Logo

Hałas

Sprawdza się to na specjalnym odcinku testowym, gdzie mikrofon ustawiony jest w odległości 7,5 metra od toru jazdy. Auto musi jechać na drugim biegu z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu. Potem próbę powtarza się na trzecim biegu i oblicza średnią. Nie może być ona wyższa niż 74 dB.A hałas wewnątrz auta?Też się mierzy, ale w czasie testów, natomiast przepisy homologacyjne nie określają jego maksymalnej wartości. Najczęściej mierzy się hałas we wnętrzu przy prędkości 50, 100 i 130 km/h. W dobrych autach pierwsza wartość wynosi ok. 60 dB, druga ok. 65, a trzecia nie przekracza 70 dB. Ale to oczywiście zależy od komfortu auta - limuzyny będą lepiej wyciszone, a małe, miejskie autka siłą rzeczy muszą być głośniejsze.Co najbardziej hałasuje w autach?Najbardziej silnik, układ napędowy, opony, powietrze opływające auto. Co do silnika sprawa jest jasna - dochodzi w nim do spalania wybuchowego, mimo tłumików dźwięki na zewnątrz są głośne. Mniejszy hałas emitowany jest ze skrzyni biegów i innych współpracujących mechanizmów. Źródłem wysokiego hałasu mogą być toczące się po podłożu opony. Zależy to od rodzaju bieżnika (zimowe są głośniejsze), szerokości opony, rodzaju nawierzchni i prędkości auta. Bardzo głośne mogą być też szumy powietrza opływającego auto. Ten rodzaj hałasu zależy od kształtu nadwozia i gwałtownie zwiększa się przy dużych prędkościach. Dlatego konstruktorzy starają się projektować samochody o maksymalnie opływowych kształtach i niskim współczynniku oporu powietrza. Hałas zależy od konstrukcji auta, a czy sam kierowca może nieco zmniejszyć jego poziom?Może, szczególnie w autach starszych, wymieniając np. zużyty, wypalony tłumik. Nowy, z gumowymi przegubami do mocowania na pewno zmniejszy hałas. Również wymiana zużytych amortyzatorów powinna pomóc. Warto też podokręcać wszelkie "telepiące" się elementy.

Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu