Duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy mają też pochodne ABS-u, czyli ASR i ESP. Bardzo przydatny jest także tzw. asystent hamowania. Większość kierowców nawet w sytuacjach krytycznych zbyt słabo naciska na pedał hamulca. Asystent robi to za nich, dzięki czemu hamowanie jest optymalne. Z najnowszych rozwiązań warto wspomnieć o czujnikach ciśnienia w kołach, radarowych czujnikach odległości oraz o sygnalizacji przekroczenia linii wyznaczającej pas ruchu.A jeśli idzie o bezpieczeństwo bierne?Tu najważniejsze są poduszki powietrzne. W najnowszych autach montuje się ich nawet 9, wliczając w to airbagi czołowe, kurtyny boczne i poduszki chroniące kolana. Niezwykle ważne są też wzmocnienia o programowanym odkształcaniu, czyli profile nadwozia samochodu, których zadaniem w momencie kolizji jest wytracanie energii uderzenia.
Bezpieczne auto
Panie Doktorze, jaki samochód można dziś uznać za bezpieczny?Bezpieczne auto musi mieć wyposażenie zmniejszające skutki kolizji (bezpieczeństwo bierne), zapobiegające wypadkom (bezpieczeństwo czynne) oraz powinno sprzyjać koncentracji kierowcy na jeździe. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo czynne, to dziś wszystkie auta powinny mieć układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania.