Boks bagażowy do samochodu? Domyślnym miejscem na montaż takich akcesoriów jest dach. Tymczasem jednak samochody zmieniają się, a jednocześnie oferta rozwiązań transportowych rośnie. Boks dachowy to nie zawsze jest dobry pomysł – jego alternatywą jest np. bagażnik zakładany na hak holowniczy.
Boksy bagażowe – na dach i na hakŹródło: Auto Świat
Dodatkowy zewnętrzny bagażnik o pojemności 300-400 l mona zamontować albo na dachu auta, albo za autem – na haku holowniczym
W zależności od rodzaju auta przewagę mają różne rozwiązania
Wybierając bagażnik, warto brać pod uwagę nie tylko to, jak sprawdzi się on w użyciu, ale też to, ile miejsca wymaga on podczas przechowywania
Uważasz, że boks dachowy jest zawsze optymalnym rozwiązaniem do przewożenia bagażu, który nie mieści się w samochodzie? To wyobraźmy sobie, że mamy vana albo minibusa o wysokości ok. dwóch metrów. Na takie auto można oczywiście założyć boks dachowy, ale czy wygodnie będzie do niego sięgać? Jak, bez użycia drabinki, wkładać do niego rzeczy, wyjmować albo choćby jak taki bagażnik zamknąć? To niejedyna kwestia warta rozważenia podczas wyboru dodatkowego bagażnika.
Zanim kupisz zewnętrzny bagażnik do samochodu – co trzeba wziąć pod uwagę?
Aby wybrać najlepszą wersję bagażnika (dachowy albo na hak) i nie być potem rozczarowanym, trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii:
Gabaryty zewnętrzne samochodu: boks dachowy zwiększa wysokość samochodu, a montowany na hak – długość. Potencjalny problem z boksem dachowym jest taki, że sam kufer średniej wielkości ma 25-35 cm wysokości, a trzeba jeszcze wziąć pod uwagę bagażnik bazowy, który podwyższa samochód o kilka-kilkanaście cm. Przy "wzroście" auta od ok. 160 cm wzwyż pojawia się już ryzyko, że jego całkowita wysokość wraz z bagażnikiem bazowym przekroczy dwa metry, a to oznacza, że niemożliwy będzie bezpieczny wjazd do większości garaży podziemnych.
Kufer na haku wydłuża natomiast samochód, co może nieco utrudniać manewrowanie na parkingu. Manewrowanie jest utrudnione, tym bardziej że podłączenie kufra wyłącza czujniki parkowania, a w niektórych samochodach także kamerę cofania. Długi samochód z kufrem będzie też wystawał poza standardowe miejsce postojowe. Ponieważ SUV-y stanowią już ok. połowę nowych samochodów sprzedawanych w Polsce i ich udział w rynku rośnie, kuferki montowane na haku będą siłą rzeczy jednak wypierać bagażniki dachowe.
Wygodny dostęp do kufra również uzależniony jest od wysokości samochodu: im wyższe auto, tym mniej wygodny jest kufer montowany na dachu. Nie ma sztywnej granicy, która przesądza o tym, że kufer dachowy traci sens, bo zależy to także od wzrostu użytkownika. Zawsze można też posiłkować się stołkiem albo drabinką, niemniej warto brać tę kwestię pod uwagę.
Dostęp do bagażnika samochodu: tu plus na korzyść bagażnika dachowego, który w żaden sposób nie ogranicza dostępu do bagażnika. Dobre kuferki zakładane na hak są albo odchylane, albo są na tyle niskie i płaskie, że nie kolidują z tylną klapą. Jeśli jednak mamy vana albo minibusa z nisko schodzącą, dużą tylną klapą, warto upewnić się, czy wybrany bagażnik nie utrudni otwarcia klapy.
