Logo
PoradyEksploatacjaJak dbać o samochód, by wystarczył na lata?

Jak dbać o samochód, by wystarczył na lata?

Pojawia się coraz więcej sygnałów, że rynek motoryzacyjny nie wróci szybko (o ile w ogóle) do sytuacji, gdy nowe auta czekały na klientów, a na placach komisów zalegały setki tysięcy samochodów używanych. Dostępność aut jest dziś ograniczona i gwałtownie rosną ich ceny, co oznacza, że wielu ludzi planujących wymianę samochodu musi zmienić plany. Na szczęście w bardzo wielu wypadkach zmiana auta nie jest konieczna, warto natomiast zmienić podejście do używanego samochodu.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Dostępność części zamiennych do Golfa IV jest rewelacyjna.
Auto Świat
Dostępność części zamiennych do Golfa IV jest rewelacyjna.
  • W ostatnich latach nawet zalecenia serwisowe nowych samochodów były tworzone z założeniem, że nowy samochód wymieniamy będzie już po dwóch-trzech latach
  • Samochody firmowe, ale i wiele prywatnych serwisowane są w taki sposób, aby maksymalnie obniżyć koszty bieżącej eksploatacji, co ma swoje skutki w postaci kosztownych awarii w przyszłości.
  • Zmieniając sugerowany przez producenta sposób serwisowania samochodu, można uniknąć wielu typowych usterek – np. turbosprężarki czy układu wtryskowego w dieslu. Te usterki rzadko są dziełem przypadku
  • Z punktu widzenia prywatnego właściciela najbardziej kosztowna jest wymiana samochodu na inny używany – i w wielu wypadkach nie ma to ekonomicznego sensu. Znacznie taniej jest zadbać o samochód, którym jeździmy i który dobrze znamy
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Tuż po zakończeniu gwarancji zepsuł się układ wtryskowy, a naprawa kosztuje kilkanaście tys. zł? Można było tego uniknąć, wymieniając filtr paliwa wcześniej, niż sugerował producent! Szwankuje układ rozrządu, a koszt naprawy to dwie nasze miesięczne pensje? To nie przypadek – by do tego nie doszło, wystarczyło nie uwierzyć, że silnikowi wystarczy wymiana oleju raz na 30 tys. km. Większość kosztownych usterek naszych aut, których się boimy i chcielibyśmy uniknąć, wymieniając samochód na nowszy, to nie są dzieła przypadku. Ryzyko ich wystąpienia można zmniejszyć wielokrotnie – kosztuje to o wiele mniej niż wymiana auta i dużo taniej niż usunięcie jednej poważnej naprawy. Współczesne samochody można eksploatować przez wiele lat, jednak pod warunkiem korzystania z nich z głową.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium