Nagroda została wręczona podczas największej i najbardziej prestiżowej konferencji poświęconej kwestii wodoru i ogniw paliwowych, jaka odbywa się w Niemczech. Sponsorowana przez Ministerstwo Ochrony Środowiska Badenii-Wirtembergii i Rozwoju Gospodarczego Regionu Stuttgartu, nagroda przyznawana jest za praktyczne osiągnięcia na polu technologii ogniw paliwowych.

Rita Forst, wiceprezes działu inżynierii firmy Opel, postrzega tę nagrodę jako wyraz uznania za zakrojone na szeroką skalę badania i prace rozwojowe, prowadzone przez inżynierów firmy Opel w dziedzinie pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi oraz w innych dziedzinach.

Oprócz prac nad modelem HydroGen4, obecnym pojazdem Opla napędzanym ogniwami paliwowymi, inżynierowie Opla pomagają w pracach rozwojowych nad wydajnym testowaniem nowych stacji tankowania wodoru. W przeszłości do przeprowadzenia właściwych testów wykorzystywano specjalnie przystosowany pojazd, co wymagało ogromnego wysiłku i wprowadzenia w nim poważnych zmian, uniemożliwiających jego późniejszą eksploatację.

Opel zaprojektował specjalną platformę testową, która sprawdza proces tankowania, uwzględniając wszystkie możliwe parametry i scenariusze. Badaniom można również poddać wszystkie możliwe interfejsy komunikacyjne: stacja nie tylko otrzymuje rzeczywiste parametry zbiornika, ale dokonywana jest również manipulacja poszczególnych wartości oraz wywoływane są błędy w transmisji danych. Celem tych działań jest sprawdzenie właściwych reakcji systemu stacji tankowania wodoru.

Dzięki nowoczesnym urządzeniom wykorzystywanym do symulacji wyniki mogą być przekazywane innym producentom, stosującym inne systemy tankowania. Eliminuje to potrzebę prowadzenia wielokrotnych testów, oddzielnie dla każdego producenta stacji tankowania wodoru.

Jest całkiem prawdopodobne, że w przyszłości instytucje prowadzące badania techniczne, takie jak TUV, będą wykorzystywały taki lub podobny sprzęt badawczy podczas kontroli konfiguracji urządzeń stosowanych na stacjach tankowania wodoru i inspekcji bezpieczeństwa samego procesu tankowania.

W związku ze wzrostem liczby stacji tankowania wodoru, jaki będzie miał miejsce w najbliższych latach, prace prowadzone przez firmę Opel przyniosą ogromne korzyści.