Jestem spokojnym kierowcą. Podczas regulacji zawsze prosiłem mechanika, aby ustawiał instalację tak, aby auto paliło jak najmniej. Ostatnio samochód zaczął jeździć gorzej, w warsztacie powiedziano mi, że silnik nadaje się do remontu, a winę za to ponosi prawdopodobnie zasilanie gazem. Jak to możliwe, przecież silnik zawsze był ustawiany tak, aby go nadmiernie nie żyłować?Zbigniew z TczewaPrzyczyn zużycia silnika jest wiele, powodem niekoniecznie musi być instalacja gazowa. Należy jednak zaznaczyć, że niewłaściwa regulacja instalacji, tzn. zbyt ubogi lub zbyt bogaty skład mieszanki, może znacząco obniżyć trwałość silnika. W przypadku starszych aut z prostą instalacją należy więc regularnie sprawdzać poprawność jej nastawów. Trzeba również nawet częściej, niż zaleca producent, regulować zawory oraz kontrolować układ zapłonowy.Dobra, a nie działaMam stosunkowo nowe auto (Skoda Superb 1.8 T). Zdecydowałem się na montaż nowoczesnej instalacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Powiedziano mi, że tylko takie rozwiązanie gwarantuje dobrą pracę silnika. Mimo to ciągle pojawiają się problemy, silnik pracuje nierówno, czasami bez powodu gaśnie. Najgorzej jest po przełączeniu z benzyny na gaz i odwrotnie. Czy można to jakoś poprawić?Wojtek Zastosowanie wtrysku gazu w tym samochodzie to dobre rozwiązanie, jednak pod warunkiem właściwego doboru listwy wtryskiwaczy oraz poprawnego montażu tzn. właściwych połączeń elektrycznych, prawidłowej izolacji wiązki oraz pozostałych elementów instalacji. Równie ważne jak montaż jest precyzyjne zaprogramowanie instalacji z uwzględnieniem parametrów pracy sondy lambda zarówno podczas zasilania benzyną, jak i gazem oraz czasów otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy gazowych i benzynowych w różnych warunkach. Instalacja zamontowana w ten sposób powinna działać prawidłowo, czyli właściwie niezauważalnie. "Auto Świat"odpowiada na listyKonserwacja łańcuchówJuż kilka dni po użyciu moje łańcuchy śnieżne zaczynają korodować. Jak je konserwować, żeby tego uniknąć?Czytelnik z KrakowaŁańcuchy śniegowe dobrej jakości powinny być wykonane z materiałów odpornych na korozję. Nie oznacza to jednak, że nie wymagają żadnej pielęgnacji. Po każdym użyciu powinno się je przynajmniej starannie umyć, żeby usunąć m.in. resztki soli, którą posypywane są drogi, oraz wysuszyć. Zablokowane mechanizmy napianaczy można rozruszać przy pomocy oleju penetrującego w spreju, nie należy go jednak nadużywać, gdyż producenci łańcuchów często nie zalecają takich preparatów do konserwacji swoich wyrobów.Import po staremu?Czy zmieniły się już zasady pobierania opłat za auta sprowadzane z zagranicy? Czy akcyzę nadal nalicza się od ceny na fakturze, czy teraz wartość auta ustala znowu urząd celny?js (mail)Nadal obowiązują wielokrotnie przez nas opisywane dotychczasowe uregulowania dotyczące sprowadzania aut. Zapowiadane zmiany uzależniające wysokość opłat od spełnianej przez auto normy emisji spalin wejdą w życie prawdopodobnie za kilka miesięcy. W tej chwili wysokość akcyzy jest uzależniona od wieku auta. Podstawa do jej naliczania to kwota uwidoczniona na fakturze lub na umowie kupna auta. Urzędy skarbowe mają jednak 5 lat na sprawdzenie, czy podana w dokumentach kwota była zgodna z prawdą. Hamulce na sportowoJestem niezadowolony ze skuteczności fabrycznego układu hamulcowego zamontowanego w moim aucie. Lubię dynamiczną jazdę i chciałbym, żeby hamulce były w stanie sprostać moim oczekiwaniom. Słyszałem, że zastosowanie sportowych klocków hamulcowych powoduje wyraźną poprawę. Czy powinno się je montować do normalnie eksploatowanego samochodu?gsi_maniak (mail)Do większości aut można rzeczywiście kupić sportowe Klocki hamulcowe pasujące do standardowych, fabrycznych zacisków. Zapewniają one znacznie wyższy współczynnik tarcia, a co za tym idzie, lepszą skuteczność. Droga hamowania może skrócić się nawet o kilkanaście procent w porównaniu z układem seryjnym. Klocki sportowe są też bardziej odporne na wysokie temperatury. Trzeba jednak pamiętać, że wymagają stosowania wysokiej jakości tarcz hamulcowych, elementy wykonane ze słabych materiałów zużyją się niezwykle szybko. Same sportowe klocki z reguły są również mniej trwałe od części pochodzących z pierwszego montażu. Uwaga! Elementy wyczynowe odprowadzają bardzo dużo ciepła, co może prowadzić do przegrzania się płynu hamulcowego, jeżeli nie będzie miał odpowiednich parametrów jakościowych.
Gorąca linia "Auto Świata"
Czy gaz może popsuć silnik? Właściwy montaż instalacji gazowejOszczędzanie szkodzi autuOd kilku lat jeżdżę samochodem przystosowanym do zasilania gazem (FSO Polonez 1.6, rocznik 1992).