W Polsce rynek części zamiennych jest w zdecydowanie lepszej kondycji niż branża producentów nowych aut. Wielką zasługę ma w tym wciąż rosnący import aut używanych z zachodu Europy. W znacznej części to pojazdy, których wiek przekracza 5 lat lub są rozbite. Nie dziwi więc, że popyt na części jest tak duży.
Blisko 70 procent obrotów w tym segmencie należy do pięciu największych dystrybutorów. Oznacza to, że ich siła przetargowa przy zakupie części od producentów jest na tyle duża, że są w stanie wynegocjować najlepsze warunki. Zatem logicznym następstwem tego powinny być niższe ceny dla ostatecznego nabywcy.
Owszem, znaczący odbiorcy tacy jak sklepy motoryzacyjne i warsztaty kupują tu zamienniki stosunkowo tanio. Niestety, nie przekłada się to na klientów detalicznych. Przeciętnego Kowalskiego duże firmy najwyraźniej traktują „z góry”, udzielając tylko symbolicznych zniżek. Inter Cars daje np. osobom fizycznym maksymalnie 5 procent rabatu, podczas gdy w przypadku sklepów wynosi on zazwyczaj ponad 30 procent.
Dlatego często właśnie w sklepach można wynegocjować atrakcyjniejsze ceny niż w filiach dużych dystrybutorów.Wiadomo też, że niektórrzy mechanicy niezbyt przychylnie zapatrują się na dostarczanie samemu części do naprawy. Po prostu w ten sposób odbieramy im okazję do zarobku.
Chcąc zaoszczędzić, często nic nie zyskujemy
Warsztat przeważnie sprzedaje nam zamienniki w cenach zbliżonych do tych, jakie możemy uzyskać nie mając znaczących rabatów w hurtowniach. Gdy sami kupujemy części, warsztaty nie są skore do negocjowania ostatecznej ceny naprawy.
Dodatkowo zaprzyjaźniony mechanik przyda się przy wyborze zamienników nieoryginalnych, ponieważ bez dobrej znajomości rynku łatwo można przepłacić lub wpaść na „minę”, kupując podzespoły tandetnej jakości.
Pojawia się coraz więcej mało znanych dotąd marek części samochodowych, które rywalizują o klienta wyłącznie ceną. Część z nich tworzą sami dystrybutorzy. Niestety, często widać, że przy ich produkcji największą wagęprzykładano do ponesieni, jak najniższych kosztów, a niekoniecznie do wysokiej jakości, choć zdarzają się wyjątki.
Przed zakupem warto zasięgnąć opinii mechanika co do ich trwałości. W końcu na koszt naprawy składa się nie tylko cena części lecz także robocizny.
Inter Cars SA
Intercars jest obecnie największym w Polsce dystrybutorem części zamiennych. Firma ma 130 filli w kraju. Według dystrybutora w ofercie znajduje się ponad milion części. Dzięki przejęciu firmy JC Auto Inter Cars wzbogacił swoją ofertę europejskich zamienników o części do aut japońskich i azjatyckich.
W ten sposób pozyskał też sieć niezależnych warsztatów Perfect Service, które obok serwisów Q-Service i Auto Crew (licencja) są miejscem gdzie można odbierać zamówienia składane za pośrednictwem internetowej platformy motointegrator.pl. Kupione w ten sposób części można też tam zamontować.
Dodatkowo dystrybutor prowadzi sprzedaż internetową (sklep.intercars.com.pl). Firma jest jednocześnie właścicielem spółki zależnej Lauber Sp. z o.o. (dawny Eltek), specjalizującej się w regeneracji części samochodowych, ma też własną tanią linię produktów o nazwie 4max.
Niestety, w przypadku, kiedy nie jesteśmy znaczącym dla dystrybutora odbiorcą (właścicielem sklepu lub warsztatu), ciężko uzyskać atrakcyjne zniżki. To oznacza, że hurtownie Inter Carsu nie są najtańsze dla klienta detalicznego.
Fota SA
Fota od 1990 r. zajmuje się dystrybucją części. Na terenie Polski zlokalizowanych jest 93 oddziały, w których zakupy realizować mogą zarówno warsztaty, sklepy, jak i klienci detaliczni. W ofercie znajdują się części do aut osobowych i ciężarowych ponad 200 producentów. W filiach firmy można też składać indywidualne zamówienia na towary nieznajdujące się w asortymencie. Fota ma także dwie własne marki części samochodowych – Kager i Racer.
Jak zapewnia dystrybutor, pierwsza linia oferuje produkty dobre jakościowo w rozsądnej cenie, natomiast marka Racer to zamienniki z grupy budżetowej, czyli niska cena kosztem jakości. Firma organizuje okresowe promocje, między innymi dla klientów detalicznych. Informację o takich akcjach można uzyskać w oddziałach oraz na stronie internetowej firmy (www.fota.pl).
Fota nie prowadzi sklepu internetowego, a zamieszczony na witrynie katalog online nie przyda się na wiele klientom detalicznym. Dystrybutor poza sprzedażą części samochodowych prowadzi sieć niezależnych warsztatów pod wspólnym logo Leader Service.
strona 2
Group Auto
Group Auto Union Polska (www.groupautounionpolska.pl) jest zrzeszeniem niezależnych hurtowni części samochodowych, obsługujących głównie rynki lokalne. Obecnie grupa zrzesza 11 firm, które łącznie mają 20 oddziałów zajmujących się sprzedażą części do aut osobowych oraz 40 filii specjalizujących się w sprzedaży zamienników do samochodów ciężarowych.