Hałas: każdy kufer dachowy słychać podczas jazdy. Nawet najcichszy boks dachowy będzie powodował szum, tym bardziej że hałasuje także bagażnik bazowy – czyli belki poprzeczne. Kufra montowanego na haku nie usłyszymy i jest to duży plus tego rozwiązania.
Zużycie paliwa: boks dachowy zwiększa opory aerodynamiczne, montowany na haku… wręcz przeciwnie. Np. szwedzki producent akcesoriów transportowych Thule przekonuje (i na dowód pokazuje niezależnie wykonane testy), że boks montowany na haku może nieznacznie zmniejszyć opory aerodynamiczne samochodu. Albo nie mieć na nie negatywnego wpływu. Gdy masz np. auto elektryczne i liczysz każdy kilometr zasięgu, ma to znaczenie.
Aby zamontować kufer na dachu, potrzebny jest bagażnik bazowy – czyli belki. Do zamontowania kufra na haku potrzebny jest hak holowniczy. Tu uwaga: maksymalne dopuszczalne obciążenie haka wpływa na masę ładunku, jaki można umieścić w kufrze. Jeśli hak ma dopuszczalne obciążenie 80 kg lub wyższe, do boksu na haku można włożyć np. 50 kg ładunku (o ile ładowność samego bagażnika na to pozwala). Bagażniki dachowe miewają wyższą ładowność, ale ograniczeniem może być nośność dachu. W ogóle do zewnętrznych bagażników lepiej ładować rzeczy duże, ale lekkie. Jeśli jednak dopuszczalne obciążenie haka w naszym aucie jest niskie (np. 40 kg), boks na haku może nie być dobrym pomysłem.
Stabilność podczas jazdy: każdy zewnętrzny ładunek w jakiś sposób wpływa na zachowanie samochodu. Kufer dachowy podwyższa środek ciężkości, jednak w niewielkim stopniu pogarsza zachowanie auta podczas szybkiej jazdy po krętej drodze. Natomiast kufer bagażowy na haku dociąża mocno tylną oś, a jednocześnie odciąża przednią. Nie ma to w praktyce znaczenia w samochodach z zawieszeniem samopoziomującym albo po prostu twardym, natomiast w niektórych autach powoduje, że tył auta „siada”, a auto na zakrętach prowadzi się dużo gorzej. Zjawisko to nasila się, jeśli dodatkowo mocno obciążony jest bagażnik samochodu.
Zastanów się, czy boks bagażowy to jedyna rzecz, którą będziesz wozić na aucie: boks dachowy nie wyklucza dodatkowego ładunku za autem, boks na haku nie kłóci się z bagażem umocowanym na dachu. Warto to przemyśleć.
Kupujemy boks bagażowy – co wziąć pod uwagę przy wyborze modelu?
Weź pod uwagę rozmiar – bagażnik, czy to na hak, czy na dach, nie powinien być za duży w odniesieniu do rozmiarów samochodu.
Ile masz miejsca na przechowywanie akcesoriów, gdy nie będą używane? Najwięcej miejsca potrzeba z reguły na przechowywanie dużych i długich boksów dachowych. Jeśli miejsca w garażu, w domu czy w piwnicy masz naprawdę mało, możesz rozważyć kupno miękkiego boksu na hak. Takie kufry można łatwo skompresować do rozmiaru "półkowego".
W przypadku bagażników na hak zwróć uwagę na ewentualną kolizję z klapą auta, a jeśli boks jest odchylany, czy robi się to "jednym ruchem", czy też potrzebne są narzędzia.
Sposób montażu – czy bagażnik łatwo jest zakładać/zdejmować z samochodu?
Bierz pod uwagę także wygląd – boks dachowy nie musi szpecić auta, wręcz przeciwnie – może je zdobić.
W przypadku boksu dachowego zakładanego ma SUV-a policz, o ile podwyższ auto. Postaraj się tak dobrać akcesoria, by wysokość samochodu z boksem na dachu nie przekroczyła 2 metrów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.