb Comfort ukierunkowany jest na harmonijne tłumienie wszelkich nierówności i sprawdza się w terenie, gdzie zapewnia lepszy kontakt kół z nawierzchnią. W sytuacjach podbramkowych, takich jak nagłe manewry, system automatycznie przełącza się na program sportowy w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa prowadzenia.

G 500 4x4² dostępny jest z ogumieniem terenowym MT w rozmiarze 37 x 12,5 x 18 cali i specjalnymi felgami typu beadlock. Tradycyjne koła nie pozwalają na dalszą poprawę trakcji przez radykalne obniżenie ciśnienia – poniżej 1 bara istnieje ryzyko „zdjęcia” opony lub dostania się piasku pod felgę. Ale nie w przypadku 18-calowych felg typu beadlock – tu opona jest przykręcana do obręczy za pomocą dodatkowego pierścienia, nie ma więc ryzyka ześlizgnięcia się z niej nawet w przypadku całkowitej utraty powietrza.

Ogromne koła, niemal 225 cm wysokości, 210 cm szerokości i niepowtarzalny design nie pozostawiają wątpliwości co do ekskluzywnego charakteru G 500 4x4². Osłony nadkoli i wyposażony w LED-owe oświetlenie panel nad przednią szybą wykonano z włókien węglowych, a przedni zderzak pochodzi z modeli G 63 AMG oraz G 65 AMG. Luksusową atmosferę w kabinie podkreślają dodatki z oferty designo Exclusive. Boczki foteli, zagłówki, deskę rozdzielczą i podłokietniki pokrywa czarna skóra designo obszyta białą nicią, a centralne elementy siedzeń – mikrofibra DINAMICA z diamentowymi przeszyciami. Mirkofibra posłużyła również do wykończenia podsufitki oraz słupków.

Serjna produkcja Mercedesa G 500 4x4² uzależniona jest od reakcji, jakie wywoła prezentacja wersji pokazowej.