Oferta dystrybutorów zawiera zarówno części mechaniczne, płyny eksploatacyjne, oleje, opony, jak ielementy karoseryjne. Oferta poszczególnych hurtowni wchodzących w skład GAU Polska jest zróżnicowana. Zawiera zarówno markowe zamienniki porównywalne jakościowo do oryginałów, jak i części mniej znanych, tanich wytwórców.
Akcje promocyjne i programy lojalnościowe wprowadzane są indywidualnie przez poszczególne hurtownie, podobnie jak rabaty. Grupa jest także właścicielem sieci niezależnych serwisów mechanicznych Eurowarsztat.
AD Polska
Autodistribution Polska (AD) jest członkiem międzynarodowej grupy zakupowej branży motoryzacyjnej Autodistribution International (ADI), która działa obecnie w 26 krajach Europy. W Polsce firmę tworzą 3 regionalne hurtownie motoryzacyjne, 35 filii sprzedaży oraz sieć 130 niezależnych serwisów mechanicznych.
Dystrybutor zajmuje się sprzedażą: części mechanicznych i karoseryjnych, opon, akcesoriów oraz rozwiązań dla motoryzacji. AD w swojej ofercie ma zamienniki o zróżnicowanej jakości i cenie, a także części opatrzone własnym logo. Dystrybutor nie prowadzi promocji dla klientów detalicznych.
Na stronie internetowej AD Polska (www.adpolska.pl) znajdziemy wyszukiwarkę punktów sprzedaży detalicznej oraz serwisów sieciowych.
Profi–Auto
ProfiAuto, podobnie jak Group Auto Union Polska, zrzesza niezależne hurtownie i sklepy motoryzacyjne oraz warsztaty samochodowe. Łącznie grupa ma 200 punktów sprzedaży. Głównym dostawcą marki ProfiAuto jest dystrybutor Moto-Profil.
W ofercie punktów przedaży znajdują się podzespoły ponad 150 producentów – zarówno tych, którzy dostarczają części na pierwszy montaż, jak też tańsze oraz mniej znane odpowiedniki (głównie do starszych modeli aut). Profi–Auto nie ma w ofercie własnych marek części samochodowych. Sieć wydaje stałym klientom kartę rabatową ProfiAutoClub uprawniającą do zniżek przy zakupie.
Wysokość rabatuprzyznanego jest określana indywidualnie przez dany punkt sprzedaży Profi–Auto i uzależniona od kupowanego asortymentu. Promocje okresowe dla klientów detalicznych można śledzić za pośrednictwem witryny internetowej – www.profiauto.pl. Dodatkowo w wirtualnym serwisieznajdziemy wyszukiwarkę sklepów i hurtowni motoryzacyjnych oraz warsztatów należących do sieci Profi-Auto.
Części do aut amerykańskich
W przypadku aut amerykańskich lub europejskich modeli w wersji zza oceanu z roku na rok jest coraz lepiej z dostępnością części. Najpopularniejsze zamienniki eksploatacyjne (klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory) dostaniemy od ręki. Na rzadziej wymieniane podzespoły trzeba czasami poczekać ok. 2 tygodni.
Niestety, części te nie są najtańsze
Zanim jednak dokonamy zamówienia, warto porównać ceny w kilku sklepach, bowiem może się okazać, że rozbieżności między nimi są znaczne. Wynika to po części z wahań kursu dolara, który ostatecznie kształtuje cenę w Polsce.
Aktualnie pokaźną ofertę części do samochodów amerykańskich znajdziemy między innymi w sklepach Fenix (niestety, nie są to najtańsze punkty) oraz sklepach internetowych: USA-autoparts.pl i Westar (www.czesciusa.pl). W przypadku używanych części (np. karoseryjnych), których zamienniki trudno zdobyć, pozostają nam jeszcze serwisy aukcyjne.
Najwięcej takich elementów znajdziemy oczywiście na amerykańskim eBayu. Niestety, koszty sprowadzenia i kłopoty z tym związane mogą zniechęcić wiele osób do tego źródła.
Części do zabytków i youngtimerów
Właściciele aut zabytkowych są w zdecydowanie najgorszej sytuacji. Zdobycie niektórych elementów (zwłaszcza karoseryjnych) niekiedy graniczy z cudem. Największe firmy z branży części samochodowych nie zajmują się zazwyczaj dystrybucją takich zamienników.
Sprzedaż części oryginalnych lub dorabianych prowadzą często małe firmy wyspecjalizowane w jednej marce. Informacji o nich najlepiej szukać na forach lub w klubach miłośników konkretnych modeli. Niestety, króluje tu zasada, że wraz ze spadkiem dostępności części wprost proporcjonalnie rośnie ich cena.
Wytrwałym pozostaje jeszcze wycieczka na targi Techno Classica odbywające się w Essen lub poszukiwanie zamienników na rynkach angielskim i niemieckim, mających stosunkowo najbogatsząofertę części do aut klasycznych.