Sprawdza się to na specjalnym odcinku testowym, gdzie mikrofon ustawiony jest w odległości 7,5 metra od toru jazdy. Auto musi jechać na drugim biegu z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu. Potem próbę powtarza się na trzecim biegu i oblicza średnią. Nie może być ona wyższa niż 74 dB.A hałas wewnątrz auta?Też się mierzy, ale w czasie testów, natomiast przepisy homologacyjne nie określają jego maksymalnej wartości. Najczęściej mierzy się hałas we wnętrzu przy prędkości 50, 100 i 130 km/h. W dobrych autach pierwsza wartość wynosi ok. 60 dB, druga ok. 65, a trzecia nie przekracza 70 dB. Ale to oczywiście zależy od komfortu auta - limuzyny będą lepiej wyciszone, a małe, miejskie autka siłą rzeczy muszą być głośniejsze.Co najbardziej hałasuje w autach?Najbardziej silnik, układ napędowy, opony, powietrze opływające auto. Co do silnika sprawa jest jasna - dochodzi w nim do spalania wybuchowego, mimo tłumików dźwięki na zewnątrz są głośne. Mniejszy hałas emitowany jest ze skrzyni biegów i innych współpracujących mechanizmów. Źródłem wysokiego hałasu mogą być toczące się po podłożu opony. Zależy to od rodzaju bieżnika (zimowe są głośniejsze), szerokości opony, rodzaju nawierzchni i prędkości auta. Bardzo głośne mogą być też szumy powietrza opływającego auto. Ten rodzaj hałasu zależy od kształtu nadwozia i gwałtownie zwiększa się przy dużych prędkościach. Dlatego konstruktorzy starają się projektować samochody o maksymalnie opływowych kształtach i niskim współczynniku oporu powietrza. Hałas zależy od konstrukcji auta, a czy sam kierowca może nieco zmniejszyć jego poziom?Może, szczególnie w autach starszych, wymieniając np. zużyty, wypalony tłumik. Nowy, z gumowymi przegubami do mocowania na pewno zmniejszy hałas. Również wymiana zużytych amortyzatorów powinna pomóc. Warto też podokręcać wszelkie "telepiące" się elementy.
Hałas
Panie Doktorze, jaki jest dopuszczalny maksymalny poziom hałasu wywoływanego przez samochód?Określa to prezcyzyjnie regulamin ECE 51. Aby auto uzyskało homologację dopuszczającą do ruchu, nie może wywoływać hałasu o natężeniu ponad 74 dB.