Wielki SUV przyspiesza do "setki"w zaledwie 5,5 s. Wrażenia z jazdy przedprodukcyjnym egzemplarzem są wstrząsające. Napędzane monstrualnym dieslem Audi potrafi palićwszystkie 4 gumy nawet na drugim biegu sześcioprzełożeniowego "automatu" Tiptronic firmy ZF.
Zawieszenie, o dziwo, bezproblemowo daje sobie radę z takim nadmiarem mocy. Auto cierpiało jeszcze na drobne dolegliwości wieku dziecięcego, jak np. rezonanse towarzyszące czasem pracy silnika, ale specjaliści od akustyki powinni sobie poradzićz tym problemem do czasu rynkowego debiutu.
W końcu wygłuszanie takiego 12-cylindrowego monstrum to czysta przyjemność! Mimo wszystko 500-konny potwór pracuje wyraźnie ciszej niż V10 TDI znane z VW Touarega, ale za to pali o litr więcej. Największą zagwozdkę będzie teraz miało Porsche, które jak dotąd ortodoksyjnie trzymało się napędu benzynowego. Bo nie ma już powodu, dla któregowysokoprężne, 500-konne V12 nie miałoby trafić pod maskę Cayenne'a.
60 stopni rozchylenia cylindrów
Rzędy cylindrów rozchylono o 60 stopni, zamiast o 90. Silnik jest bardziej zwarty, a wszelkie drgania idealnie wyważone .
Piezoelektryczne wtryskiwacze
Ponad 100 płytek krystalicznych napręża się po przyłożeniu napięcia elektrycznego i w ciągu milisekund naciska na dyszę wtryskiwacza. System jest tak szybki, że pozwala każdy wtrysk paliwa podzielić na 5 superprecyzyjnych, małych wtryśnięć .
Common Rail i ciśnienie 2000 barów
Dostarczony przez Boscha system wtryskowy wytwarza ciśnienie 2000 barów (zamiast wcześniej osiągalnych 1600). To pozwala dodatkowo poprawić płynność procesu spalania mieszanki w cylindrach. Efekt: więcej mocy i delikatniejsza praca silnika, a także zauważalnie mniejsza emisja szkodliwych spalin.
Cylindry i tłoki
Średnica cylindra i skok tłoka są takie same, jak w 6-cylindrowym silniku 3.0 TDI.Tu cylindrów jest 12, co daje 6 l pojemności. Cały silnik ma zaledwie nieco ponad 68 cm długości.
Blok silnika
Blok wykonano z nowego stopu, który zastosowano także w silnikach V6 i V8 TDI. Jest o 40 proc. sztywniejszy i ma o 100 proc. wyższą wytrzymałość zmęczeniową niż tradycyjne żeliwo
Wał korbowy
Zrobiony ze stali chromowo-molibdenowej, pracujew wyjątkowo sztywnych mocowaniach.
Głowice cylindrów Każda z dwóch głowic składa się z 3 głównych części: dolnej, w której pracują zawory, środkowej z kanałami olejowymii górnej z wałkami rozrządu.
Zawory
Jest ich aż 48. Wydechowe leżą na zewnętrznych stronach silnika, ssące po wewnętrznych stronach głowic.
Popychacze rolkowe
Zamiast ślizgać się po popychaczu krzywki wałka rozrządu opierają się o ułożyskowane rolki, ograniczając tarcie.
Napęd łańcuchowy
4 wałki rozrządu napędzane są przez bezobsługowy łańcuch. Napędza on pośrednie koło zębate, od którego napędzane są również obie pompy wtrysku paliwa oraz pompa oleju.
Kolektor wydechowy
Dzięki schłodzeniu spalin ich recyrkulacja może sięgać nawet 50 proc. To pozwala obniżyć emisję szkodliwych składników w spalinach oraz ułatwić pracę parze katalizatorów i filtrów cząstek stałych.
Klapy w kanałach ssących
Aby zapewnić właściwe zawirowanie powietrza w cylindrach, specjalne klapy zmieniają jego drogę.
Turbosprężarki
Po każdej stronie silnika zainstalowano potężną turbosprężarkę Garrett o zmiennej geometrii. Maksymalne ciśnienie doładowania sięga aż 2,6 bara! Dwie wielkie chłodnice powietrza (intercoolery) pozwoliły dodatkowo podnieść moc.