Od początku eksploatacji już dwa razy zmieniałem opony ze względu na to, że już po niewielkim przebiegu stawały się bardzo głośne. W serwisie stwierdzono, że przyczyną tego było tzw. ząbkowanie bieżnika. Auto jest bezwypadkowe, ma sprawne zawieszenie, opony pochodziły od renomowanego producenta. Z czego może wynikać taka usterka i czy ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy?Czytelnik z WarszawyPrzy konstrukcji nowych samochodów wykorzystuje się różne typy układów zawieszeń. Rozwiązania te nie pozostają bez wpływu na zużywanie się opon. Producenci samochodów, jak również producenci opon dokładają wszelkich starań, aby minimalizować wpływ coraz bardziej zaawansowanych technologii na zużywanie się zawieszenia oraz opon.Jeżeli chodzi o zużycie opon zwane potocznie "ząbkowaniem", firma Michelin, opracowując i wdrażając nowe gamy opon, pracuje nad tym aspektem, starając się jak najbardziej ograniczyć to zjawisko.Wszystkie opony sprzedawane przez Grupę Michelin są poddawane testom dotyczącym nieregularnego zużywania się bieżnika. Do produkcji wdrażane są tylko te, które pomyślnie przeszły testy.Tego rodzaju zużycie zależy od wielu czynników, a w szczególności od:- ustawienia geometrii, która może zawierać się w wartościach przewidzianych przez producenta, ale nie pozostawać bez wpływu na zużycie opon, często będąc kompromisem pomiędzy najlepszym zachowaniem się samochodu a zużyciem m.in. opon;- ciśnienia powietrza znajdującego się w kołach;- stylu jazdy oraz rodzaju dróg, po których się poruszamy; okazuje się, że łagodna jazda na długich dystansach bez pokonywania zakrętów może mieć negatywny wpływ na tego typu zużycie;- konstrukcji zawieszenia, która poprawiając w znaczący sposób stabilność oraz właściwości jezdne samochodu np. przy pokonywaniu zakrętów, nie pozostaje bez wpływu na charakterystykę zużycia opon;- obciążenia auta, które może w znaczącym stopniu zmieniać charakterystykę układu zawieszenia (np. samochody typu kombi użytkowane wyłącznie np. do dojazdów do pracy bez obciążenia osi tylnej);- stanu technicznego elementów zawieszenia, które mogą dawać efekt podobny do zużycia w formie "ząbkowania" bieżnika;- stanu nawierzchni dróg, po których się poruszamy.Zużycie to dotyczy w szczególności tylnej (wleczonej) osi samochodów o wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia, którą zaprojektowano w sposób zapewniający wysoki komfort jazdy, doskonałe tłumienie drgań, wysoką przyczepność ogumienia do nawierzchni w różnych warunkach jazdy. Chciałbym podkreślić, iż przypadki ząbkowania opon dotyczą w mniejszym lub większym stopniu wielu modeli współczesnych samochodów.Nie można całkowicie wyeliminować tego typu zużycia opon. Można jedynie starać się ograniczyć jego występowanie poprzez:- kontrolę geometrii kół pojazdu;- utrzymywanie zalecanego ciśnienia w kołach;- prawidłowe wyważanie kół, które powinno być powtarzane przynajmniej raz na 10 tysięcy przejechanych kilometrów.Zużycie to nie ma wpływu na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Obniża jedynie komfort jazdy.
Gorąca linia
Co niszczy nowe opony?Jestem właścielem 2-letniego auta klasy średniej o przebiegu 40 tys. km.